آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از رای منفی شورای انقلاب فرهنگی به افزایش ظرفیت دندانپزشکی تا دستور رئیسی برای حذف سقف حقوق استادان نخبه

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با اخباری از جمله ارتقای رتبه دولت الکترونیکی وزارت علوم، الزام دانشگاه‌ها به برگزاری حضوری امتحانات و کلاس‌های ترم تابستان و دستور رئیس جمهور برای حذف سقف حقوق و مزایا و اصلاح مالیات حقوق نخبگان دانشگاهی همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اخبار آموزش عالی در هفته گذشته با تعیین سه سرپرست و انتصاب یک رئیس پارک علم و فناوری آغاز شد. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، در روزهای ابتدایی هفته، سرپرستان دانشگاه‌های علوم و فنون دریایی خرمشهر، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، مجتمع آموزش عالی گناباد و رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد را منصوب کرد.

ارتقای رتبه دولت الکترونیکی وزارت علوم، الزام دانشگاه‌ها به برگزاری حضوری امتحانات و کلاس‌های ترم تابستان و دستور رئیس جمهور برای حذف سقف حقوق و مزایا و اصلاح مالیات حقوق نخبگان دانشگاهی از جمله دیگر رویدادهای هفته گذشته بود.

اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

نتایج اولیه و کارنامه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۱ یکشنبه هفته گذشته ۲۹ خرداد ماه اعلام شد و بر اساس آن ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در ۳۸۱ حوزه اصلی برگزار شده بود. 

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش پیش‌تر درباره میزان ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اظهار کرده بود که سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار نفر دپذیرفته شدند و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پذیرش امسال افزایش پیدا کند، به طوری که حدود ۳۰ درصد داوطلبان پذیرفته می‌شوند.

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ 

یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته برگزاری نشست خبری درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ بود. پورعباس در این نشست تصریح کرد که کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها روبه‌رو خواهد بود که در صورت ابلاغ مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازما سنجش اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره حذف دروس عمومی از فرآیند کنکور خاطرنشان کرد که در مورد حذف حذف دروس عمومی نظرات متفاوتی بود. یکی این که چون کنکور رقابت و مسابقه است اگر قرار باشد که این دروس بماند برای همه باید بماند اگر قرار باشد حذف شود برای همه باید حذف شود. نظر دیگر هم این بود که با حذف دروس عمومی از کنکور در دبیرستان به آن بهای بیشتری داده می‌شود؛ اما در سنجش بود و نبود این دروس اثری یکسان برای همه داوطلبان دارد.

ارتقای رتبه وزارت عتف در دولت الکترونیکی

رتبه‌بندی دولت الکترونیکی کشور در هفته گذشته اعلام شد. بر اساس این رتبه‌بندی، جایگاه وزارت عتف در دولت الکترونیکی ارتقای چشمگیری داشته است. به طوری که، وزارت علوم دولت سیزدهم بین کل دستگاه‌های اجرایی در امتیاز دولت کاربرمحور رتبه ۶ و در امتیاز دولت یکپارچه رتبه اول را کسب کرده است. رتبه وزارت عتف در رتبه‌بندی بین ۲۰ وزارتخانه از جایگاه ۱۹ به ۵ ارتقا یافت.

همچنین وزارت علوم در رتبه ‌بندی کیفیت خدمات الکترونیکی نیز بین ۱۶۴ دستگاه اجرایی، از رتبه ۴۹ به رتبه ۱۱ ارتقا پیدا کرد. در ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی پرمراجعه نیز وزارت علوم بین ۷۸ دستگاه اجرایی از رتبه ۲۶ به ۷ ارتقا یافته است. این وزارتخانه بین کل دستگاه‌های اجرایی در امتیاز دولت کاربرمحور رتبه ۶ و در امتیاز دولت یکپارچه رتبه اول را کسب کرده است.

وزارت علوم بین کل دستگاه‌های اجرایی، در مشارکت نماینده دستگاه در فرایند ارزیابی، رتبه ۳ را کسب کرده است. جدول زیر، نشان‌دهنده جایگاه وزارت عتف در رتبه‌بندی وزارتخانه‌های کشور است؛

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از رای منفی شورای انقلاب فرهنگی به افزایش ظرفیت دندانپزشکی تا دستور رئیسی برای حذف سقف حقوق استادان نخبه

الزام دانشگاه‌ها به برگزاری حضوری امتحانات و کلاس‌های ترم تابستان

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها اعلام کرد که امتحانات پایان نیم‌سال جاری در همه مقاطع و رشته‌ها باید به صورت حضوری برگزار شود. همچنین دانشگاه‌ها در صورت برگزاری ترم تابستان موظف‌اند که همه جلسات کلاس و امتحانات را مطابق ساعت مصوب و برنامه درسی به شکل حضوری برگزار کنند.

دستور رئیس جمهور برای حذف سقف حقوق و مزایا و اصلاح مالیات حقوق نخبگان دانشگاهی

نشست روسای دانشگاه‌های کشور در هفته گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست، مشکلات جذب و پایداری نخبگان دانشگاهی شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویان بود.

در این راستا، دستوراتی از سوی رئیس جمهوری برای حمایت از نخبگان دانشگاهی صادر شد که شامل برداشتن سقف حقوق و مزایا، اصلاح روش فعلی کسر مالیات از حقوق و پیشنهاد تامین مسکن سازمانی و تامین خوابگاه متاهلی بود.

معطل ماندن افزایش ظرفیت دندانپزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ به افزایش ظرفیت دندانپزشکی رأی نداد. در این جلسه، آماری از ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز گزارش و توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نسبت دندانپزشک به جمعیت و توزیع جغرافیایی دندانپزشکان در سطح کشور ارائه شد.

با توجه به توضیحات وزیر بهداشت، مقرر شد موضوع مجدداً با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و متخصصین مربوطه، در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی شده و برای اخذ تصمیم به صحن شورا ارائه شود. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تاکید کردند که تقویت زیرساخت‌های مربوط به جذب دانشجوی پزشکی، از استاد، تجهیزات و فضا و نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی در گزارش مذکور مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =