چگونه می‌توان کانون فرهنگی دانشجویی تاسیس کرد؟/ گذراندن یک نیمسال تحصیلی، شرط اصلی ارائه درخواست

دانشجویانی که قصد ارائه درخواست به دانشگاه برای تاسیس کانون فرهنگی را دارند باید شرایطی مانند گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی، نداشتن حکم قطعی محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی یا بیشتر را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون های فرهنگی- دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که در قالب ضوابط آیین نامه کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در زمینه‌هایی مانند دینی و مذهبی (اسلامی شناسی، نماز و نیایش، امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، قرآن و عترت، مراسم، اعیاد مذهبی، ادبی و هنری، ادبیات، فیلم و عکس، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، فرهنگ و اندیشه، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، سازندگی، ایران شناسی، گردشگری، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، امداد و هلال احمر فعالیت می کنند.

ضوابط کلی فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوبه جلسه  مشترک ۱۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ۲۸ بهمن ۹۲ بوده است که با هدف زمینه سازی رشد خلاقیت های فرهنگی دانشجویان، ساماندهی خواسته ها و تالش های خود انگیخته فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشجویی و حمایت و هدایت این گروه از فعالیت‌ها در جهت رسیدن به ارزش‌های متعالی اسلامی و ایرانی، کانون های فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شوند.

ضوابط تشکیل کانون فرهنگی-دانشجویی

حداقل سه نفر از دانشجویان علاقمند به فعالیت فرهنگی می‌توانند به عنوان هیئت مؤسس، تقاضای خود را مبنی بر تشکیل کانون در یکی از زمینه‌های تعیین شده در این آیین نامه به دبیرخانه شورای فرهنگی دانشگاه ارائه کنند. همچنین دانشجویان باید بدانند که اساسنامه پیشنهادی کانون و ضرورت تشکیل آن باید به پیوست تقاضانامه ارائه شود.

شرایط لازم برای تشکیل کانونی فرهنگی

دانشجویانی که قصد ارائه درخواست به دانشگاه برای تاسیس کانون را دارند باید شرایطی مانند گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی، نداشتن حکم قطعی محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی یا بیشتر را داشته باشند. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیئت مؤسس پس از تشکیل مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی کانون منحل می‌شود.

گفتنی است که شورای فرهنگی دانشگاه ظرف ۴۱ روز پس از دریافت و ثبت تقاضا، نسبت به صدور مجوز تأسیس کانون یا اعلام کتبی دلیل عدم صدور مجوز اقدام می‌کند.

همچنین در صورت عدم رسیدگی به تقاضای تأسیس کانون در مهلت مقرر، مخالفت شورای فرهنگی با تأسیس کانون یا اعلام نکردن دلیل عدم صدور مجوز توسط آن شورا، هیئت مؤسس می‌تواند اعتراض خود را تا ۱۱ روز پس از پایان مهلت رسیدگی، به گروه ناظر دانشگاه اعلام کند. در این راستا نیز گروه ناظر دانشگاه ظرف یک ماه نسبت به بررسی اعتراض هیئت مؤسس و صدور رأی نهایی به صورت کتبی اقدام می‌کند. رأی گروه ناظر در این باره قطعی و لازم الاجرا  است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =