هنوز عدالت آموزشی از سوی آموزش و پرورش محقق نشده است/ تغییرات در کنکور باعث کاهش استرس داوطلبان می‌شود

مدیر دبیرستان دوره دوم متوسطه مدرسه سمای کرمانشاه با بیان اینکه هنوز آموزش و پرورش با زیرنظام‌های مناسب، عدالت آموزشی را محقق نکرده است، گفت: تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ بر اساس نظام ۶،۳،۳ و مطابق با کتب درسی اعمال شده و باعث کاهش استرس داوطلبان می‌شود.

پیمان سیدی، مدیر دبیرستان دوره دوم متوسطه مدرسه سمای کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند برگزاری کنکور با توجه به اعمال تغییرات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری برای اصلاح پذیرش دانشجو در سال ۹۳  توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات متعدد برگزار و منجر به اصلاحیه در سال ۹۵ و ارائه به مجلس شد. هرچند از سال ۹۵ به بعد تغییر در روند برگزاری کنکور اعمال نشد و سوابق تحصیلی برای کنکور ورود پیدا کرد.

وی افزود: بر این اساس با اعمال تغییرات در برگزاری کنکور شاهد عدالت آموزشی هستیم، چون شیوع جدید  برگزاری کنکور استرس و فشار را برای داوطلبان کنکور  کاهش داده و از بروز اشتباهات رایج همچون اشتباه در تست زنی کاهش می‌یابد. 

تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصدی در تصمیمات جدید کنکور

سیدی تاکید کرد: در سالجاری تاثیر سوابق تحصیلی از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. برای مثال بسیاری از داوطلبان به دلیل بی دقتی در تست زنی سوالات تمامی شانس خود را از دست می‌داد.  در سالجاری عمده تغییرات در پاسخ نامه و دفترچه کنکور رخ داده است و در کنکور سالجاری سه دفترچه برای گروه‌های آموزشی طراحی شده است. با این تفاسیر سوالات عمومی در بین تمامی داوطلبان به یک میزان توزیع شده و دو دفترچه تخصصی در بین داوطلبان توزیع می‌شود.

اعمال تغییرات در کنکور باعث کاهش استرس می‌شود

به گفته وی دفترچه‌های تخصصی برای دروس تفکیک شده همچون فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی، علوم تجربی و ... است و این اقدام باعث کاهش استرس داوطلب شده و تمامی سوالات بر اساس طرح درس در نظام آموزش و پرورش فعال هستند.

هنوز با تحقق عدالت آموزشی فاصله داریم

مدیر دبیرستان دوره دوم متوسطه مدرسه سمای کرمانشاه افزود: تمامی سوالات در کنکور بر اساس نظام درسی ۶، 3، 3 طراحی شده و این اتفاقات گامی به جلو در راستای عدالت آموزشی است. البته با تحقق عدالت آموزشی فاصله داریم و در  سال ۱۴۰۲ زیرنظام‌های آموزشی تغییر کرده و آزمون دروسی عمومی هم حذف شده و این اقدامات عدالت آموزشی را به دنبال دارد. در شیوه جدید کنکور داوطلبان در مدارس خاص معدل متعادل سازی داشته و با حذف زیرمجموعه‌ها ضرایب حذف شده و عدالت آموزشی به تمامی دانش آموزان منتقل می‌شود.

سیدی تاکید کرد: نظام ۶،۳،۳ تغییرات را در آموزش به دنبال داشته است و توزیع کیفی آموزش نیازمند فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت‌های متعدد است که همین مقوله از سوی متولیان آموزش عالی نمی‌توان تغییرات را رخ داد.

 وی با بیان اینکه در سیستم آموزش کشور عدالت آموزش برقرار نیست، گفت: در مناطق مرزی دسترسی به کتب آموزش فراتر از کتب آموزشی محدود است. در سال ۱۴۰۱ در راستای عدالت آموزشی سوالات آزمون  از کتب درسی است.

تحقق عدالت آموزشی نیازمند ایجادزیرساخت‌های مناسب است

مدیر دبیرستان دوره دوم متوسطه مدرسه سمای کرمانشاه با بیان اینکه داوطلبان در مناطق حاشیه شهر و کمتر برخوردار آنطور که باید از امکانات برخوردار نیستند، گفت: هرگونه اعمال قانون برای کنکور یکسال قبل برای داوطلبان مطرح و مناطق یک، دو و سه از لحاظ برخورداری برای دانشجویان متعادل‌سازی شده است. ضرایب برای کنکور حذف شده و امسال به غیر از پاسخ‌نامه تغییرات آنچنانی نداریم و نظام ۶،۳،۳ تغییرات را اعمال کرده و کیفیت آموزش به یک میزان در کشور توزیع نشده و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز وزارت آموزش و پرورش زیرنظام‌های مناسب عدالت آموزشی را محقق نکرده است، تاکید کرد: در مناطق مرزی دسترسی به کتب آموزشی محدود است، اما به نسبت سنوات گذشته محتوای سوالات کنکور مناسب‌تر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =