اما و اگرهای تخلفات انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی/ نتایج در چه صورتی باطل می‌شود؟

نتایج انتخابات تشکل‌های دانشجویی در صورت مخدوش تشخیص دادن، از سوی هیئت نظارت دانشگاه باطل اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی یا استادی در بازه زمانی بین پایان امتحانات ترم دوم تا آغاز ترم مهر سال آینده موظف‌اند که انتخابات خود را برگزار کنند. این انتخابات طبق قانون،  باید سالی یکبار برگزار و دبیر، مسئول و اعضای شورای مرکزی تعیین مشخص شوند. اما این انتخابات پایان دوره یا میان دوره  همواره با مشکلاتی و حواشی نظیر وقوع تقلب، شکایت به صحت روند برگزاری و تایید هویت کاندیدا همراه است.

بنابراین برای کاهش این حواشی تشکل‌های دانشگاهی باید بر اساس اسناد بالا دستی فعالیت کنند. در همین راستا آیین نامه اجرایی فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، سند بالادستی برای برگزای انتخابات و رسیدگی به شکایات و تخلفات است. همچنین مرجع رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و اجرا و پیگیری این قوانین هیئت نظارت دانشگاه است. با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی مروری بر این قوانین و آیین نامه‌ها در این زمینه خواهیم داشت که به شرح زیر است:

نحوه برخورد دانشگاه با تخلفات انتخاباتی چگونه است؟

اگر نماینده هیئت نظارت گزارش دهد که در برگزاری انتخابات تقلب رخ داده است یا اگر یک سوم اعضای تشکل دانشگاهی مستند یا شکایتی مبنی بر تخلف را به هیئت نظارت ارائه دهند، این هیئت براساس قوانین و آیین نامه‌های تعیین شده باید صحت انتخابات را بررسی کرده و رای خود را اعلام کند.

در همین راستا شکایت درباره نحوه برگزاری انتخابات حداکثر تا پانزده روز پس از اعلام نتایج انتخابات، توسط تشکل قابل مطرح کردن و رسیدگی است.

 بنابراین رسیدگی به تخلفات انتخاباتی همانند دیگر تخلفات با حضور هیئت منصفه دانشگاه صورت می‌گیرد و هیئت نظارت دانشگاه پس از رسیدگی رای خود را اعلام می‌کند. اگر تخلف انتخاباتی جزئی بود  و تأثیری در نتایج انتخابات نداشت، دانشگاه تنها به تشکل دانشگاهی تذکر کتبی می‌دهد؛ اما اگر انتخابات به طور کلی مخدوش تشخیص داده شود،  نتایج  این انتخابات ابطال اعلام می‌شود.

تکلیف انتخابات تشکل‌های دانشجویی در صورت ابطال؛ چیست؟ 

حال سوال اساسی این است که اگر تشکل‌های دانشجویی از هیئت نظارت دانشگاه شکایت داشتند، چه اقدامی یا اقداماتی باید انجام دهند؟ در چنین شرایطی این فعالان جریان دانشجویی باید در مدت ده روز از تاریخ اعلام کتبی رای هیئت نظارت دانشگاه، نسبت به رای صادره از سوی این هیئت، به هیتت نظارت مرکزی(وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) اعتراض کنند. این هیئت نیز بر اساس قوانین باید تا  ۴۵ روز از تاریخ دریافت اعتراض به موضوع رسیدگی و رای خود را اعلام کند. البته این رای قطعی بوده و باید از سوی طرفین شکایت  پذیرفته اجرا شود.

گفتنی است که در صورت ابطال انتخابات و اعتراض تشکل‌های دانشجویی یا استادی  به هیئت نظارت مرکزی،  فعالیت آنها در طول مدت رسیدگی مجدد به حالت تعلیق در می‌آید و اعضای نمی‌تواند در داخل یا خارج دانشگاه فعالیت داشته باشند.

این نکته حائز اهمیت است که اگر هیات نظارت دانشگاه به طور قطعی انتخابات یک تشکل دانشجویی را ابطال کرد، آن تشکل باید حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام رای کتبی این هیئت نظارت نسبت به برگزاری مجدد انتخابات؛ اما این سری با نظارت نماینده این هیئت اقدام کند.

فعالان دانشجویی باید توجه کنند در صورتیکه تشکل دانشگاهی بر اساس رای داده شده از سوی هیئت نظارت دانشگاه‌ها، اقدام به برگزاری مجدد انتخابات در مهلت تعیین شده نکنند، کلیه فعالیت های آن تشکل تا زمان برگزاری انتخابات مجدد با حکم این هیئت تعلیق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =