مغفول ماندن ظرفیت‌های بسیج اساتید علی‌رغم نقش‌آفرینی آنان در عرصه علمی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: علی‌رغم نقش آفرینی استادان در حوزه‌های  علمی؛ هنوز بسیاری از  ظرفیت‌های این مجموعه مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت شهید چمران و سالروز تاسیس بسیج اساتید امروز سه شنبه(۳۱ خرداد) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم بیان کرد: دانشگاه تربیت مدرس یکی از بزرگ ترین دانشگاه‌های کشور است. این دانشگاه ۱۷ دانشکده اصلی و ۱۰ پژوهشکده و یک پارک علم و فناوری دارد که تمام این امکانات را در اختیار پیشرفت کشور گذاشته است.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس از تولیدهای علمی در خدمت شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

دانشجو تصریح کرد: بسیج، یادگار امام راحل(ره) و مظهر اقتدار کشور و نماد بصیرت و اخلاص است. استاد بسیجی علمدار انقلاب محسوب می‌شود که با ایمان و احساس مسئولیت در تمامی عرصه‌های انقلاب، به ویژه فعالیت‌های علمی حضور موثری دارد. 

وی اضافه کرد: رمز پیشرفت بسیج اساتید مجاهدت علمی و کسب تقوا است. یاد و خاطره استاد بسیجی، شهید چمران را گرامی می‌داریم و از خداوند توفیق روز افزون را می‌خواهیم.

۵۳ هزار استاد بسیجی در خدمت انقلاب هستند

محمد رضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این همایش ضمن یادبود شهید مصطفی چمران تصریح کرد: علم شهید چمران مانند علم نافع و شخصیت وی مانند یک عالم نافع بود.

مردانی عنوان کرد: در حال حاضر بیست و یکمین سالگردتشکیل بسیج اساتید را گرامی می‌داریم. علی‌رغم نقش آفرینی استادان در حوزه‌های علمی؛ هنوز بسیاری از  ظرفیت‌های این مجموعه مغفول مانده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: استادان بسیجی در جنگ ترکیبی دشمن علیه انقلاب،  فرمانده‌های جنگ نرم هستند؛ اما متاسفانه بسترهای لازم برای نقش آفرینی موثرتر آنها فراهم نیست.

وی بیان کرد: تحقق بیاینه گام دوم انقلاب با حرکت‌های جهادی استادان جوان و جهادی محقق می‌شود. 

مردانی  ادامه داد: سازمان بسیج برای تسریع جهاد تبیین با دو طراح، معرفی ظرفیت‌های نهضت استادی و ارائه‌ طرح‌هایی برای کارآمدی نظام حمکرانی در راستای تشکیل دولت اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری به میدان آمده است.

وی گفت: در حال حاضر ۵۳ هزار استاد بسیجی در خدمت انقلاب و کشور قرار گرفته است. همچنین استادان بسیجی می‌توانند عقبه علمی و فرهنگی برای نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند.

پیام مقام معظم رهبری به مناسبت روز ملی بسیج اساتید

در ادامه این مراسم متن پیام مقام معظم رهبری روز ملی بسیج اساتید توسط حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها قرائت شد.

در متن این پیام آمده است: «به استادان بسیجی دانشگاه و اجتماع آنان در روز ملی بسیج اساتید سلام و درود می فرستم و یاد دانشمند مجاهد شهید مصطفی چمران و دیگر شهدای دانشگاه را عزیز و گرامی می دارم. سایه مبارک استاد متعهد و متدین و مجاهد بر سر دانشگاه کشور یکی از بزرگترین نعمت های الهی و نوید دهنده سرافرازی و رستگاری آینده ملت ایران است. علم نافع و پیشرفته شما چه در موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی نیاز حتمی و فوری کشور است. فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست پیشرفت علمی، نوآوری در ماهیت دانش و زبان آن، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی، همت به دوگانه فراگیری تازه‌های علمی و اجتهاد و تولید علم و وظایف دیگری از این قبیل نیز در زمره مسئولیت های استاد علم است و شما بسیجیان عزیز در همه این زمینه ها می توانید پیشتاز و پیشران باشید. توفیقات شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.»

جلوگیری از تغییر زیست بوم و اقلیم با تکیه بر علم و فناوری
 

در ادامه این مراسم محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: شهید مصطفی چمران نماد یک استاد بسیجی و الگوی تمام استادان  است.

وی ادامه داد: بنده قبلا در مجلس شورای اسلامی  گفته‌ام در حوزه‌های  علمی و جهادی الگوهایی دارم.  شهید چمران در حوزه علمی و در عرصه عملی و سردار سلیمانی در حوزه جهادی الگوی من هستند.

زلفی گل گفت: وجهه‌های جهادی و عملی از مشخصات یک استاد بسیجی در تراز انقلاب است. زمانیکه بسیج وارد عرصه دانشگاه شد و بسیج اساتید شکل گرفت، مسئولیت بسیج در قبال انقلاب بیشتر شده است.

وزیر علوم گفت: استادان بسیجی باید در عرصه جهادی، فرهنگ و علمی الگوی جوانان و دانشجویان باشند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه  تعلیم و تربیت در کشور بیان کرد: افزایش سرمایه اجتماعی نظام توسط استادان شکل می‌گیرد. در نتیجه استادان نسبت به سایر بسیجی‌ها فرصت بیشتری برای فرهنگ سازی و الگو سازی دارند.

زلفی گل تصریح کرد: استادان باید با ایجاد فرهنگ سالم در دانشگاه‌ها؛ قدرت نرم نظام و انقلاب را افزایش دهند؛ چرا که در حال حاضر جنگ دنیا بر اساس فرهنگ و نرم می‌گذرد.

وزید علوم عنوان کرد: استادان با نسل جوانی مواجه هستند که اگر آنها را آینده داران انقلاب بدانیم، باید احساس مسئولیت خاصی نسبت به تربیت دانشجویان داشته باشند.

وی گفت: پدافند غیر عامل از طریق علم و فناوری به دست می‌آید و  از طریق آن می‌توان به قدرت پیشگویی و پیگشیری از بحران‌ها دست پیدا کرد. به عنوان مثال ما باید با علم و فناوری از تغییر زیست بوم و اقلیم جلوگیری کنیم.

زلفی گل یادآور شد: استادان بسیجی در پدافند غیر عامل انقلاب اسلامی نقش اساسی دارند و می‌توانند آن را تقویت کنند؛ زمینه‌های حضور آنها نیز در آینده افزایش خواهد یافت.

وزیر علوم گفت: تغییر اقلیم فرهنگی بسیار خطرناک تر از تهاجم فرهنگی است. بنابراین استادان بسیجی باید به عنوان سربازان این میدان تنها به دفاع بسنده نکنند؛ بلکه با قدرت علم، اقدامات پیشگیرانه در این حوزه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب به دنبال جدایی دانشگاه از انقلاب بودند، گفت: با تشکیل بسیج اساتید این جدایی شکل نگرفت و علم و دانشگاه در خدمت انقلاب و پیشرفت کشور قرار گرفت.

زلفی گل افزود: زمانی که خانواده‌ها از حضور استادان یا مسئولان انقلابی در دانشگاه‌ها اطمینان حاصل کردند؛ با خیالی آسوده فرزندان خود را به این محیط علمی و فرهنگی می‌سپارند.

وزیر علوم با اشاره به ۵ اولویت وزارت علوم برای فعالیت خاطرنشان کرد: این محورها شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش و برون داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فن آور محوری، تولید خدمت و سرمایه از دانش است.

وی در پایان گفت: ما از دانشجویانی که فعالیت سیاسی و فرهنگی دارند؛ حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =