آمریکا: متعهد به رایزنی نزدیک با شرکای منطقه‌ای در برابر ایران هستیم

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن متعهد به رایزنی نزدیک با شرکای منطقه ای خود در مورد سیاست ایالات متحده در قبال ایران است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در گزارشی با عنوان فشار متحدان خاورمیانه آمریکا بر بایدن برای محدود کردن ایران نوشت، درحالی که امیدها برای احیای برجام ضعیف می شوند و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای سفر ماه آینده به خاورمیانه از جمله به عربستان آماده می‌شود، متحدان آمریکا در این منطقه بر بایدن به طور فزاینده ای فشار می آورند تا یک طرح اجرایی برای محدود کردن ایران معرفی کند.

سی ان ان ادامه داد: منابع آگاه اعلام کردند که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی و برادر محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در اوایل ماه جاری در سفر به واشنگتن به مقامات ارشد امنیت ملی دولت بایدن گفته است از اینکه روابط آمریکا و عربستان  رو به بهبودی است، خشنود است.

سی ان ان به نقل از این منابع افزود که او ابراز نگرانی کرد که آمریکا هنوز یک استراتژی جامع برای مقابله با پیشرفت های هسته‌ای ایران، موشک های بالستیک آن و حمایت از گروههای منطقه ای معرفی نکرده است. مقامات منطقه ای گفتند که دولت آمریکا هنوز به متحدان خود از جمله عربستان سعودی اطلاع نداده است که در صورت شکست مذاکرات هسته ای "طرح ب" چه خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت بایدن با اشاره به تصمیم اخیر ایران برای خاموش کردن برخی از دوربین های آژانس بین المللی هسته ای وعملیات مخفیانه و تهاجمی اسرائیل در داخل مرزهای ایران گفت: وضعیت در ارتباط با ایران درحال تشدید است.

این مقام افزود: این دلیل عمده ما برای انجام سفر بایدن به منطقه است. متحدان ما باید بدانند که ما در رسیدگی به این موضوع جدی هستیم.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: ما متعهد به رایزنی نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران هستیم و به طور کلی، از گفت‌وگو میان کشورهای منطقه درباره مسائل امنیتی و ثبات منطقه حمایت می‌کنیم.

قانون‌گذاران، شرکای منطقه‌ای و متحدان، کاخ سفید را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایران تحت فشار قرار داده‌اند، اما دولت آمریکا به دلیل نگرانی از تاثیر بر مذاکرات حساس هسته ای، تمایلی به ارائه اطلاعات نداشته است.

سی ان ان ادامه داد: منابع آگاه به این گفتگوها به نقل از دولت آمریکا اعلام کرده اند که در صورت شکست مذاکرات وین، دولت بایدن فشار اقتصادی بر ایران را ادامه خواهد داد و اجرای تحریم ها را تشدید خواهد کرد.

سی ان ان با اشاره به تلاش‌ها برای ایجاد یک ائتلاف منطقه ای علیه ایران نوشت: مقامات آمریکایی اعتقاد ندارند که مسئولیت محدود کردن ایران به طور کامل بر عهده بایدن است و امیدوارند در طول سفر رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی ، کرانه باختری و عربستان سعودی در ماه آینده،  شرکای خاورمیانه‌ آمریکا توضیحات بیشتری در مورد اقدامات خود برای تأثیرگذاری بر ایران ارائه دهند.

کاخ سفید ۲۴ خرداد ماه سفر رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان را تایید و تاریخ آن را ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه(۲۲ تا ۲۵ تیرماه ) اعلام کرد؛ سفری که پیش از اعلام رسمی،موجی از انتقادات را همراه داشته و نشانه استیصال دولت بایدن ارزیابی شده است.

با این که بسیاری از تحلیلگران، این سفر را در نتیجه استیصال دولت آمریکا در کاهش قیمت سوخت در این کشور می دانند اما مقامات آمریکایی تاکید می کنند حضور بایدن در خاورمیانه (غرب آسیا) به دلایل امنیتی صورت می پذیرد.

بایدن در زمان نوسانات شدید سیاسی به منطقه سفر خواهد کرد و سفر به عربستان در حالی انجام می گیرد که دولت آمریکا با تورم فزاینده و افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می کند.

کمبود نفت برای دولت بایدن دردناک بوده و او نتوانسته است از افزایش قیمت بنزین جلوگیری کند؛ قیمتی که برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده از ۵ دلار به ازای هر گالن (۳.۸ لیتر)عبور کرده است.

 فعالان حقوق بشر، چهره‌های رسانه‌ای و حتی برخی از دوستان دموکرات بایدن نیز ایده دست دادن رئیس‌جمهوری آمریکا با ولیعهد و رهبران سعودی را محکوم کرده اند.

کاخ سفید می گوید بایدن مشتاقانه منتظر این سفر مهم به عربستان سعودی به عنوان کشوری که نزدیک به هشت دهه شریک راهبردی آمریکا بوده، است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1145098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =