اعتبار کنفرانس‌های خارجی چگونه تعیین‌ می‌شود؟/ اخذ امتیاز به شرط کسب رتبه کمتر از ۵۰۰

تخصصی بودن عنوان همایش، رزومه قابل قبول اعضای کمیته علمی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی از جمله معیارها و شاخص‌های اعتبارسنجی کنفرانس‌های علمی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرکت در کنفرانس‌های علمی برای پژوهشگران، امتیاز به ارمغان می‌آورد. این امتیاز در جذب افراد به عنوان هیئت علمی، پذیرش دانشجویان دکتری و پسادکتری و ارتقای استادان مصداق دارد؛ اما شرکت در هر همایش یا کنفرانسی شایستگی دریافت این امتیاز را برای پژوهشگران فراهم نمی‌کند. به همین دلیل، ایسکانیوز در نظر دارد معیارها و شاخص‌های اعتبارسنجی کنفرانس‌های علمی خارجی را در این گزارش معرفی کند که در ادامه آمده است؛

بر اساس آیین‌نامه اعتبارسنجی کنفرانس‌های خارجی وزارت علوم، عنوان کنفرانس باید کاملا تخصصی باشد. برای مثال عنوانی مانند «کنفرانس بین‌المللی دستاورهای نوین در علوم و مهندسی»، عمومی است، «کنفرانس ملی مهندسی برق ایران» نیمه تخصصی است و عنوانی مانند «کنفرانس ملی رشد بلور ایران» کاملا تخصصی است.

شرط دیگر این است که حداقل ۴۰ درصد از اعضای کمیته علمی و تیم داوری باید از کشورهای غیر از کشور برگزار کننده بوده و ملیتی متفاوت داشته باشند. همچنین اعضای کمیته علمی باید دارای رزومه قابل قبول در سطح بین‌المللی باشند. در این راستا، اراده پروفایل عضو کمیته علمی در پایگاه اسکوپوس شامل مستندات، ارجاعات و عدد H-index اجباری است. رشته تخصصی، زمینه و علایق تحقیقاتی اعضای کمیته علمی به همراه محل کار آن‌ها در وب سایت همایش مشخص شده باشد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی (Workshop) در موضوعات زیرمجموعه همایش به عنوان بخشی از برنامه‌های همایش، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اعتبار همایش است. توجه به این نکته ضروری است که برگزاری کنفرانس‌ها فقط به صورت Meeting، اعتباری برای همایش به ارمغان نخواهد آورد.

اگر دانشگاه برگزارکننده همایش است، باید رتبه آن بر اساس اطلاعات پایگاه‌های رتبه‌بندی مانند شانگهای، تایمز، QS و وب‌متریک کمتر از ۵۰۰ باشد. همچنین در صورتی که انجمن علمی متولی برگزاری کنفرانس بین‌المللی باشد، سابقه و اعتبار انجمن نشان‌دهنده معتبر بودن کنفرانس خواهد بود. در این راستا، ارائه مستندات مرتبط با فعالیت‌های انجمن در این زمینه ملاک ارزیابی است. 

داشتن پیشینه معتبر با سابقه برگزاری همایش حداقل ۳ بار پی در پی، یکی دیگر از شروط همایش‌های بین‌المللی است. همچنین لازم است که مقالات ارائه شده در همایش زیر نظر کمیته علمی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و نتایج ارزیابی‌ها در دسترس باشد. به طوری که نتایج به وضوح در سایت کنفرانس گزارش‌دهی شده و در دسترس متقاضی قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =