مواد غذایی نشاط آور و ضد افسردگی

کمبود برخی مواد در بدن ما از طرفی و مصرف نا آگاهانه و بسیار مواد غذایی مضر از طرف دیگر در خستگی , افسردگی و... موثر است که با برنامه ی غذایی درست میتوان این مشکل را برطرف کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گاهی اوقات به دلیل دل مشغولی های روزمره احساس خستگی و بی حوصلگی زیادی به شما دست می دهد. در چنین مواردی می توانید با کارهای مختلفی خودتان را سرحال کنید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر سوء تغذیه بر دیابت چیست؟

یکی از راحت ترین اقدامات برای شادی در کوتاه مدت این است که از غذاهایی استفاده کنید که شادی آور می باشد. در این بخش تعدادی از این مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم تا با خوراکی های طبیعی شادی و نشاط را در خود ایجاد کنید.

۴۱ ماده غذایی نشاط آور و شاد کننده را بشناسید

۱. لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی منیزیم می باشد که باعث افزایش هورمون شادی می شود. البته در صورت مصرف زیاد ممکن است احساس نفخ به شما دست بدهد. این مواد غذایی ریز و کوچک حاوی آنتی اکسیدان زیادی نیز هستند و می توانند مواد مغذی مثل آهن، فیبر، مس، زینک و پتاسیم را به بدن شما برسانند .

۲. ماهی هالیبوت

یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید برای ماهی داشته باشید، هالیبوت است. این ماهی می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند و همچنین میزان پروتئین بالا در این ماده غذایی می تواند سروتونین فرد را افزایش دهد که یک هورمون شادی در بدن است .

۳. نان غلات کامل

زمانی که هورمون های شما بسیار زیاد می شوند، فرقی ندارد که چه هورمونی باشند، ممکن است که میل زیادی نسبت به غذا های کربوهیدرات دار پیدا کنید.کلوچه ها در این موارد به شما کمک می کند زیرا کربن پیچیده دارند، نان و غلات کامل نیز جزء این دسته می باشد.این مواد می تواند باکتری های مفید را افزایش دهد که روحیه شما را نیز بهبود می بخشد.

۴. چغندر

چغندرها حاوی بتائین هستند که می توانند تولید سروتونین در مغز را کنترل کنند. همچنین می تواند روحیه شما را بهبود ببخشند.چغندر ها همچنین سرشار از فولیک است که سلامت مغزی و عاطفی فرد را کنترل می کند و شانس شادی را افزایش می دهد .

۵. چای بابونه

اکنون با سرد شدن هوا می توانید کمی به چای ها رو بیاورید. بهتر است که از چای مفید استفاده کنید. چای بابونه یکی از مواردی است که در طول روز به شما آرامش می دهد و احساس شادی را در شما به جریان می اندازد و همچنین می تواند عملکرد ذهنی تان را در طول روز ارتقا ببخشد.

۶. آب تمشک

آب تمشک تیره برای کاهش وزن بسیار مفید است و می تواند سلول های چربی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد و به تنهایی روحیه شما را بهبود ببخشد اما تمشک ها خاصیت های دیگری نیز دارند.آن ها سرشار از ویتامین c می باشند و همچنین می توانند از خستگی مفرط، افسردگی ، کاهش انگیزه و دیگر احساسات منفی در فرد جلوگیری کنند .

۷. تخم مرغ

تخم مرغ ها حاوی اسید چرب امگا ۳، زینک، ویتامین ب، و D می باشند و به همین دلیل در شادی فرد موثر هستند و از طرفی می توانند به شما احساس سیری زیادی ببخشند و انرژی زیادی را در مدت زمان طولانی حفظ کنند .

۸. فلفل قرمز

چرا قرمز؟ مگر همه فلفل ها یکسان نیستند؟ فلفل های قرمز به دلیل رنگ شان شادی آور می باشند و همچنین منابع غنی از مواد مغذی می باشد که در فلفل های دیگر یافت نمی شود.آن ها ویتامین c بسیار بالایی دارند و ویتامین آن ها ۸ برابر فلفل های دیگر می باشد .

۹. نارگیل

نارگیل حاوی تری گلیسیرید و چربی هایی است که روحیه فرد را بالا می برد. مطالعات نشان می دهد که نارگیل را می توان جایگزین یک دسر با کالری بالا کرد و البته خود نارگیل هم کم کالری نیست و می توانید از کرم نارگیل در قهوه خود استفاده کنید .

۱۰. دانه های کدو تنبل

دانه های کدو تنبل بسیار خوشمزه هستند و احساس شادی و خوشبختی را به فرد منتقل می کنند. آن ها یکی از بهترین منابع غذایی می باشند و حاوی آمینو اسید هستند که در تولید سروتونین در مغز بسیار موثر است که یک هورمون شادی بخش می باشد.

۱۱. شکلات تلخ

شکلات های کاکائویی در کوتاه مدت حس گرمی و شادی را به شما انتقال می دهند. کاکائوی موجود در آن ها می تواند به سرعت تمرکز فرد را ارتقا دهد و همچنین جریان خون مغز را نیز افزایش می دهد و در نتیجه به شما کمک می کند که احساس انرژی بیشتری داشته باشید.

۱۲. چغندر برگ

گیاهان سبز سرشار از منیزیم می باشند. منیزیم می تواند سطح انرژی مغزی فرد را افزایش دهد. همچنین منیزیم بالا باعث کاهش افسردگی می شود. پس زمانی که احساس ناراحتی دارید حتماً از چغندر برگ استفاده کنید .

۱۳. ماست یونانی

تمام لبنیات ها سرشار از کلسیم می باشند و حتی می توانید از شیر و ماست معمولی برای کلسیم استفاده کنید که برای روحیه شما بسیار مفید است.در نتیجه کلسیم کافی در بدن می تواند با اضطراب و افسردگی، ترس و از بین رفتن حافظه مبارزه کند و ماست یونانی همچنین حاوی پروتئین بیشتری نسبت به ماست معمولی می باشد .

۱۴. مارچوبه

حتماً این مواد را روی میز شام خود دیده اید. سبزی مارچوبه یکی از بهترین منابع تریپتوفان می باشد که یک ماده پایه برای تولید سروتونین یا همان هورمون شادی است.مارچوبه همچنین سطح فولات بالایی دارد که یک ماده مغذی برای مبارزه با افسردگی محسوب می شود .

۱۵. عسل

عسل قند طبیعی دارد که سرشار از فواید مختلف است و همچنین می تواند مغز شما را سالم نگه دارد و با افسردگی مبارزه کند.عسل همچنین تاثیر مفیدی روی قند خون فرد دارد و میزن آن را تنظیم می کند .

۱۶. سیب زمینی

هر موقع احساس ناراحتی کردید، می توانید مقداری سیب زمینی خریداری کنید.سیب زمینی علاوه بر احساس شادی حافظه کوتاه مدت شما را به طرز عجیبی ارتقا می دهد.سیب زمینی همچنین حاوی ید می باشد و تیروئید را تنظیم می کند. این ماده مغذی با افسردگی نیز مبارزه می کند .

۱۷. گوشت گاو

گوشت گاو حاوی لینولئیک اسید می باشد. این ماده یک چربی شاد کننده است که با افسردگی و ناراحتی مبارزه می کند. گوشت گاو همچنین حاوی اسید چرب امگا ۳ نیز می باشد و آهن بالایی دارد ، آهن بالا نیز باعث شادی در افراد مخصوصا خانم ها می شود .

۱۸. اسفناج

کمبود آهن مشکلی است که بیشتر خانم ها با آن روبرو هستند که باعث کاهش انرژی آن ها می شود. کمبود آهن باعث خستگی ضعف و بی حوصلگی نیز خواهد شد . اگر فکر می کنید که رژیم غذایی شما آهن کافی ندارد، روی خوردن اسفناج تمرکز کنید. اسفناج غنی از پروبیوتیک می باشد و آهن بدن شما را تنظیم می کند و در نتیجه روحیه تان ارتقا پیدا می کند.

۱۹. گوجه فرنگی های گیلاسی

این گوجه فرنگی ها سرشار از لیکوپن می باشند. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که مغز شما را در برابر افسردگی محافظت می کند. لیکوپن در پوست گوجه قرار گرفته و معمولاً در گوجه های گیلاسی بیشتری یافت می شود و می توانید از این مواد در سالاد خود نیز استفاده کنید .

۲۰. روغن زیتون

روغن زیتون را می توان در سالاد استفاده کرد. مواد موجود در روغن و چربی های سالم در روغن زیتون تاثیر زیادی روی بهبود روحیه فرد دارد .

۲۱. چای سبز

چای سبز حاوی کافئین طبیعی می باشد که انرژی فرد را بالا می برد و یک فنجان چای سبز می تواند به یک باره شما را از لحاظ روحی و جسمی سرحال کند .

۲۲. بذر کتان

بذر کتان سرشار از امگا ۳ است، بدون اینکه چربی شما را بالا ببرد. این گیاه می تواند در روغن ها نیز استفاده شود. بذر کتان به سرعت روحیه را بالا می برد و باعث می شود که احساس شادی کنید .

۲۳. ماهی سالمون

اگر عاشق ماهی هستید، حتما ماهی سالمون مصرف کنید. ماهی سالمون سرشار از اسید چرب امگا ۳ می باشد و می تواند حال و حوصله شما را بهبود ببخشد .

۲۴. موز

موز ها معمولاً گلایسمیک کمی دارند و انسولین موجود در آن ها باعث می شود که قند کافی و سالم به بدن تان برسد که یکی از منابع شادی می باشد و همچنین حاوی پتاسیم هستند که آن هم در شادی فرد موثر است.

۲۵. نخود فرنگی

شاید خیلی از شما ها نخودفرنگی را دوست نداشته باشید اما نخود فرنگی های فریز شده در یخچال به شدت در شادی شما موثر هستند.افرادی که گیاه خوار هستند به طرز وسیعی از آهن این ماده بهره مند می شوند و همچنین با کم خونی و کمبود آهن مبارزه می کنند .

۲۶. مرغ

زمانی که صحبت از غذا های شادی آور می شود ، حتماً باید مرغ را هم در نظر بگیرید.مرغ منبع غنی از مواد مغذی انرژی زا و روحیه دهنده مثل پتاسیم، زینک و ویتامین b۶ می باشد. و این ماده می تواند اعتماد به نفس شما را ارتقا دهد و با افسردگی در خانم ها نیز مبارزه کند .

۲۷. کشمش

کشمش آهن اضافی را به رژیم غذایی شما می دهد و خوشبختانه کشمش ها منبع غنی از موادی هستند که در شادی فرد موثرند، مثل منیزیم، ویتامین b۶ و ویتامین c.

۲۸. آووکادو

آووکادو طعم و بوی بسیار خوبی دارد و در شاد کردن افراد موثر است.آووکادو ها سرشار از چربی غیر اشباع هستند که حس رضایت را در فرد بیدار می کند .

۲۹. برگ کلم

شاید باورتان نشود اما برگ کلم در شادی بسیار موثر است و حتی می توانید آن را به صورت پخته استفاده کنید. این سبزی حاوی ویتامین c بالایی می باشد و شما را سرحال نگه می دارد و با افسردگی و استرس نیز مبارزه می کند.

۳۰. کلم بروکلی

شاد زیستن بسیار ساده است. کافی است که مقداری کلم بروکلی را به روتین روزانه خود اضافه کنید. این سبزیجات منبع غنی از آهن می باشد و سیستم ایمنی شما را نیز تقویت می کند زیرا حاوی ویتامین c هستند .

۳۱. دانه های چیا

می توانید با استفاده از دانه های چیا در سالاد یک اسموتی خوشمزه درست کنید تا احساس شادی بیشتری داشته باشید.دانه های چیا با افسردگی مبارزه می کنند زیرا حاوی امگا ۳ می باشد و فیبر بالای آن ها برای سلامت جسم شما نیز بسیار مفید است .

۳۲. زردآلو

زرد آلو حتی در اندازه کوچک هم می تواند حال بد شما را به شادی تبدیل کند.زردآلو ها سرشار از ویتامین c و بتاکاروتن هستند که علائم افسردگی و اضطراب را به شدت کاهش می دهند .

۳۳. لیمو

آیا تا به حال شنیده اید که افراد هنگام ناراحتی باید از لیموناد استفاده کنند؟ لیموناد می تواند به طرز عجیبی با حال و حوصله شما را بهبود ببخشد چرا که این ماده حاوی ویتامین C بالایی می باشد .

۳۴. تن ماهی

تن ماهی را می توانید در ساندویچ استفاده کنید و بعد از آن ببینید که چقدر حالتان از لحاظ روحی بهبود یافته است. تن ماهی مکمل امگا ۳ دارد که تاثیر خوبی روی شرایط روحی شما دارد. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. می توانید هر هفته یک بار آن را استفاده کنید و روحیه خوبی نیز داشته باشید.

۳۵. گردو

گردو کد شادی را به مغز شما ارسال می کند. گردوها منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در افزایش شادی بسیار نقش دارد. همچنین دارای چربی های اشباع نشده ی چند رشته ای و تک رشته ای هستند. محققان دریافتند که نصف فنجان گردو به طور روزانه در ۸ هفته بتواند یک انسان را به طرز وسیعی شاد کند.

۳۶. قهوه

قهوه علاوه بر انرژی بخش بودن می تواند افراد غمگین را به یک باره شاد کند.مطالعات نشان می دهد که مصرف کافئین با کاهش علائم افسردگی و اضطراب در ارتباط است. می توانید برای شادی و بهبود روحیه صبح ها یک فنجان قهوه بخورید که برای کاهش وزن نیز مناسب است .

۳۷. عدس

عدس را حتماً باید در منوی غذایی خود قرار دهید تا احساس شادی بیشتری بکنید.عدس حاوی آهن بالایی است و با کم خونی مبارزه می کند و همچنین می تواند انرژی شما را در طولانی مدت تامین کند ؛ عدس همچنین پروتئین بالایی دارد و باعث می شود که دیرتر احساس گرسنگی داشته باشید .

۳۸. برنج قهوه ای

یکی از راه های احساس شادی کردن مصرف برنج قهوه ای می باشد. برنج قهوه ای فاقد گلوتن می باشد و با اضطراب و افسردگی مبارزه می کند. همچنین می تواند شرایطی مثل کمبود آهن و کم خونی را نیز بهبود ببخشد .

۳۹. پرتغال

آیا مایلید که چیزی شیرین مصرف کنید؟ پرتغال را در نظر داشته باشید . حتماً تا به حال شنیده اید که پرتقال سرشار از ویتامین c می باشد. ویتامین c علاوه بر مبارزه با میکروب ها می تواند با افسردگی و اضطراب نیز بجنگد. در حقیقت مطالعات نشان می دهد که پرتقال تا ۱۸ درصد شما را شادتر می کند .

۴۰. کلم پیچ

کلم پیچ یک سبزی بسیار مفید برای افزایش شادی در فرد می باشد . یک فنجان از این ماده حاوی ویتامین c بسیار بالایی است و همچنین پتاسیم ، آهن و ویتامین b۶ نیز در این ماده وجود دارد که تمام آن ها باعث شادی در فرد می شود ؛ حتماً هر وعده غذایی خود را با این ماده کامل کنید .

۴۱. ماهی اسقومری

با خوردن این ماهی منتظر شادی ناگهانی باشید . این ماهی امگا ۳ بسیار زیادی دارد و همچنین قادر است علائم افسردگی، خشم و اضطراب را کاهش دهد. این ماده همچنین حاوی ویتامین b۶ می باشد که کمبود آن در بدن افراد باعث افسردگی می شود .

کد خبر: 1144887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =