کنکور و آزمون| انتخاب رشته کنکور ارشد آغاز شد/ تعیین تکلیف کنکور ۱۴۰۲ پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتخاب رشته کنکور ارشد ۱۴۰۱ از امروز اول تیرماه آغاز شد و تا ۴ تیرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب رشته کنکور ارشد ۱۴۰۱ امروز اول تیرماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و تا شنبه ۴ تیرماه ادامه دارد.  داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند در  ابتدا باید نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) اقدام کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده در کارنامه اعلام نتایج اولیه، کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کنندو.

داوطلبان باید کد رشته‌های انتخابی را در فرم پیش‌نویس درج کرده و  پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، نسبت به ثبت کد رشته محلهای انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند. پس از تأئید نهایی رشته‌های انتخابی توسط متقاضی، رسید توسط سیستم در اختیار وی قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها سه شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

نتایج اولیه به همراه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ یکشنبه ۲۹ خرداد در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، کنکور ارشد سال ۱۴۰۱ از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم برگزار شد.از این تعداد ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. مجموع ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۱ در دوره‌های مختلف (دوره‌های روزانه و غیرروزانه) ۱۳۶ هزار و ۷۸۶ نفر است.

 مهلت دریافت کارت کنکور دکتری وزارت بهداشت امروز به پایان می‌رسد

توزیع کارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D) و دکتری تخصصی پژوهشی یا فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی که از روز یکشنبه ۲۹ خردادماه آغاز شده، امروز پایان می‌یابد.

 کارت ورود به جلسه آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D) و دکتری تخصصی پژوهشی یا  فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دسترس داوطلبان این آزمون قرار دارد.

طبق تقویم اعلامی وزارت بهداشت، آزمون کتبی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D ) و دکتری تخصصی پژوهشی یا فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در روزهای دوم و سوم تیر و در سه نوبت صبح و عصر پنجشنبه دوم تیرماه و صبح جمعه سوم تیر ماه برگزار می‌شود.

ساعت شروع آزمون نوبت صبح ۹ (شروع فرایند آزمون ۸ صبح) و ساعت شروع آزمون نوبت عصر ۱۵ (شروع فرایند آزمون ۱۴عصر)خواهد بود. ورود داوطلبان به جلسه آزمون بدون کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر ممنوع اعلام شده است.

آزمون فوق برای تمامی رشته‌ها به صورت کاغذی (دفترچه سؤالات و پاسخنامه کاغذی) برگزار خواهد شد.

همچنین امکان شرکت پذیرفته‌شدگان یا انصرافی‌های آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال ۱۴۰۰، در آزمون سال ۱۴۰۱ فراهم شده است.

آمار پیرترین و جوان ترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ اعلام شد

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

در کنکور سال ۱۴۰۱ تعداد دو نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله و یک نفر ۷۳ ساله به عنوان پیرترین داوطلبان شرکت کرده اند.

همچنین جوان ترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ نیز چهار داوطلب ۱۳ ساله هستند.

این داوطلبان از شهرهای تهران، شیراز، کرج، اصفهان، آمل و اردبیل و از گروه های آزمایشی تجربی، انسانی، ریاضی، هنر و زبان در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کرده اند.

تعیین تکلیف کنکور ۱۴۰۲ پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

 عبدالرسول پورعباس امروز در نشست خبری درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۳۸۷ قانونی در مجلس تصویب شد که با نام قانون حذف کنکور معروف شد. آن قانون می گفت برویم به سمتی که تا سال ۱۳۹۲ کنکور ۱۰۰ درصد حذف شود. یعنی سوابق تحصیلی که توسط آموزش و پرورش تولید می شود به شکل آزمون های سراسری و کشوری جایگزین شود. آزمون کنکور برگزار نشود و فقط ثبت نام و پذیرش صورت گیرد.

وی افزود: چرا این اتفاق رخ نداد. دلیل این بود که آن سوابق تحصیلی تامین نشد. فقط ۱۰ درصد سال دوازدهم ایجاد شده است. آن نیز بعضا گفته شد که استانداردهای لازم را ندارد و نقدهایی به آن وارد بود. اما آموزش پرورش می گفت ما داریم در این مسیر حرکت می کنیم.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲ مصوبه کنکور در مجلس اصلاح شد و قانون سنجش و پذیرش جدیدی اعلام شد. در آن قانون نسبت به گذشته عقب نشینی کردند. سقفی تعیین نشد و گفته شد به میزانی که می شود سوابق تحصیلی تامین شود.

وی افزود: طبق این قانون قرار شد ۸۵ درصد ظرفیت به پذیرش سوابق تحصیلی اختصاص یابد. اکنون با احتساب دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای این میزان ظرفیت پر شده است. بر مبنای نمره دیپلم و سال آخر داوطلب پذیرش صورت می گیرد.

پورعباس گفت: ۱۵ درصد ظرفیت باقی مانده طبق قانون به شکل ترکیبی از سوابق تحصیلی و ۱۰ درس سال دوازدهم به همراه آزمون سراسری ملاک پذیرش دانشجو است. امسال ۴۰ درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه ۶۰ درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل است.

وی یادآور شد: در تیرماه سال ۱۴۰۰ در دولت یازدهم مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور تصویب شد که آن مصوبه دچار مشکل شد. با توجه به اینکه عجله ای بود بخش هایی از بندهای مرتبط با آن دیده نشد یا حذف شد و اجرا را دچار مشکل کرد.

۱۰ بند دارای مشکل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور توسط سازمان سنجش احصاء شد

رئیس سازمان سنجش افزود: از آن زمان ما در سازمان سنجش نشست های تخصصی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم و ۱۰ بندی که مشکل داشتند و نیاز به اصلاحیه داشتند را احصاء کردیم. اصلاحیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و به نقطه ای رسیدیم که این مشکلات مرتفع شوند.

وی یادآور شد: نقاط مورد اختلاف یکی اثر قطعی و یا اثر مثبت سوابق تحصیلی بود و دیگری زیرگروه های کنکور بود. همچنین حذف دروس عمومی از کنکور نیز مورد اختلاف بود. قرار شد اصلاح شود. اصلاحیه در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحن شورا به تصویب رسید.

مصوبه باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش برای اجرا ابلاغ شود

پورعباس گفت: ما در سازمان سنجش منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم. این مصوبه باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش برای اجرا ابلاغ شود. در صورت ابلاغ سازمان سنجش برای کنکور ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه عمل خواهیم کرد. اگر ابلاغ نشود شورای سنجش و پذیرش باید تصمیم بگیرد که کنکور ۱۴۰۲ را با روند کنکور ۱۴۰۱ و تغییراتی جزئی اجرا کند.

وی افزود: ما بعد از آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ باید درباره کنکور ۱۴۰۲ اطلاع رسانی کنیم. پیشنهاد این است که تا نیمه تیرماه درباره کنکور ۱۴۰۲ به مردم اطلاع رسانی صورت گیرد که کدام روند اجرا می شود. یا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا می شود و یا مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی ملاک عمل خواهد بود.

مخالفت یا موافقت سازمان سنجش درباره مصوبه کنکور مطرح نیست

رئیس سازمان سنجش درباره نظر سازمان سنجش درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور ۱۴۰۲ گفت: مخالفت یا موافقت سازمان سنجش درباره این مصوبه مطرح نیست. این مصوبه هم از جنبه های مختلف قابل بررسی است و نظرات مخالف و موافق دارد.

وی گفت: یکی از بندها این بود که سوابق تحصیلی کامل باشد. من مخالفم بودم چرا که معتقد بودم سوابق تحصیلی کامل وجود ندارد. این بند اصلاح شد. یکی از کلمات این بود که فرد سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشد که این مورد هم اصلاح شد.

پورعباس درباره حذف دروس عمومی از فرآیند کنکور گفت: در مورد حذف این مسئله نظرات متفاوتی بود. چون کنکور رقابت و مسابقه است اگر قرار باشد که این دروس بماند برای همه باید بماند اگر قرار باشد حذف شود برای همه باید حذف شود. یک نظر هم این بود که با حذف دروس عمومی از کنکور در دبیرستان به آن بهای بیشتری داده می شود. اما در سنجش بود و نبود این دروس اثری یکسان برای همه داوطلبان دارد.

وی افزود: درباره اثر قطعی سوابق تحصیلی نیز نظرات مخالف و موافق زیاد وجود دارد. استدلال موافقان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که داوطلب به دروس دبیرستان بیشتر اهمیت می دهد اما استدلال مخالفان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که یک نمره بد دبیرستان روی سرنوشت کنکور فرد تاثیر می گذارد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: اینکه فرد نیاز دارد که ترمیم نمره داشته باشد هم یکی از مسائلی است که در این زمینه مطرح است. قطعا کسی که می خواهد بهترین رشته قبول شود تلاش می کند معدل بهتری کسب کند. چالش اصلی اثر قطعی سوابق تحصیلی هم در اینجاست. در صورت تاثیر مثبت، معدل یا نمرات اگر نمره کل فرد را بالاتر بکشد تاثیر قطعی داشته است اما اگر نمره کل فرد را پایین بکشد تاثیری ندارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ اما اتفاقی که می افتد این است که سوابق تحصیلی بر نمره کل تاثیر می گذارد و نمره بالاتر و پایین تر می شود.

پورعباس تاکید کرد: مخالفت و یا موافقت شخص رئیس سازمان سنجش مطرح نیست. سازمان سنجش دستگاه مجری است و دستگاه مجری موظف است زیرساخت های مناسب را برای اجرای قانون فراهم کند. برای ما مهم این است که زودتر به سنجش ابلاغ شود تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم.

کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها مواجه ایم

وی خاطرنشان کرد: در کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر مواجه ایم. قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند.

رئیس سازمان سنجش درباره احتمال عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش و تعیین تکلیف اجرایی کنکور ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد ما این است که شورای سنجش و پذیرش تغییرات اجرای کنکور ۱۴۰۲ را مصوب کند.

وی درخصوص ترمیم معدل برای پشت کنکوری ها گفت: اگر مصوبه ابلاغ شد بلافاصله شورای سنجش و پذیرش تشکیل جلسه می دهد و سیاست های کنکور ۱۴۰۲ را تعیین می کند. یکی از سیاست های مهم تعیین زیرگروه ها و نحوه گرفتن آزمون دوبار در سال و ضرایب زیرگروه ها را است.

پورعباس اضافه کرد: در این مصوبه در ماده ۹ به عنوان یکی از موادی که اصلاحیه خورده است، تمام اختیارات برای تعیین تکلیف تمام موارد مورد ابهام از جمله عدم وجود سوابق تحصیلی، عدم وجود دیپلم مورد نظر و شرایط متفاوت داوطلبان، به شورای سنجش و پذیرش داده شده است و شورا در این زمینه تصمیم می گیرد.

وضعیت کنکوری‌های بدون سوابق تحصیلی در آزمون امسال مشخص شد

احسان جمالی در نشست خبری امروز با خبرنگاران که در ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، در خصوص جزئیات تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۰ گفت: معدل در رشته های دانشگاهی که به صورت با آزمون پذیرش در این رشته ها صورت می گیرد و کنکور برای این رشته ها برگزار می‌شود هیچ تاثیری ندارد و در این رشته ها که حدودا ۱۵ درصد رشته های دانشگاهی را تشکیل می دهد دروس آموزش و پرورش تاثیرگذار خواهد بود که نمرات آنها مستقیما از این وزارتخانه دریافت خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نمرات داوطلبان از آموزش و پرورش در تاریخ حدود ۲۰ تیر ماه جاری دریافت خواهد شد و این نمرات از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تاثیر معدل برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی صرفا در رشته‌های بدون آزمون تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: حدود ۸۵ درصد رشته های ما بر اساس معدل و سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می کند و ما مراحلی را پیش بینی کردیم تا داوطلبان بتوانند اصلاح معدل را انجام بدهند که اول اینکه داوطلبان هنگام دریافت کارت می توانند اقدام به اصلاح معدل کنند و در زمان انتخاب رشته نیز این امکان برای داوطلبان فراهم خواهد شد. چرا که یک تعدادی از داوطلبان ممکن است تا زمان دریافت کارت معدل خود را دریافت نکرده باشند. بنابراین این ویرایش در چند مرحله در اختیار آنها قرار خواهند گرفت و ملاک عمل مسئله نهایی اصلاح معدل خواهد بود.

دکتر جمالی خاطرنشان کرد: توصیه اکید ما به داوطلبان این است که در درج معدل حتما دقت داشته باشند، چرا که اگر اشتباهی در این زمینه صورت بگیرد در صورت قبولی مشخص شود معدل مغایر نمره واقعی است قبولی آنها لغو خواهد شد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، تاکید کرد: اطلاعات دیگری که داوطلبان در اختیار سازمان سنجش قرار می دهد. اعم از سهمیه ها و غیره در زمان توزیع کارت امکان اصلاح و ویرایش اطلاعات فراهم می شود. بنابراین داوطلبان نگرانی در این زمینه نداشته باشند و آخرین اطلاعاتی که داوطلبان در اختیار ما قرار می دهند در زمان توزیع کارنامه اعمال می شود و ملاک عمل گزینش داوطلبان قرار می گیرد.

دکتر جمالی همچنین خاطرنشان کرد: تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است و این تاثیر به صورت ۴۰ درصد قطعی اعمال خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند نیز گفت: بر اساس مصوبه ای که به ما ابلاغ شده ذکر شده است که تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۴۰ درصد باشد و این سوابق در رشته های با آزمون اعمال شود اما اگر داوطلبان به صورت کامل سوابق تحصیلی داشته باشند. این تاثیر به صورت ۴۰ درصد سوابق و ۶۰ درصد آزمون خواهد بود و اما اگر هر بخشی از داوطلبان سوابق تحصیلی لازم را نداشته باشند آن بخش از سوابق تحصیلی به نمره کنکور انتقال پیدا می کند و داوطلبانی نظیر فنی حرفه ای، کاردانش یا هنر که سوابق تحصیلی ندارند ملاک عمل نمره کل کنکور خواهد بود و ۱۰۰ درصد سوالات کنکور تاثیرگذار خواهد بود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما در کنکور امسال شاهد روند افزایشی در بین داوطلبان گروه علوم انسانی هستیم و تعداد داوطلبان گروه ریاضی طی سال های قبل یا ثابت بوده و تغییراتی در جهت کاهش تعداد داوطلبان اتفاق افتاده و آمار نزولی داشتیم. متاسفانه این وضعیت آسیب های جدی در رشته های علوم پایه در سنوات اخیر وارد می کند و عمده ظرفیت های خالی ما در گروه ریاضی است و ظرفیت ما تقریبا تا ۲.۵ برابر بیشتر از تعداد داوطلب این رشته است و رقابتی که در گروه ریاضی شاهد هستیم فقط برای رشته محل های پرطرفدار و در دانشگاههای خاص صورت می گیرد در صورتیکه در گروه علوم تجربی عکس این اتفاق روی می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =