تنزل کیفیت آموزش پزشکی با افزایش جذب دانشجو/ پزشکان به فعالیت‌های زیبایی تمایل دارند

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در واکنش به پیامدهای افزایش ظرفیت پزشکی گفت: افزایش بی‌ضابطه تعداد دانشجویان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تنزل کیفیت را به دنبال دارد و در شرایط کنونی پزشکان به فعالیت در زمینه کلینیک‌های زیبایی تمایل دارند.

سید حسن افتخار واقفی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در کشور بیش از هزار و ۵۰۰ پزشک بیکار وجود دارد. پزشک بیکا ر به این معناست که فرد تخصص شغل خود را رها کرده و به مغازه داری و دیگر فعالیت‌ها می‌پردازد.

وی افزود: باید پزشکان بکار گرفته شده و از ظرفیت‌های آنها استفاده کرد. برای مثال در دانشگاه حداقل ظرفیت پزشکی وجود دارد. برای مثال در دانشگاه ما ظرفیت پذیرش صد دانشجو وجود دارد،  اما در وضعیت کنونی ۵۰ نفر پذیرش دارد. این در حالی است که ۲۵۰ دانشجو به این دانشگاه تعلق می‌گیرد. البته در صورت  افزایش ظرفیت کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.

افتخار واقفی تصریح کرد: هم اکنون کلاس بالا ۱۲۰ نفر در کل دانشکده علوم پزشکی استان کرمان نداریم، چون در صورت افزایش تعداد دانشجویان به  ۱۵۰ نفر باید دانشکده جدید ساخته شود. البته در ۲۰ سال اخیر نظرات متعدد درباره تاسیس دانشکده جدید مطرح شد و هنوز جانمایی نشده است.

وی افزود: می‌توان به این امر اذعان داشته که افزایش حتی  یک نفر در زمینه ظرفیت پزشکی جایز نیست، چون به نسبت افزایش ظرفیت کیفیت آموزش کاهش می‌یابد. در زمینه پزشکی نمی‌توان کیفیت را کاهش داد، بلکه دانشجو باید بیمار را معاینه کرده و در اتاق معاینات حضور داشته تا بتواند در زمینه دستیاری به فعالیت بپردازد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه افزایش بیش از ظرفیت حتی تمایل بیماران به معاینه را کاهش می‌دهد، گفت: در وضعیت کنونی دانشجویان در زمینه‌های مختلف از  مشکلات متعدد برخوردار هستند و  پزشکان هم در زمینه تخصیص کارانه نیازمند بازبینی از سوی مسئولان امر هستند. پزشکان در وضعیت کنونی از مبلغ کارانه رضایت نداشته و آنها تمایل به ادامه تحصیل و کسب تخصص ندارند.

تمایل پزشکان به فعالیت در کلینیک‌های زیبایی افزایش یافته است

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی تمایل پزشکان  به فعالیت در  کلینیک‌های زیبایی افزایش یافته است. برای مثال یکی از دانشجویان جراح مهاری است، اما در شهر شیراز در زمینه خدمات زیبایی فعال است. در حالی که جراحی با تعرفه‌های اندک انجام می‌شود و از سوی دیگر وسایل و تجهیزات با افزایش قیمت همراه است. از سوی دیگر تعرفه پزشکی یا تغییر نمی‌کند یا فقط در حد ۱۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت ۲۰ برابری تجهیزات پزشکی در ۳ سال اخیر

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان افزود: تمایل پزشکان به فعالیت در کلینیک‌های زیبایی افزایش یافته است. از سوی دیگر  وسایل مصرفی پزشکان با گذشته ۳ سال با افزایش ۲۰ برابری قیمت‌ها مواجه شده است. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت پزشک به تاسیس مطب و خرید تجهیزات  علاقمند باشد.

افتخار واقفی با بیان اینکه  اغلب پزشکان در حال مهاجرت هستند، گفت: هم اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از پیش به جذب پزشک  ایرانی می‌پردازند و می‌توان جلوی این اتفاقات را گرفت، چون وقتی یک جراح از کشور مهاجرت می‌کند باید ۲۰ سال برای تربیت نیرو متخصص وقت اختصاص داد. هم اکنون افزایش ظرفیت پزشکی جایز نیست، بلکه هر گونه اقدام کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد و باید کم و کاستی‌ها در زمینه پزشکی کاهش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =