بیکاری در جامعه، دانش آموزان را بی‌انگیزه کرده است/ نبود تمهیدات مناسب برای داوطلبان کنکور در شیوه جدید برگزاری آزمون

مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه از بی‌انگیزگی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل خبر داد و افزود: باید از طریق تمهیدات لازم ساز و کار و زمان مناسب برای داوطلبان کنکور به دروس تخصصی در برگزاری کنکور به شیوه جدید اختصاص یابد.

بانو رئیسی، مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اعمال تغییرات در کنکور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نتایج تصمیمات جدید در روند برگزاری کنکور گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ارزیابی تغییرات کنکور مناسب است و از طریق حذف دروس عمومی به نسبت داوطلبان وقت و انرژی بیشتر برای مطالعه دروس تخصصی صرف کرده و با اطلاعات علمی پربار وارد دانشگاه می‌شوند. در اغلب رشته‌ها درس‌های عمومی حذف و داوطلبان وقت خود را برای دروس تخصصی اختصاص داده و با اطلاعات علمی مناسب وارد دانشگاه می‌شوند.

اغلب دختران در دروس تخصصی ضعیف هستند

رییسی با بیان اینکه اکثر دختران  از طریق  پاسخ به تست‌های دروس عمومی در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، ادامه داد: اغلب داوطلبان دختر در دروس اختصاصی ضعیف هستند. آنها با ورود به دانشگاه متوجه نقاط ضعف خود در رشته تخصصی می‌شوند. برای مثال اغلب داوطلبان کنکور دروس عمومی را ۷۰-۸۰ درصد زده و دروس اختصاصی را ۱۰-۲۰ درصد پاسخ می‌دهند. بر اساس اعلام سازمان سنجش سطح سواد داوطلبان در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی به‌ویژه در رشته ریاضی در بین دختران اندک است.

مدیر دبیرستان دخترانه سما با بیان اینکه باید از طریق تمهیدات لازم ساز و کار مناسب و زمان بیشتر برای داوطلبان به دروس تخصصی اختصاص داد، تاکید کرد: به باور بنده این تغییرات در سطح پیشرفت آنها کمک کننده است و در سال‌های اخیر شاهد تغییرات در  تاثیرات سوابق تحصیلی هستیم.

برای موفقیت در کنکور فقط فراگیری مهارت‌های تست‌زنی کافی نیست

وی تاکید کرد: اغلب داوطلبان به پایه دوازدهم اهمیت نداده و دائما در حال غیبت از کلاس هستند و مشاوران هم بر تقوت مهارت تست‌زنی تاکید دارند که همین وضعیت باعث افت نتایج داوطلبان می‌شود. در حالی که باید دانش آموزان از لحاظ علمی مباحث را فرا بگیرند.

مدیر دبیرستان دخترانه سما با بیان اینکه تاثیر سوابق به شکل قطعی باعث افزایش اهمیت به محتوای علمی شده و این اقدام نتایج مناسب را به دنبال دارد، تاکید کرد: محتوای کتاب در دسترس همگان است و داوطلبان در مناطق محروم از این امتیاز استفاده می‌کنند، چون امکانات، آزمون‌های تست‌زنی در کلاس‌های خصوصی برای این افراد وجود نداشته و همین مقوله مافیای کنکور برای آنها محسوب می‌شود.

رییسی ادامه داد: در مناطق محروم تاثیر معدل در تحقق عدالت آموزشی موثر است. از لحاظ سطح علمی در پایه دوازدهم و پایه‌های قبلی دانش آموزان بیشتر به مدرسه اهمیت می‌دهند. به باور بنده برگزاری امتحان ترمیم معدل فقط یکبار گرفته شود، چون برگزاری چند بار این آزمون‌ها باعث جدی نگرفتن کلاس‌ها و امتحانات شده و  دانش آموز را نسبت به این امتحانات نهایی بی‌انگیزه می‌کند.

وی تاکید کرد: در وضعیت کنونی آموزش و پرورش در پایه دوازدهم  امتحانات را به شکل نهایی برگزار می‌کند. هرچند از سال ۱۴۰۵ امتحانات در پایه‌های یازدهم و داوزدهم به شکل نهایی برگزار می‌شود تا بتوانند به شکل کامل تاثیر سه پایه را در کنکور مشاهده کرد. بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال ۱۴۰۲ پایه دوازدهم به‌دلیل برگزاری امتحانات نهایی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار است.

مدیر دبیرستان دخترانه سما ادامه داد: بی‌شک داوطلبان آزمون‌ها به شکل نهایی را جدی‌تر گرفته و دبیران هم به‌دلیل تاثیر این دروس در کنکور  تلاش کرده تا کتاب‌ها با کیفیت‌تر تدریس شود و همین اقدام در ارتقای کیفیت آموزش موثر است.

بیکاری در جامعه دانش آموزان را بی‌انگیزه کرده است

رییسی از بی‌انگیزگی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل خبر داد و افزود: اغلب دانش آموزان مطالعه دروس و اخذ مدرک را به‌دلیل نبود بازار کار بی‌نتیجه می‌دانند. در حالی که از طریق ایجاد بازار کار متقاضیان برای تحصیلی در بسیاری از  رشته‌ها افزایش یافته و  می‌توان با تربیت نیروی انسانی در پیش برد بیش از پیش اهداف اقدامات موثر انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =