توزیع پزشک در مناطق محروم ناعادلانه است/ کارانه کادر درمان باید اصلاح شود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان گفت:برای افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی باید راه حل‌ ارائه داد، چون در مناطق محروم آموزش در سطح پایینی است و همچنین با وجود سهمیه‌ها افراد بومی در مناطق کمتر جذب می‌شوند؛ با افزایش ظرفیت این امکان وجود دارد که افراد بومی وارد مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی شوند.

هادی بزازی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با توجه به ظرفیت علوم پزشکی کشور و افزایش جمعیت باید تعداد کارکنان علوم پزشکی در تمامی عرصه‌های خدمت‌رسانی به آحاد مردم را افزایش داد.

وی افزود: علی‌رغم افزایش ظرفیت‌های سخت افزاری همچون بیمارستان‌ها و تجهیزات، تعداد کارکنان بخش بهداشت و درمان از افزایش چندانی برخوردار نبوده‌است؛ نیاز به افزایش جمعیت پزشک در کشور، امری ضروری است. برای مثال در تکانه های کرونا کمبودهای پزشکی، پرستاری، کادر درمان و ...مشخص شد؛ بنابراین باید تعداد جذب دانشجویان در علوم پزشکی افزایش یابد تا بتوان خلع کمبود نیرو را برای سال‌های آینده جبران کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان تاکید کرد: کارانه بیمارستانی برای بخش درمان افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته‌است. افزایش کارانه کارکنان بخش بهداشت و درمان جهت افزایش بازدهی کادر درمان با توجه به فشار کاری که آن‌ها متحمل می‌شوند، ضروری است. از سویی دیگر آموزش کارکنان علوم پزشکی باید کارآمد باشد که می‌توان با برگزاری دوره‌های مداوم در راستای ارتقای کیفیت آموزش این افراد اقداماتی را انجام داد؛ البته به شرطی که شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها افرادی کارآمد و با تجربه باشند. این افراد تحت فشار کار بیشتر و خطرات فراوان هستند.

وی تاکید کرد: کارآمدی کارکنان علوم پزشکی با برقراری دوره‌های مداوم قابل وصول است. همچنین از این طریق آن‌ها می‌توانند تجربیات خود را به دیگر کارکنان منتقل کنند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان  اظهار کرد: توزیع پزشک در مناطق محروم ناعادلانه است. برای افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی باید راه حل‌ ارائه داد، چون در مناطق محروم آموزش در سطح پایینی است و همچنین با وجود سهمیه‌ها افراد بومی در مناطق کمتر جذب می‌شوند؛ با افزایش ظرفیت این امکان وجود دارد که افراد بومی وارد مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی شوند.

وزارت بهداشت در زمینه سهمیه‌های علوم پزشکی تجدید نظر کند

بزازی تاکید کرد: باید وزارت بهداشت و درمان در زمینه سهمیه بندی‌ها تجدید نظر کند زیرا افراد در مناطق بومی خود به دلیل عدم وجود امکانات نمی‌توانند توانایی ذاتی خود را نشان دهند. یکی از راه‌ها وارد کردن دانشجویان به سیستم است تا تا بتوانند آن‌ها بعد از فارغ التحصیلی به مناطق محروم منتقل کنند. مناطق محروم ما در این زمینه مشکلات متعددی دارند.

به گفته وی متخصصان در شهرهای بزرگ تجمع کرده‌اند که می‌توان با جذب دانشجو و توسعه امکانات رفاهی، زمینه حضور پزشکان در مناطق محروم را فراهم کرد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1144944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =