لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور/  پرداختن به مسأله حقوق، دستمزد و مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را وظیفه می‌دانیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور از اهمیت برخوردار است، گفت: پرداختن به مسأله حقوق، دستمزد و مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را وظیفه خود می دانیم و با حداکثر توان در این موضوع تلاش می کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان قزوین در نشست صمیمانه ۵ ساعته که با حضور اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، حضور یافت. 

طهرانچی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و تبریک روز بسیج اساتید به ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه در این مدت مقبولیت عمومی و شهرت کسب کرده است. هرچند در کنار آن هر سیستم و مجموعه‌ای مشکلات و نکات خاص خود را دارد که باید به آن توجه داشته و تحولات را بر اساس آن رقم زد. واقعیت این است که تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه به سرعت در حال رخ دادن است و باید متناسب با این تحولات، پاسخ صحیح داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به همه‌گیری کرونا در جهان، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا، دو سال سبک زندگی و شرایط زیستی و بهداشتی مردم را تحت تأثیر قرار داد و شرایطی در جهان حاکم شد که بشر دست خود را در مقابل آن بالا برد. با پشت سر گذاشتن بحران کرونا، جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاد که این مواجهه نیز تأثیرات قابل توجهی بر جهان داشت، به طوری که ۳۰ درصد مواد غذایی جهان و انرژی اروپا را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین تحولات می‌طلبد که زیرکانه و با اطلاع مسیر را طی کرد. 

دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آموزشگر به دانشگاه مردمی و اجتماعی گذر کرده است

وی با اشاره به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به چله دوم خود، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی که در حال عبور از چله اول به چله دیگر است با تغییر رفتار مواجه شده و باید نسبت به تغییرات موجود، تغییر رفتار عام داشته باشد، بنابراین در دوره جدید دانشگاه از دانشگاه آموزشگر به دانشگاه مردمی و اجتماعی گذر کرده و دانشگاه آزاد اسلامی را به مجموعه‌ای که مدیریت آن از بالا به پایین بود به سازمانی که در آن گفتمان رودرو با ارکان وجود دارد، تبدیل کردیم. این گذار و تغییر، نیازمند مراقبت است که با بی‌نظمی مواجه نشویم، چرا که بی نظمی آفت هر گذار و تغییر است و می تواند مجموعه را واداشته کند. 

لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور، تاکید کرد: زمانی دانشجویان پشت درهای دانشگاه صف می‌کشیدند، اما اکنون این شرایط  تغییر کرده و جوانان با انتخاب، وارد دانشگاه می شوند. بنابراین اگر دانشجویان را نبینیم و به آنها توجه نداشته باشیم، دانشگاه لطمه می‌خورد، همانطور که از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸ جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، سالانه ۱۵۰ هزار نفر کاهش یافت. 

توانستیم  درآمد دانشگاه را افزایش دهیم

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع دانشگاه آزاد اسلامی رو به رشد بودن سازمان است، تاکید کرد: اگر سازمان رشد خود را از دست بدهد و نتواند با خواسته‌های مردم و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فناورانه منطبق شود، حذف می‌شود. واقعیت این است که در ۳ سال گذشته شرایط خاص و ویژه‌ای در کشور حاکم شد، اما با حرکت رو به جلوی دانشگاه توانستیم برای سه سال پیاپی درآمد دانشگاه را افزایش دهیم. این در حالی بود با کاهش درآمدها مواجهه بودیم، اما با همکاری اعضای هیأت علمی و کارکنان و همچنین درخشش دانشگاه در ایام کرونا در عرض سه سال افزایش درآمدهای دانشگاه را تجربه کردیم.  

 طهرانچی تصریح کرد: ما از شرایط سخت زندگی اطلاع داریم، اما ظرف درآمدی دانشگاه از محل شهریه محدود است و باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم با جهت گیری های جدید، درآمد دانشگاه را افزایش دهیم.

مهمترین آرزوی جوان ایرانی، یافتن شغل است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از دانشجویان، گفت: در این نظرسنجی سؤالات مختلفی از دانشجویان شده بود، اما نکته قابل تأمل این است که مهمترین آرزوی جوان ایرانی، یافتن شغل است، از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی با درک نیاز جوانان اقدام به برگزاری رویداد ملی عصر امید کرد که در آن هزار شرکت دانش بنیان، هزار ایده و هزار زیرساخت دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآمد و در قالب این نمایشگاه، ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه از صندوق های علم و فناوری جذب شد و این اقدام عملی دانشگاه در پاسخ به نظرسنجی بود که دانشجویان مهمترین دغدغه خود را یافتن شغل عنوان کرده بودند. ما به جای آنکه در ایام مهرماه برای جذب دانشجو تبلیغ کنیم، این کار را خردادماه انجام دادیم و اعلام کردیم که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی است تا این موضوع در ذهن ها نقش ببندد.  

 طهرانچی با بیان اینکه گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، منابع انسانی محور است، ادامه داد: پرداختن به مسأله حقوق، دستمزد و مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را وظیفه خود می‌دانیم و با حداکثر توان در این موضوع تلاش می کنیم. خوشبختانه با تلاش دکتر صابونی در مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه، جلسات مناسب با وزارت مسکن داشتیم و به دنبال حل موضوع تبدیل زمین های دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه چرخ دانشگاه به حرکت در نمی‌آید، مگر اینکه تحول داشته باشیم، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند برای تحول، پشتوانه فکری لازم است و ما باید در آموزش با تکیه بر قرآن کریم، تحول ایجاد کنیم. گام اول دانشگاه، سیر توسعه دانش بود و گام دوم دانشگاه حل مسأله است که در این بین گام میانی نیز وجود دارد که در آن دانشگاه به درک مسأله پرداخته تا بتواند حل مسأله کند. معتقدیم تا دانشگاه با محیط پیرامون خود رابطه برقرار نکند، نمی‌تواند به دانشگاه حل مسأله تبدیل شود، به همین دلیل گام میانی درک مسأله را برای دانشگاه آزاد اسلامی تعریف کردیم. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی به سه عنصر فراگیری، خردورزی و کسب علم از طریق مشاهده و درک مسأله توجه کرده است.

 طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ورود دانشگاه غرب به ایران منجر به شکل گیری دانشگاه تقلیدی شد، افزود: در حوزه کمیت، ۴۸ درصد جوانان وارد آموزش عالی شدند، اما این جمعیت به یکباره کاهش یافت، چرا که دانشگاه ها، سنتهای غلط تقلید علمی را از گذشته به ارث برده بودند. دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح این مسیر به سه عنصر فراگیری، خردورزی و کسب علم از طریق مشاهده و درک مسأله توجه کرده است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم فراگیری تحت عنوان «سمع» گام اول کسب علم عنوان شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در فراگیری نباید کم کاری و کم فروشی کنند. گام بعدی پس از فراگیری، خردورزی است، چرا که دانشگاه فراگیر از خود چیزی ندارد و مقلد علمی است، باید با خردورزی که در قرآن «یعقلون» آمده است، دانشگاه را زنده نگه داشت. دانشگاهی که تولید دانش داشته باشد، می تواند وارد گام سوم شود. تفکر دانشگاه را متقن و آموزش را عمیق می کند و ما باید فکر کردن را به دانشگاه بیاموزیم. علم با تفکر متقن می شود و ذهن و تفکر دانشگاه را اسلامی می کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسأله علم باید مسأله جامعه باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور درک مسائل جامعه، سند مأموریتی براساس آمایش اجتماعی اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و فناوری در هر استان تدوین کرده، چرا که معتقدیم اگر به درستی درک مسأله نکنیم، فضا را از دست خواهیم داد و برای درک مسأله باید فرهنگ، اقتصاد و دیگر موضوعات استانها را به خوبی بشناسیم.

همچنین در ادامه این نشست صمیمانه کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به بیان سؤالات و دغدغه های خود پرداختند و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به آنها پاسخ داد. 

گفتنی است در این نشست دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر اسمعیل زینالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، دکتر محمد علی اکبری مشاور رئیس دانشگاه و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و مدیران حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1145111

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =