هواشناسی ایران| رگبار و رعد و برق در ۷ استان کشور/ دمای مناطق شرقی افزایش می‌یابد

سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان،‌شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات البرز مرکزی و شمال استان‌های اردبیل،‌آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب،‌رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز از غلظت گردوخاک موجود در نیمه غربی، نواحی مرکزی، شرق کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

هواشناسی ایران/ افزایش دما در اغلب شهرهای ایران

طی امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان،‌شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات البرز مرکزی و شمال استان‌های اردبیل،‌آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب،‌رگبار و رعدوبرق  و وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد. همین شرایط روز یکشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است و تنها روز سه‌شنبه در ارتفاعات شرقی هرمزگان  در ساعات بعدازظهر رشد ابرهای همرَفتی همراه با رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

از بعدازظهر فردا و طی روز یکشنبه شرایط برای خیزش گردوخاک در کشور عراق و انتقال  آن به استان‌های غربی کشور مهیاست. این پدیده باعث کاهش کیفیت هوا و کاهش دید در مناطق جنوبی، شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور می‌شود.

همچنین تا اواسط هفته آینده در اکثر مناطق کشور روند دما افزایش خواهد بود.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی (به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه 1401/04/03: سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و و شرق هرمزگان، شمال آذربایجان غربی.

شنبه 1401/04/04: آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، نیمه جنوبی و ارتفاعات کرمان، ارتفاعات غربی مازندران.

اثر مخاطره: احتمال اصابت صاعقه، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ در مناطق مستعد، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌طور محدود.

توصیه: عدم اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام.

توصیف سامانه اول: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: گردوغبار، وزش باد نسبتا شدید تا شدید

منطقه اثر:

جمعه 1401/04/03: لرستان، تهران، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی.

شنبه 1401/04/04: بوشهر، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیه: خودداری از فعالیت در فضای باز هنگام بروز گردوغبار، استفاده از ماسک در گروه های حساس، سالمندان، کودکان و افراد با زمینه ی بیماری های قلبی و تنفسی، تحکیم انواع سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه ها، محافظت از کندوهای زنبور عسل، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: افزایش محسوس دما

نوع مخاطره: افزایش محسوس دما ( حدود 8 تا 10 درجه سلسیوس) و تداوم گرما

منطقه اثر: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: افزایش مصرف آب و برق، احتمال گرمازدگی، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: مدیریت و مصرف بهینه آب و برق، مصرف بهینه انرژی و پرهیز از استفاده وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج بار، خودداری از حضور طولانی مدت در فضای باز در طول روز.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =