اشتباهات رایج در استفاده از اجاق گاز فر

اجاق گاز یگی از پرکاربرد ترین وسایل برای پخت پز است، اگر میخواهید فر اجاق گارتان سالهای طولانی برایتان مثل روز اولش کار کند باید نکاتی را رعایت کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اجاق گاز یکی از کاربردی‌ترین وسایل برای پخت‌وپز است که همه روزه از آن استفاده می‌کنیم. استفاده از اجاق گازهای فردار در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است اما کار کردن با فر گازی نیازمند دقت و تمرکز بالاست. 

بیشتر بخوانید:

روش های از بین بردن لکه آب از سطح چوبی

بیش از حد پر کردن فر

تلاش برای پختن چندین غذا به طور همزمان در فر، میزان کارایی و عملکرد کلی آن را کاهش و خطر آتش‌سوزی در خانه را افزایش می دهد زیرا اگر طبقه ها و قفسه ها پر شوند، هوای گرم نمی تواند آزادانه به گردش درآید و این امر ممکن است خطرآفرین باشد.

استفاده از پاک کننده های شیمیایی سنگین

یکی از عادت‌ها برای پاک کردن دکمه های فر، پاشیدن مستقیم پاک‌کننده خانگی بر روی آن هاست. این مواد مایع می‌توانند به پشت دستگیره‌ها و دکمه ها نفوذ کرده و مشکل ایجاد کنند. به جای آن، پاک کننده مایع را روی پارچه اسپری کنید و سپس پارچه را روی دکمه ها بکشید.

اضافه کردن فویل به پایین فر

ممکن است این ترفند، تمیز کردن فر را در آینده آسان‌تر کند اما، از طرفی می‌تواند جریان هوا را مسدود کند و با عنصر گرمایش تداخل داشته باشد و باعث خرابی اجاق شود.

به تعویق انداختن تمیزکردن فر

تجمع کثیفی می تواند از گرم شدن کامل فر توسط منابع حرارتی اجاق جلوگیری کند که این امر باعث کارکرد بیش از حد فرمی شود؛ بنابراین با تمیز کردن منظم غذاهای سوخته از کف، قفسه‌ها و دیواره‌های فر (حداقل دو بار در ماه) از دردسر باز کردن انسداد عناصر گرمایشی در امان می مانید و البته دستگاه شما نیز عملکرد خوبی خواهد داشت.

غفلت از زنگ زدگی روی قفسه ها

پوشش زنگ‌زده روی قفسه‌های فرنه تنها می‌تواند به ظروف پخت آسیب برساند بلکه هرگونه زنگ‌زدگی که کنده شود می‌تواند احتمال آتش گرفتن قفسه‌ها را افزایش دهد.بنابراین از این به بعد اگر لکه‌های قهوه‌ای و لکه‌دار را مشاهده کردید آنها را با استفاده از یک پد تمیز غیر ساینده و محلولی از آب صابون و سرکه تمیز کنید. این روش به نرم کردن پوسته های زنگ زده و افزایش عمر قفسه های فر کمک می کند.

عدم برخورد محتاطانه با درب

گاهی اوقات افراد هنگام تمیز کردن درب فر مراقبت های لازم را اعمال نمی کنند و برای تمیز کردن شیشه از مواد سخت استفاده می کنند و آن را به شدت می سابند که این امر منجر به صدمات شدیدی می شود.

مواردی از قبیل خراش‌های ناشی از تمیز کردن، کوبیدن تصادفی درب فر زمانی که دست‌هایمان پر است و استفاده از درب به‌عنوان یک قفسه موقت برای قابلمه‌های داغ قبل از قرار دادن آن‌ها روی میز آشپزخانه، می‌توانند باعث ایجاد ترک های ریز روی درب و شیشه فر شوند که در نهایت می تواند باعث شکستن و حتی منفجر شدن شیشه شود.

تکیه بیش از حد به تمیز کنندگی خودکار

بله، استفاده از ویژگی تمیزکنندگی خودکار راحت است اما، قرار نیست جایگزینی دائمی برای تمیز کردن توسط خودتان باشد. بسیاری از اوقات افراد تمیز کردن اجاق‌هایشان را به تعویق می‌اندازند و گزینه‌ی تمیزکنندگی خودکار را انتخاب می‌کنند. ویژگی تمیز کنندگی خودکار به مدت دو ساعت دوام می‌آورد و فر را تا دمای 500 تا 600 درجه گرم می کند که این امر به مرور از عمر وکیفیت دستگاه می کاهد.

گذاشتن قفسه ها در فر هنگام تمیز کنندگی خودکار

اشتباهی که افراد هنگام استفاده از ویژگی تمیز کنندگی خودکار مرتکب می‌شوند این است که فراموش می‌کنند قفسه‌های فر را قبل از شروع چرخه تمیز کردن خارج کنند. خارج کردن قفسه ها عمر آن ها را طولانی تر می کند و به طور بالقوه به کاهش بوی تند شیمیایی هنگام استفاده از ویژگی تمیز کنندگی کمک می کند، زیرا در طول استفاده مداوم از اجاق، باقیمانده غذا ها روی قفسه ها جمع می شوند.

استفاده مکرر از گزینه های تاخیری و پخت

گاهی افراد گزینه‌های پخت و تاخیری را انتخاب می کنند و فر را در اواخر شب روشن می کنند، این ویژگی اگر مدام مورد استفاده قرار بگیرد به دستگاه فشار زیادی را تحمیل می کند چرا که دستگاه باید سخت‌تر کار کند تا از نقطه نظر مکانیکی به دمای مورد نیاز برسد. همچنین خطرات ایمنی مرتبط با فر از پیش برنامه ریزی شده وجود دارد. بعید است که یک دستگاه جدید در سال اول کارکرد خود دچار ایراد شود اما، همیشه یک هشدار آتش‌سوزی مربوط به استفاده از هر وسیله ای با وات بالا بدون مراقبت وجود دارد.

نصب نکردن محافظ برق

اگر محافظ برق نصب نکرده باشید، رعد و برق یک تهدید بزرگ برای عملکرد اجاق برقی است. برای محافظت از اجاق یا هر وسیله دیگری در برابر خطرات احتمالی ناشی از ولتاژ اضافی، یک محافظ برق در حین نصب دستگاه به برق وصل کنید.

گرم نکردن فر قبل از استفاده

یکی از مهمترین قوانین برای استفاده بهینه از این دستگاه گرم کردن فر قبل استفاده است بنابراین، همیشه باید فر را از قبل حداقل 15 دقیقه گرم کنید.

باز و بسته کردن مدام فر

در برخی موارد، احتمالاً این اتفاق برایتان افتاده است مثلا در حال پختن کیک هر از چند گاهی در را باز می کنید تا بررسی کنید پخت در چه مرحله ای قرار دارد.

استفاده از ظروف نامناسب

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که ممکن است هنگام استفاده از فر مرتکب شوید استفاده از ظروف نامناسب است. باید بدانید همه ظروف یا قالب ها برای تحمل دمای بالا مناسب نیستند به همین دلیل همیشه از شیشه، سفال یا فولاد ضد زنگ استفاده کنید و هرگز از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا در مدت زمان کوتاهی شروع به ذوب شدن می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =