عوارض جانبی عجیب داروهای استاتین

اگر شما به دلیل برخی بیماری ها مجبور به استفاده از داروهای استاتین هستید، آگاه باشید که این داروها عوارض جانبی دارند که سلامت شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اِستاتین ‌ها گروهی از دارو های کاهنده کلسترول خون هستند که معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری ‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون تجویز می شوند؛ اما عوارض جانبی هم به همراه دارند که نباید آن‌ ها را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید:

قرص و داروهای پرمصرفی که نباید بخوریم

درد عضلانی

درد عضلانی یکی از رایج ترین عوارض جانبی در بینِ افرادی است که داروی استاتین مصرف می کنند. تقریباً ۲۰ درصد افرادی که این دارو را استفاده کرده اند، از درد عضلانی و ماهیچه شکایت می کنند که ممکن است هر دو طرف بدن را درگیر کرده و تا چند هفته یا حتی چند ماه هم ادامه پیدا کند.

دیابت نوع دو

افرادی که دارو های استاتین مصرف می کنند، معمولاً در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و این یک وضعیت رایج در بین افراد شناخته می شود. از هر ۲۵۵ نفر که دارو های استاتین را استفاده می کنند؛ ممکن است یک نفر به دیابت نوع دو مبتلا شود.

مشکل ذهنی و حافظه

بعضی از افراد که استاتین مصرف می کنند، با مشکل تمرکز نداشتن مواجه هستند که این علائم گاه به گاه اتفاق می افتد و ممکن است حتی دچار مشکلات ذهنی خفیف یا مشکل ضعف حافظه شوند که هر چه قدر سن بیشتر باشد، احتمال این اتفاق بیشتر خواهد بود.

آسیب به کبد

طبق گزارشات و اطلاعات موجود؛ ممکن است بعضی از افراد بعد از مصرف دارو های استاتین آسیب کبدی را تجربه کنند که این اتفاق رایج نیست و خیلی در موارد نادری اتفاق می افتد؛ اما به هر حال امکان رخ دادن وجود دارد.

دیگر عوارض جانبی استاتین

بعضی از افراد عوارض جانبی دیگری را هم گزارش کرده اند که البته رایج نبوده است. بعضی از آن ها سردرد های خفیف، خستگی یا سوء هاضمه را بعد از مصرف این دارو ها تجربه کرده‌ اند.

سایر عوارض جانبی شامل ریزش مو، گزگز کردن دست و پاک، اکنه و یا مشکل لوزالمعده است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر این عوارض هستند؟

سن، ژنتیک و سابقه مصرف دارو های مختلف تاثیر زیادی روی تجربه عوارض جانبی دارند.

به طور مثال بعضی از آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهند، زیرا سطح استاتین را در بدن بالا می برند.

موردی عجیب درباره عوارض جانبی استاتین ها

در یک آزمایشی؛ ۶۰ درصد افراد به مدت چهار ماه از دارو های استاتین استفاده کردند، دسته دیگر به مدت چهار ماه دارونما و دسته دیگر هیچ دارویی استفاده نکردند. همه آن ها جزو افرادی بودند که در گذشته هم استاتین مصرف می‌ کردند؛ اما این بار در دسته بندی های مختلف قرار گرفتند.

جالب است بدانید کسانی که استاتین مصرف کرده بودند، همه عوارض جانبی یکسانی را نسبت به کسانی تجربه کردند که دارونما یا پلاسبو استفاده کرده بودند و این اتفاق؛ همه چیز را عجیب تر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =