علت رد ۹۷ درصدی مقالات ارسالی به مجلات معتبر چیست؟

آمارها نشان می‌دهد که ۹۷ درصد مقالات ارسال شده به مجلات معتبر به دلایل ویرایشی و فنی رد می‌شوند. این دلایل شامل نامتناسب بودن موضوع مقاله با اهداف و دامنه مجله، تجزیه و تحلیل نادرست و نقض اخلاق تحقیق است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۹۷ درصد مقالات ارسال شده به مجلات معتبر دنیا مانند نیچر، ساینس و سل رد می‌شوند. به این معنا که از هر ۱۰۰ مقاله که به مجلات معرفی می‌شوند، تنها ۳ مقاله می‌توانند پس از ویرایش به مرحله انتشار برسند.

نرخ پذیرش مقاله در سایر مجلات هم به ندرت از ۴۰ درصد بیشتر می‌شود. رد شدن مقاله در انتشارات دانشگاهی، اتفاقی رایج است؛ اما باز هم می‌تواند برای پژوهشگران بی‌انگیزگی ایجاد کند. سال‌ها تحقیق، ماه‌ها نوشتن و قالب‌بندی یک مقاله تحقیقاتی با منتشر نشده مقاله، ناقص می‌ماند.

در این راستا، فهرستی از دلایل رد شدن مقالات ارائه خواهد شد تا پژوهشگران بتوانند با توجه به آن‌ها، مقالاتی با کمترین میزان رد شدن بنویسند.

یکی از مهم‌ترین دلایل رد شدن مقالات این است که مقاله محدوده اهداف و حوزه فعالیت مجله قرار نمی‌گیرد. هر مجله دارای هدف و دامنه‌ فعالیت کاملا تعریف شده است که جزئیات آن به آسانی در سایت مجله در دسترس است. برخی نویسندگان تازه کار این موضوع را نادیده گرفته و مقالات تحقیقاتی خود را به مجلاتی ارسال می‌کنند که اهداف و دامنه فعالیت متفاوتی دارند. ساده‌ترین راهکار این است که پژوهشگران در مورد حوزه فعالیت مجله مورد نظر خود تحقیق کرده و فهرستی از مجلات مرتبط با موضوع مقاله خود تهیه کنند.

غیرقابل فهم بودن مقاله یکی دیگر از دلایل رد شدن آن است. نامفهوم بودن مقاله ممکن است به دلیل استفاده گسترده از اصطلاحات تخصصی یا انگلیسی ضعیف رخ دهد. اولویت مجلات برای انتخاب مقاله، ساده بودن آن‌هاست. همچنین دلایل دیگری مانند دستور زبان ضعیف، غلط‌های املایی و جا افتادن عناصر مهم مقاله مانند ارجاعات، فهرست نویسندگان و جدول‌ها سبب رد مقالات از سوی ناشران می‌شود.

دلایل فنی رد مقالات علمی چیست؟

علاوه بر دلایل ویرایشی، رد مقاله ممکن است به دلایل فنی هم اتفاق بیفتد. برای مثال، مشکل در فرایندهای مقاله یا تحلیل داده‌ها می‌تواند سبب رد مقالات شود. تجزیه و تحلیل آماری نتایج به دست آمده آخرین مرحله در انجام تحقیقات است. با این حال، انتخاب یک تکنیک آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق می‌تواند سخت باشد. تحلیل نادرست و استفاده از تکنیک‌های نامناسب به مشکوک شدن، نتایج به دست آمده منجر خواهد شد.

از جمله دیگر دلایل رد مقالات علمی از سوی مجلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ ناقص بودن مقاله، قابل توجیه نبودن استنادها بر اساس مقاله و خسته‌کننده بودن مقاله. همچنین برخی نویسندگان بخشی از یک مقاله مفصل خود را به عنوان مقاله‎ای جداگانه آماده می‌کنند؛ اما در صورت مشاهده این اتفاق از سوی داوران، آن مقاله رد خواهد شد.

نقض اخلاق تحقیق هم می‌تواند یکی از دلایل رد مقالات باشد. برخی نشریات از شرکت‌کنندگان تعهد می‌گیرند که پژوهش باید صرفا توسط یک نفر انجام شده باشد، سرقت علمی نباشد و دیگر اصول اخلاقی مشابه را رعایت کرده باشد. در نتیجه، اگر محققی این موارد را رعایت نکند، مقاله‌ او به دلیل نقض اخلاق تحقیق رد خواهد شد. آگاهی از دلایلی که ناشران مقالات را رد می‌کنند، می‌تواند شانس محققان را برای پذیرش مقالات‌ افزایش دهد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =