امکان ملاقات تصویری با زندانیان از طریق دفاتر الکترونیک قوه قضائیه

کاظمی فر گفت: خانواده زندانی با مراجعه به دفاتر الکترونیک می تواند درخواست ملاقات خود بازندانی را ثبت کند و دفاتر با زندان موضوع را تنظیم می‌کند و هر دو طرف در موعد مقرر حاضر و ملاقات انجام می شود.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: در قوه قضاییه با بهره‌گیری از فناورهای نوین محدودیت زمانی و مکانی از بین رفته است و ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ابلاغیه های خود را ببینند و در دادرسی های برخط شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲۵ هزار جلسه رسیدگی الکتروینک برگزار شد، ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ درصد از زندانیان با اعزام فیزیکی در جلسه دادرسی شرکت می‌کنند. همچنین سال گذشته ۶ هزارو ۹۰۰ زندانی از پابند های الکترونیک استفاده کردند و از ابتدای استفاده از این امکان برای گذران دوران حبس تاکنون حدود ۱۴ هزار زندانی از این امکان بهره‌مند شدند. در ۱۵ استان کشور در دفاتر خدمات الکترونیک امکان این امر فراهم شده که  خانواده زندانی با زندانی به صورت الکترونیکی ملاقات کنند و کاری جدید است.

کاظمی فر با بیان اینکه تولید پابند الکترونیک، داخلی است، گفت:  تولید به اندازه کافی شکل می گیرد و با همکاری خوب سازمان زندان ها این کار انجام می شود.  در زمینه ارتباط الکترونیک با فراجا اتفاقی که رخ داده این است که اگر شخصی الان  به کلانتری ها مراجعه کند، در همان کلانتری شکایت دریافت می شود و در همان لحظه به صورت برخط به مرجع قضایی ارجاع می شود، بدین معنا که ارتباط بین مراجع قضایی و کلانتری برخط است.

 رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از صدور گواهی عدم سوء پیشینه طی ۲ روز کاری خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته حدود دو میلیون گواهی صادر شده است.

وی با اشاره به سهولت  استعلام‌ها امور دادرسی گفت: تا کنون  ۲۵ استعلام‌ الکترونیک توسط قضات انجام شده است و تا پایان سال جاری پرونده‌ها به قضات و کارمندان به صورت هوشمند ارجاع خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درپاسخ به سوالی درباره شهادت فروشی مقابل دادگاه و راه‌اندازی سامانه ثبت شهود گفت: سامانه ای در اختیار قضات قرار دارد که می‌توانند پرونده هایی که در آنها شهادت داده شده است را استعلام بگیرند. با ارائه کد ملی افراد ببینند که این فرد در چه تعداد پرونده به عنوان شاهد شهادت در دادگاه شهادت داده است.

بیشتر بخوانید

افزایش رفتارهای پرخطر جنسی در مناطق حاشیه‌نشین / نقاط رها شده اطراف شهرها کانون آسیب‌های اجتماعی می‌شوند

کاظمی فرد خاطرنشان کرد: اکنون مشخصات حدود ۸هزار نفر از  کسانی که بیش از سه مرتبه در طول یک سال  شهادت دادند را شناسایی کردیم؛ نه اینکه این افراد شاهد حرفه‌ای هستند  ولی به قضات  این امکان را می دهد که بدانند  این شخص بیش از سه بار در سال شهادت داده است.

کاظمی فرد ضمن بیان رونمایی پنجره واحد قوه قضاییه  در  هفته جاری گفت:  یکی از چالش های مردم  این است که  در یک نقطه باید به تمامی خدمات قضایی دسترسی یابند. در این پنجره تمام خدماتی که قوه قضاییه بصورت الکترونیکی به مردم ارایه می دهد  ۲۰ تا است و بعدا اضافه می شود و در این هفته رونمایی خواهد شد.

وی افزود:  دسترسی به تمام خدمات قوه قضاییه نیاز به شناسه ثنا دارد و باید قبلا مردم  حضوری  این شناسه را با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دریافت می کردند ولی الان می توانند به صورت برخط این شناسه را دریافت کنند و ۶۰۰ هزار نفر شناسه قضایی را به این صورت دریافت کردند.

کاظمی فر گفت: خانواده زندانی  با مراجعه به دفاتر الکترونیک می تواند درخواست ملاقات خود بازندانی را ثبت کند و  دفاتر با زندان موضوع را تنظیم می‌کند و هر دو طرف در موعد مقرر حاضر می شوند و ملاقات انجام می شود. این امر  در حال انجام است و تبعات خوبی داشته است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: بانک‌ مجرمان متواری را  آماده کردیم و در اختیار دستگاه های مربوطه می گذاریم و محکومان مالی هم به همین نحو است و  فعلا بانک‌ مرکزی اقدامات خوبی را داشته است.  

وی درباره ممنوع الخروجی  افراد گفت: هر ممنوع الخروجی که توسط قوه قضاییه صورت میگیرد  پیامک ممنوع الخروجی به فرد ارسال می شود و در پنجره واحد امکان استعلام ممنوع الخروجی هم می گذاریم.  پرونده های محرمانه در اختیار قاضی است.

کاظمی فر در خصوص درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه یا همان سامانه سامع گفت‌: سامانه سامع، برای ارتباط مردم با دستگاه قضائی راه اندازی شد. در این سامانه ها درخواست ملاقات، انتقادات و... را مطرح کنند. تمامی فرایند این سامانه به صورت الکترونیکی است و اطلاع رسانی آن به صورت پیامک ها انجام می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه درباره سامانه سنجش کاربران گفت: این سامانه برای این است که  به محض اینکه افراد به دستگاه قضایی و دفاتر خدمات قضایی می‌روند و به کارشات رسیدگی می شود پیامکی برای آنها ارسال  و  از آنها نظرسنجی می شود. ما از  ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته نظرسنجی کردیم و این سامانه  روزانه فعال است و نظرات را دریافت می‌کند.

کاظمی فر در پایان بیان کرد: بیش از ۸۰درصد مسئولان قضائی اموال خود را ثبت نهایی کرده اند. در حال حاضر پیامک های ممنوع الخروجی از طریق قوه قضائیه ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =