غذاهایی که چاپ می‌شوند

کارشناسان تغذیه راهکار جالبی را برای تغذیه کودکان ابداع کرده‌اند. آنها مواد غذایی مورد نیاز بدن کودکان را با چاپگر سه‌بعدی به اشکال مختلف چاپ می‌کنند تا بتوانند از این طریق رژیم غذایی را در این کشور متحول کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ متخصصان تغذیه در شیلی برای تهیه یکی از این غذاها، موادی مانند جلبک دریایی خشک شده «کوچایویو» و مقداری پوره سیب‌زمینی را به همراه مخلوط ژلاتینی درون چاپگر سه‌بعدی می‌ریزند تا بعد از هفت دقیقه یک غذای کامل و سالم چاپ کنند. این غذاها در اشکال مختلفی مثل شخصیت پوکمون یا هر نوع حیوان دیگری، با رنگ‌ها، طعم‌ها و بوهایی که قابل تصور باشند چاپ می‌شوند.

هدف محققان این است که محصولی را برای کودکان چاپ کنند که هم بسیار مغذی باشد، هم خوشمزه و هم هیجان‌انگیز و اشتهاآور.

به گفته محققان، چاپگرهای سه‌بعدی مواد غذایی گران هستند و از ۴ هزار تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارند، اما آنها امیدوارند که با پیشرفت فناوری، هزینه ساخت این دستگاه‌ها کاهش پیدا کند و افراد بیشتری به آنها دسترسی پیدا کنند.

با این حال، این فناوری در زمینه آشپزی در ده‌ها کشور دنیا در حال توسعه است و برای طراحی پاستا، شیرینی و سایز غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناسا قبلا این چاپگرها را در سال 2013 با ایده گسترش انواع غذاهایی آزمایش کرد که فضانوردان در فضا می‌خورند.

محققان شیلی همچنین آب‌نباتی را برای کودکان چاپ می‌کنند که با جلبک دریایی و آرد برنج در آزمایشگاه شیلی در سانتیاگو ساخته می‌شود.

جلبک‌های ابرقدرت

به گفته آلونسو واسکوئز، دانشجوی 25 ساله فوق لیسانس که در حال نوشتن پایان نامه خود است، شیلی با تولید جلبک دریایی کوچایویو در حال پیشرفت در جهان است. این جلبک، یکی از مواد غذایی معمولی این کشور ساحلی است که سرشار از اسیدهای آمینه غنی، مواد معدنی و ید است.

این محقق جوان،  جلبک کوچایویو را بعد از چیدن، خشک و آسیاب می‌کند تا آرد از آن درست شود. سپس آن را پودر پوره سیب‌زمینی مخلوط می‌کند و بعد با اضافه کردن آب داغ به مخلوط، یک ماده ژلاتینی و لزج درست می‌کند که به چاپگر وارد می‌شود. خروجی این دستگاه، یک تکه غذای دو سانتی‌متری به شکل پیکاچو است که بسیار خوش طعم است.

گفتنی است که این پروژه از دو سال پیش کلید خورده و هنوز در مراحل ابتدایی است، اما ایده این است که از موادی مانند گل‌های خوراکی یا رنگ‌های خوراکی در منو استفاده شود تا برای کودکان جذاب‌تر شود و آنها را به خوردن غذای سالم تشویق کند.

کد خبر: 1144848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =