بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای منازل / قالیباف: منابع مربوط به درمان عیناً به وزارت بهداشت واگذار شود

بررسی تقاضای تفحص از شرکت شستا و طرح دوفوریتی اجاره‌بها در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز سه شنبه 31 خرداد مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل آغاز شد.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس دستورکار امروز صحن علنی مجلس به شرح ذیل است:

- حضور وزیر بهداشت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان
- بررسی عملکرد دستگاههای مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج
- بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399
- بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در حوزه انتصابات و نحوه مدیریت شرکتهای وابسته خصوصاً شستا
- بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران
- بررسی طرح دوفوریتی تغییر تاریخ سال مالی
- بررسی طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی– تخصصی
- بررسی طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی
- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

 قالیباف: منابع مربوط به درمان عیناً به وزارت بهداشت واگذار شود

رئیس مجلس گفت: وزیر اقتصاد و مسئول خزانه بدانند باید هر مبلغ مروبوط به حوزه درمان که وارد خزانه می شود عین همان منابع به وزارت بهداشت واگذار شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 31 خرداد پارلمان اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که مجلس انجام داد، این پیش بینی شد که 3 دهک اول تحت بیمه سلامت قرار بگیرند و وزارت رفاه موکلف شد افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند را اعلام کند و در این رابطه بیش از 5 میلیون نفر توسط وزارت رفاه اعلام شد.

وی افزود: بخشی هم از این سه دهک معترض هستند و وزارت رفاه باید به این مسئله رسیدگی کند تا حق ایشان تضییع نشود.

رئیس مجلس گفت: امسال در قانون پیش بینی شد و صندوقی برای این کار ایجاد شد و مجلس 5 هزار میلیارد تومن برای این صندق در نظر گرفت.

قالیباف ادامه داد: موضوع درمان موضوع مهمی است که هم آقای حسینی معاون پارلمانی و هم وزیر بهداشت باید به آن اهتمام داشته باشند.

وی تاکید کرد: وزیر اقتصاد باید بداند از 9 درصد ارزش افزوده یک درصد آن به بخش درمان مربوط می شود؛ وزیر محترم اقتصاد و مسئول خزانه بدانند باید هر مبلغ مروبوط به حوزه درمان که وارد خزانه می شود عین همان منابع به وزارت بهداشت واگذار شود.

 نماینده چابهار در مجلس از پاسخ وزیر بهداشت قانع شد

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی از پاسخ بهرام عین اللهی به سوالش قانع شد.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 31 خرداد پارلمان پس از استماع پاسخ وزیر بهداشت به سوالش با موضوع «علل عدم افزایش شاخص های بهداشتی و پزشکی در مناطق کم‌برخوردار» اعلام کرد که قانع شده است.

 طرح وزارت بهداشت برای حل بیماران صعب‌العلاج از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج تدوین شده، گفت: این اساسنامه در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز سه شنبه ( ۳۱ خرداد ماه) در صحن علنی مجلس با موضوع پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که می‌توانیم عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم و به مردم خدمت کنیم بیمه است. در رابطه با بیمه در سال‌های متمادی مشکلات بسیار زیادی داریم و باید سعی کنیم مشکلات را تا حد امکان حل کنیم.

وی افزود: بیمه‌ها باید بتوانند به قدری توانمند شوند که خدمات سلامت را ارائه کنند. امروز مسئله دارو مطرح است و در مسئله دارو بیمه‌ها باید بیمه‌ها به قدری توانمند باشند که قیمت انواع داروها را تأمین کنند.

وزیر بهداشت گفت: عمده خدمات بیمه‌ها به منابع تخصیص‌یافته و قدرت بیمه‌ها باز می‌گردد. با توجه به مشکلات بسیاری که در دو سال اخیر داشتیم و حجم زیاد بیماران کرونایی تحت پوشش، منابع ما صرف درمان این بیماران شد. طبق برآوردها، هزینه هر مریض کرونایی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بوده است. از طرفی هم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته زحمات مدافعان سلامت برای درمان بیماران کرونایی با کار سه شیفت و مطالبات آن‌ها نیز یکی از معضلات و مشکلات وزارت بهداشت است.

عین اللهی با اشاره به مطالبات بیمه‌ها اظهار داشت: امروز بیمه‌ها مطالبات بسیاری دارند که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اخیراً هم رهبر انقلاب در صندوق توسعه ملی موافقت کردند تا وزارت بهداشت و دولت اجازه داشته باشند تا منابع مورد نیاز را در این خصوص به کار بگیرند.

وی ادامه داد: هنوز در بیمه مطالبات بسیار زیادی از گذشته داریم و امیدوار هستیم با مساعدت نمایندگان محترم این مشکل رفع شود. البته امیدوارم با مساعدت نمایندگان و کمیسیون تلفیق مجلس احتمالاً بخشی از مطالبات ما امسال وصول شود.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تامین مطالبات بیمه‌ها تصریح کرد: مسئله مهم بیمه وصول مطالبات و تخصیص اعتبارات است تا بیمه‌ها بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند. ما اعتقاد به همگانی شدن بیمه‌ها داریم و در این راستا از دی‌ماه سال گذشته در حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت آسیب پذیر در حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار را به صورت آزمایشی و رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

وی افزود: امسال با توجه به موفقیت در طرح آزمایشی که سال گذشته داشتیم، اسامی سه دهک پایین را از وزارت رفاه دریافت کردیم و از تعداد ۵ میلیون و ٣٩٧ هزار و ۵١٠ نفر، تعداد ۵ میلیون و ٢۶۴ هزار و ۴٠۴ نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه قرار دادیم و امکان دریافت خدمات را برای این عزیزان فراهم کردیم. البته اگر ۴٠٠ هزار نفر سال گذشته را نیز در نظر گرفته و به این مبلغ اضافه کنیم باید بگوییم که این تعداد به ۵ میلیون و ۶۶۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت گفت: طبق آماری که داریم حدود ۹۵ درصد از مردم کشور تحت پوشش بیمه هستند و ۵ درصد بعدی خود مراجعه نکردند. در این راستا وزارت بهداشت آمادگی دارد تا با مراجعه این افراد آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. البته این ۵ درصد جز سه دهک پایین نیستند بلکه افرادی هستند که از نظر مالی نیز متمکن هستند، اما خود مراجعه نکرده‌اند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. این راستا آماده هستیم تا این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی ادامه داد: تحت پوشش قراردادن مردم از افتخارات دولت و مجلس است، اما گام بعدی افزایش و ارتقای کیفیت خدمات بیمه‌ای است. این مورد نیز عمدتاً به منابع و اعتبارات ما باز می‌گردد که بتوانیم با خدمات و داروهای تحت پوشش را افزایش بدهیم. وزارت بهداشت به دنبال این است که تفاوتی که در ارز وجود دارد به بیمه‌ها پرداخت کنیم تا از این طریق بتوانیم وضعیت داروها را به نحو احسن پوشش دهیم.

عین‌اللهی با اشاره به کیفیت و عمق خدمات بیمه‌ای و کاهش پرداختی از جیب مردم اظهار داشت: اکنون میزان سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت در سه دهک پایین جامعه در بستری ۹۵ درصد است و در سربالایی ۸۰ درصد است. البته امیدواریم تا بتوانیم این سهم را افزایش بدهیم. این میزان در افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیتی به ترتیب به 100 درصد و 85 درصد ارتقا یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه درباره هزینه‌های درمانی برای بیماران اوتیسم و معلولان بهزیستی، پیشنهاد پرداخت ۷۰ درصد تعرفه خصوصی و توانبخشی را به شورای عالی بیمه ارائه کرده‌ای، بیان داشت: اگر این موضوع در این شورا به تصویب برسد از یکی از شهرستان‌های محروم به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد. همچنین پیشنهاد تعرفه خدمات خصوصی ناباروری ۷۰ درصد را به هیأت دولت داده ایم که بعد از تصویب در هیأت وزیران به اجرا در می‌آید.

وی افزود: از مجلس برای اختصاص بودجه به بیماران صعب العلاج که با اجرای بسته مربوطه، پرداخت از جیب مردم کاهش محسوسی خواهد داشت، متشکرم. برای اینکه شورای عالی بیمه بتواند پوشش کامل خدمات را داشته باشد باید منابع آن مشخص شود که هنوز در امسال اجرا نشده و هر وقت انجام شود، بسته‌های ما که آماده است به سرعت در شورای عالی بیمه بارگذاری خواهد شد.

عین اللهی گفت: اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج، تدوین شده است. گروه‌های تحت پوشش و نوع ارائه خدمات به آن‌ها نیز مشخص است و در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

 نماینده تهران از پاسخ وزیر بهداشت به صورت مشروط قانع شد

نماینده تهران در مجلس درباره طرح سوالش از وزیر بهداشت گفت: اینکه بنده سوال خود را به رای نمایندگان مجلس نمی گذارم، به معنای اقناع شدن از پاسخ وزیر نیست.

 فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 31 خرداد پارلمان در روند بررسی سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پاسخ ارائه شده توسط بهرام عین اللهی به صورت مشروط قانع شد.

وی در بیان دلیل عدم به رأی گذاشتن سوال خود از وزیر بهداشت، افزود: بنده از هفته گذشته با مسئولان وزارت بهداشت و دیوان محاسبات برای حل این مسئله گفت وگو کردم ضمن اینکه در این نشست از جواب وزیر قانع نشدم اما سوال را با منطق دیگری به رأی نمی گذارم.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: بحث درمان ناباروری و بیمه های آن از جمله مسائلی است که باید پیگیری شود و وزیر بهداشت و تیم اش در کنار سازمان برنامه و بودجه باید آن را پیگیری کرده و ستاد جمعیت هم کمک کند.

قاسم پور بیان داشت: اگر من امروز این سوال را به رأی نگذاشتم به این دلیل نیست که قانع شدم بلکه تصورم این است که اگر یک فرصت یک ماهه به وزارت بهداشت بدهم شاید فرصتی برای کمک به زوجین نابارور باشد.

محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار داشت: امروز 2 سوال مطرح شده از وزیر بهداشت توسط نمایندگان به رأی گذاشته نشد و از پاسخ های وزیر قانع شدند اما توقع این است که هم در سیستان و بلوچستان که واقعا منطقه محروم است و البته مشکلات آن را می دانیم اولویت آن جا باشد و هم در بحث ناباروری که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده آمده، قول دهید با جدیت دنبال کنید کما اینکه ما حدود 3 میلیون نفر جمعیتی را داریم که در حوزه باروری واقعا نیازمند کمک هستند و در قانون هم برای آن ها پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در نشست امروز در تشریح گزارش این کمیسیون درباره سوال مذکور، گفت: بعد از گذشت نزدیک به 9 ماه از سال 1400، یارانه درمان ناباروری به نتیجه نرسیده است. تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروری که پس از تلاش های بی وقفه در تبصره 17 قانون بودجه 1400 و در تبصره 14 قرار داده شد، تا همین چند وقت اخیر راهنمای فنی درمان ناباروری که اساس اقدامات بعدی  برای اجرایی شدن قانون بود، تدوین و ابلاغ نشد.

وی افزود: نزدیک به 1000 میلیارد تومان برای درمان ناباروری در بودجه 1400 وارد شده است، چرا این منابع از سازمان برنامه درخواست نشده است؟ و در اختیار بیمه های پایه قرار نگرفته است؟جلسات کارگروه طراحی شده در تبصره 17 چرا برگزار و نحوه تخصیص یارانه درمان برنامه ریزی نمی شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در اجرای ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس، سؤال فوق‌ در جلسه رسمی مورخ  19/  10/ 1400 ‌کمیسیون با حضور نماینده محترم سؤال‌کننده و وزیر محترم مطرح‌ و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده  و مستند به بند (3) ماده (207) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌گردد.

 کمیسیون اصل 90 با تیم‌های تخحصصی به بررسی عملکرد دستگاه‌ها درباره پوشش بیمه همگانی ورود کرده است

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: این کمیسیون با تیم‌های تخحصصی حوزه نظام سلامت به بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج ورود کرده است.

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 31 خرداد پارلمان در روند بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج اظهار داشت: اگر اشکال دوستان به صلاحیت کمیسیون اصل 90 در ورود به موضوعات نظام سلامت است، این اشکال خلاف قانون است.

وی افزود: اگر اشکال دوستان در مورد انجام کار کارشناسی در موضوعات نظام سلامت است، ما در حوزه تخصصی پزشکی ورودی نداریم ما تجویز دارو نمی کنیم و در مورد سلامت معده و روده سخن نمی گوییم حوزه ای که ما ورود کرده ایم حوزه سیاست گذاری نظام سلامت است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: عرض ما این است که در بسیاری از کشورهای جهان سیاست گذاران عرصه سلامت لزوماً تخصص پزشکی ندارند بنا براین این کمیسیون با تیم های تخحصصی در حوزه نظام سلامت وارد این موضوع شده است.

کد خبر: 1144976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =