روبل روسیه رکورد شکست

ارزش روبل به بالاترین میزان خود در هفت سال اخیر رسید و افزایشی که روسیه قصد مهارش را دارد گسترش داد و بحثی در مسکو درباره اینکه آیا بانک مرکزی باید نرخ ارز «بهینه» را هدف قرار دهد یا خیر، برانگیخت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزش روبل تا ۱.۷ درصد جهش کرد و به ۵۵.۴۴ در هر دلار آمریکا رسید که بر اساس قیمت‌های بورس مسکو، قوی‌ترین سطح از جولای ۲۰۱۵ را ثبت کرد. روبل رشد خود را در سال جاری به ۳۵ درصد رسانده است؛ یک رشد جهانی که حتی پس از کاهش نرخ معیار توسط سیاست‌گذاران تا ۱۰۵۰ واحد پایه و کاهش کنترل سرمایه اعمال شده در واکنش به تحریم‌های غرب، همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

پایان نظم تک قطبی نظام جهانی / غرب در برابر روسیه کاملا ناتوان شده است

مقامات دولتی این بازگشت را به‌عنوان مدرکی برای مقابله با مجازات‌های بین‌المللی روسیه در مورد تهاجم  به اوکراین مطرح کرده‌اند اما آنان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به پیشرفت در رقابت‌پذیری صادرات و تضعیف بودجه روسیه محتاط هستند.

اقدامات تسهیل‌کننده بانک روسیه تاثیر کمی بر حرکت روبل داشته است که ناشی از محدودیت‌های معاملات دلاری و تقاضای ضعیف برای دلار آمریکا در بحبوحه سقوط واردات این کشور است.

مقامات ارشد دولت و بانک مرکزی روز دوشنبه نظرات مخالفی را درباره هدف‌گذاری برای نرخ برابری روبل مطرح کردند. معاون اول نخست وزیر، آندری بلوسف گفت: مقامات درباره یک هدف تعیین شده برای روبل و اولویت دادن به رشد اقتصادی بحث کردند. وی می‌گوید که نرخ «بهینه» بین ۷۰ تا ۸۰ روبل در هر دلار است.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات بلوسف، یک رئیس ارشد بانک مرکزی نسبت به چنین تغییر سیاستی هشدار داد.

الکسی زابوتکین، معاون بانک مرکزی روسیه در جلسه استماع بودجه گفت: در صورت اجرا، هر گونه ایده مرتبط با هدف‌گذاری نرخ ارز به ناچار منجر به کاهش اثربخشی و از بین رفتن حاکمیت سیاست اقتصادی دنبال شده خواهد شد روسیه در نوامبر ۲۰۱۴ روبل را شناور کرد.

فایننس گزارش کرد، روبل از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در حال حرکت بوده است. جنگ در ابتدا جرقه‌ای ایجاد کرد و در ۱۰ مارس روبل به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۲۱.۵۲۷۵ در هر دلار رسید زیرا ایالات‌متحده و اروپا به دنبال منزوی کردن روسیه از سیستم مالی بین‌المللی بودند اما پس از آنکه مسکو فروش اجباری ارز خارجی را بر صادرکنندگان تحمیل کرد و برخی از خریداران محصولات انرژی را ملزم به پرداخت به روبل کرد، ارز صعود کرد و ۱۱۸ درصد افزایش یافت.

در حالی که این امر به روسیه کمک کرد تا از بحران ارز خارجی طفره برود اما به دلیل کاهش درآمدهای صادراتی بر حسب ارز محلی و گرانی کالاهای این کشور در خارج از کشور، این افزایش ارزش برای بانک مرکزی نگران‌کننده شد.

این بانک با انبوهی از اقدامات تسهیل کننده به این مورد پاسخ داد با این وجود، افزایش نرخ ارز ادامه یافته است و بر انتظار معامله‌گران برای کاهش کامل کنترل سرمایه و اقداماتی برای احیای تقاضای مصرف‌کننده و رشد اقتصادی تاکید می‌کند.

روبل تا ساعت ۱۷ به وقت مسکو با ۱.۲ درصد افزایش به ۵۵.۷۴ در هر دلار معامله شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1145052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =