مصطفی شجاعی: باید به عطایی زمان داد

تیم ملی والیبال ایران که با بازیکنان جوان راهی بریزیلیا شده بود هفته‌ی اول رقابت‌های لیگ ملت‌ها را با دو برد و دو باخت به پایان رساند.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم ملی والیبال ایران که با بازیکنان جوان راهی بریزیلیا شده بود هفته‌ی اول رقابت‌های لیگ ملت‌ها را با دو برد و دو باخت به پایان رساند. انتقادات زیادی در رابطه با پوست اندازی تیم ملی و انتخاب مربی داخلی برای تیم ملی والیبال ایران وجود دارد. گفت و گویی با مصطفی شجاعی دستیار اسبق ولاسکو در رابطه با شرایط تیم ملی والیبال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انتقادات زیادی نسبت به انتخاب مربی ایرانی وجود دارد، ترجیح شما بین مربی خارجی و ایرانی چیست؟
هدایت تیم ملی والیبال ایران بیش از یک دهه در اختیار مربیان خارجی تقریبا طراز اول جهان بود، سرانجام و پس از ناکامی آقای ولادیمیر آلکنوی روس در مسابقات المپیک تابستانی توکیو تصمیم برآن شد که والیبال ما به دست مربی ایرانی اداره گردد. قرعه به نام بهروز عطایی افتاد که پس از موفقیتهای خوبی که در مسابقات باشگاهی ایران داشت توانسته بود تیم ملی جوانان ایران را به قهرمانی جهان برساند. حال پس از خداحافظی غیرمنتظره ستاره ای چون سعید معروف تصمیم برآن شد که تیم با پوست اندازی عازم مسابقات vnlشود. به نظر بنده هنوز املای مربی ایرانی جدید نانوشته است و باید از نمره دادن زود هنگام و احساسی به کادر فنی خودداری نمود و اجازه داد تا ایشان با طیب خاطر و آسودگی خیال تفکرات خود را پیاده نماید،همانطور که همیشه به مربیان خارجی زمان کافی داده شده ،حتی ولاسکوی معروف نیز در بدو ورود و آغاز کار ناکامی‌هایی داشت و  با باخت به استرالیا المپیک لندن را از دست داد ولی رفته رفته جا افتاد و تیم والیبال ایران توانست با هدایت ایشان سری میان سرها درآورده و ورود خود را به سطح اول والیبال جهان اعلام نماید. به شخصه اعتقاد دارم که در صورت اعطای زمان کافی به بهروز عطایی و وجود آرامش در اجرای تفکراتشان، ایشان گزینه ای مناسب برای هدایت والیبال ایران خواهند بود.

نظرتان در رابطه با پوست اندازی تیم ملی؟
نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره نمود آن است که انتخاب جایگزینان باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شود و اگر هدف تحول و جوانگرایی است بازیکنانی درتیم متحول شده باشند که واقعا افق روشن و آینده درخشان داشته باشند نه بازیکنانی که امتحان پس داده هستند و رشد آنان به نهایت خود رسیده و ارزش افزوده ای نخواهند داشت حتی اگر به قیمت شکست در همه مسابقات لیگ ملتها بیانجامد. در حال حاضر تیم هایی همچون ایتالیا با بازیکنان امید و زیر ۲۲سال خود در لیگ ملتها حاضر شده اند، در تیم لهستان خبری از بازیکنان نامدارشان نیست و همچنین آمریکائی‌ها که اتفاقا تا اینجای کار هم با همان نفرات نتایج درخشانی کسب نموده اند. الگوی ما باید تیم هایی چون نامبردگان بالا باشد که بعد از المپیک که زمان مناسبی است بدون هراس دست به خانه تکانی زده و قطعا نتیجه آن را هم درو خواهند نمود، البته این تغییرات باید پشتیبانی شده تا مربی با اعتماد بنفس لازم و آزمون و خطای اولیه بتواند رفته رفته به تعادل رسیده و به اهداف تعیین شده نزدیک گردد.

عملکرد ایران در هفته‌ی اول چطور بود؟
در هفته اول لیگ ملتها که با قرعه ای نسبتا آسان و مناسب برای تیم متحول شده ایران همراه بود با دو برد و دو شکست همراه بود که در ظاهر نتیجه بدی نبود ولی منتقدانی هم داشت. البته انتقاد به باخت و برد نبود و بیشتر به نوع انگیزه و سیستم بازی بالاخص در مقابل تیم ملی والیبال ژاپن بود.

نظرتان در رابطه با هفته‌ی دوم رقابت‌ها؟
هفته دوم را با نبرد مقابل تیم بلغارستان میزبان که از اتفاق آنها هم با تیم نسبتا جوان پا به عرصه گذاشته اند و در هفته اول هم موفق به پیروزی نشده اند آغاز خواهیم نمود و درادامه درمقابل آمریکای صدرنشین،برزیل بزرگ که تا بدینجا عملکرد قهرمانانه ای نداشته و حتی سه بر صفر مغلوب تیم چین شد و کانادا که در المپیک ما را از صعود به مرحله دوم محروم نمود صف آرایی خواهیم نمود. قطعا با انجام ۱۲ مسابقه لیگ ملتها کادر فنی به هرآنچه که لازم است خواهند رسید تا تیمی آماده را عازم مسابقات جهانی آتی نمایند. پس می‌طلبد که از فدراسیون والیبال گرفته تا رسانه ها و کارشناسان و مردم درکنار مربی ایرانی و بازیکنان جوان باشیم و نشان دهیم که با یک غوره سردیمان نمی‌شود وبا مویزی گرمی.

آینده‌ی تیم ملی والیبال را چطور پیش بینی می‌کنید؟
آینده والیبال ایران مستلزم خروجیهای مناسب از دل کانون‌های والیبال شهرها و استان‌های سراسر کشورمان خواهد بود که این امر حیاتی مستلزم آن است که فدراسیون محترم والیبال نظارت دقیق و کارشناسانه ای از طریق هیات ها و کارشناسان خبره بر روی این مکان‌ها که محل پرورش استعدادها و سرمایه ها هستند داشته باشد تا از پرت شدن و هرز رفتن آنان و گلخانه ای رشد کردنشان جلوگیری نمایند.

باشگاه های حاضر در لیگ های برتر و دسته اول ما ملزم به داشتن تیمهای نوجوانان و جوانان هستند ولی باید به لحاظ کیفی مورد نظارت دقیق باشند تا فقط صرف حضور در مسابقات و عدم جریمه و کسر امتیاز در مسابقات شرکت ننموده و هدف غایی آنها معرفی نخبگانی چون سعیدمعروف،امیرغفور،محمدموسوی و دیگران باشد.

علیرضا آذربرزین

کد خبر: 1144680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =