آخرین تحولات اوکراین| هشدار کی‌یف درباره بازگشت عجولانه پناهندگان/ اتحادیه اروپا برای گسترش مرزهای شرقی خود تلاش می‌کند

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه تصمیم گرفتند به اوکراین وضعیت کشور نامزد پیوستن به این جامعه را اعطا کنند و به گفته مقامات بروکسل، اکنون کی‌یف باید سخت کار کرده و اصلاحات مهمی را انجام دهد تا در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا موفق باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نشست سران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در خصوص وضعیت نامزد پیوشتن به این جامعه برای دو کشور اوکراین و مولداوی به توافق رسید. شارل میشل رئیس شورای اروپا در توئیتی در این باره نوشت: «رهبران اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه به اوکراین و مولداوی به توافق رسیدند. این لحظه‌ای تاریخی و گامی تعیین کننده در مسیر این دو کشور در جهت گیری به سمت اتحادیه اروپا است.»

بیشتر بخوانید:

 آخرین تحولات اوکراین | درخواست زلنسکی برای دریافت ماهانه ۵ میلیارد دلار حمایت مالی

این تصمیم توسط سران کشورها و دولت‌های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل اتخاذ شد. شورای اروپا پس از اینکه نامزدها شرایط مشخص شده توسط کمیسیون اروپا را برآورده کنند، اقدامات بیشتری را در این راستا انجام خواهد داد. ترکیه، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و آلبانی دیگر نامزدهای عضویت اتحادیه اروپا هستند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، اعطای وضعیت نامزد عضویت در اتحادیه اروپا به کشورش را لحظه‌ای تاریخی خواند و گفت: من صمیمانه از تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی اوکراین استقبال کرده و از آنها تشکر می‌کنم.

زلنسکی با اشاره به اینکه این یک لحظه منحصر به فرد در روابط بین اوکراین و اتحادیه اروپا است، یادآور شد که به عقیده او، این تصمیم "بزرگترین گام در جهت تقویت قاره اروپا" بود و اوکراین قادر است به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآید. مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی نیز به نوبه خود تصمیم شورای اروپا برای اعطای وضعیت نامزد عضویت در اتحادیه اروپا به این جمهوری را تاریخی خواند و از مقامات بروکسل قدردانی کرد.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین صبح امروز، جمعه تاکید کرد که سفر اخیر رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی به کی‌یف نقطه عطفی در تصمیم گیری اتحادیه اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در خانواده بزرگ اروپا بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و بیست و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

"الکساندر دی کرو"، نخست وزیر بلژیک، کشورهای اتحادیه اروپا را به خرید مشترک انرژی دعوت کرده تا به این ترتیب بتوانند  قیمت گاز را محدود کنند و از یک بحران بزرگ در زمستان جلوگیری کنند. دی کرو در آستانه ادامه اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل امروز جمعه گفت: ما باید با هم خرید انرژی را آغاز کنیم، باید سقف قیمت ها را معرفی کنیم و باید با هم برنامه ریزی کنیم تا زمستان را پشت سر بگذاریم.

12:06- درخواست آژانس فدرال شبکه گاز آلمان برای صرفه جویی گسترده در مصرف

با توجه به وضعیت متشنج در عرضه گاز، "کلاوس مولر"، رئیس آژانس فدرال  شبکه گاز آلمان، بر ضرورت صرفه جویی در انرژی تاکید کرد. وی تاکید کرد  که مرحله سوم و آخرین مرحله طرح اضطراری گازی عواقب جدی خواهد داشت. در این صورت شرکت‌های صنعتی دیگر نمی‌توانند به اندازه‌ای که می‌خواهند گاز بخرند، بلکه باید به تخصیص‌های آژانس شبکه تکیه کنند. مولر گفت،  عواقب این شرایط برای شرکت‌ها وحشتناک و شدید خواهد بود. صرفه جویی در انرژی برای قرار نگرفتن در این شرایط کمک کننده است.
دولت فدرال آلمان روز چهارشنبه  دومین سطح هشدار از سه سطح بحران گازی را اعلام کرد. دلیل این امر این است که روسیه به میزان قابل توجهی عرضه گاز خود را از طریق خط لوله نورد استریم 1 در دریای بالتیک کاهش داده است. مشخص نیست که آیا و چه زمانی مرحله بعدی باید اعلام شود. اگر این اتفاق بیفتد، خانوارهای خصوصی در ابتدا تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. مولر گفت: ما تا زمانی که این امکان وجود داشته باشد از خانواده های خصوصی محافظت می کنیم.
این مقام آلمانی تاکید کرد: اکنون بسیار مهم است که تا حد امکان از گاز کمتری استفاده کنید. علاوه بر این، گرمایش باید قبل از شروع فصل سرما در پاییز بهینه شود.
وی همچنین گفت: این مهمترین درخواست من است: صرفه جویی و ذخیره گاز - این به ما کمک می کند تا از این وضعیت کمبود گاز جلوگیری کنیم.

11:46- " اولاف شولتز" نامزدی عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا را تبریک گفت  

اولاف شولتز، صدراعظم فدرال آلمان پذیرش اوکراین و مولداوی را در گروه نامزدهای عضویت اتحادیه اروپا را تبریک گفت. شولتز روز پنجشنبه در توییتر نوشت: شورای اروپا از دو کشور نامزد جدید برای پیوستن به اتحادیه اروپا استقبال می کند.  برای همکاری خوب در خانواده اروپایی!»

11:30- تشدید تحریم‌های انگلیس علیه روسیه

انگلیس تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال می کند. در اطلاعیه دولت به صادرکنندگان چندین اقدام جدید فهرست شده است. اینها شامل ممنوعیت صادرات تعدادی از محصولات فناوری، سوخت جت و اسکناس به پوند استرلینگ یا ارزهای اتحادیه اروپا است.

11:26- روسیه: تحقق همه خواسته‌های مسکو پیش نیاز توافق سیاسی با اوکراین است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که تحقق همه خواسته های روسیه پیش نیاز توافق سیاسی بین روسیه و اوکراین است.  وی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: پس از اینکه اوکراین به تمام خواسته‌های روسیه پاسخ داد، چنین توافقی امکان‌پذیر است.  وی افزود که اوکراین دقیقاً می داند که این چه معنایی دارد.
کرملین از اوکراین خواسته است که حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه اوکراین را که مسکو در سال 2014 ضمیمه کرد، بپذیرد. مسکو همچنین بر به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین پافشاری می کند.  روسیه همچنین گفته است که اوکراین باید وضعیت میدانی را به رسمیت بشناسد و اشاره ای آشکار به دیگر دستاوردهای ارضی نیروهای روسیه در جنوب اوکراین داشته است.

11:22- هشدار "جوزف بورل" درباره زمستان سخت در اروپا به دلیل کاهش عرضه گاز از روسیه

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به زمستان سخت در اتحادیه اروپا با توجه به کاهش تدریجی عرضه گاز روسیه هشدار داد. وی با اشاره به مصرف کمتر در تابستان گفت: گاز در تابستان سلاح سیاسی نیست، اما در زمستان  شرایط دشواری خواهد بود.

11:18- ابراز تمایل انگلیس برای کمک به پاکسازی مین‌های دریایی در سواحل اوکراین

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس از  تمایل کشورش برای کمک به پاکسازی مین های دریایی در سواحل اوکراین خبر داد. جانسون در جریان سفر به رواندا به خبرگزاری رویترز گفت که نمی‌خواهد جزئیات فنی یا نظامی در این باره ارائه کند.  وی افزود: با این حال، از اقداماتی که قبلاً انجام شده است می توان نتیجه گرفت که ما قطعاً در سطح فنی با آنها صحبت می کنیم تا به مین زدایی در نزدیکی اودسا کمک کنیم. علاوه بر این، بریتانیا با تخصص خود برای پشتیبانی در بیمه حمل و نقل دریایی آماده کمک رسانی است.

بر اساس یک نظرسنجی، اکثریت آلمانی ها موافق کار کردن  طولانی تر نیروگاه های هسته ای هستند. این نظر سنجی که به سفارش آ ار دی آلمان انجام شده است نشان می دهد که 61 درصد از پرسش شوندگان موافق تمدید زمان اجرای استفاده از این نیروگاه ها پس از پایان سال هستند، در حالی که 32 درصد مخالف آن هستند.

11:11- هشدار اوکراین درباره بازگشت عجولانه پناهندگان

اوکراین درباره بازگشت عجولانه تقریباً پنج میلیون پناهجوی جنگی که توسط اروپا پذیرفته شده شده اند هشدار داده است. اولنا سوتنیک، مشاور معاون نخست وزیر اوکراین در این باره گفت که  دو پیش نیاز اساسی وجود دارد: ما باید راه ها و ابزارهایی را برای بازسازی حداقل بخشی از زیرساخت های ویران شده پیدا کنیم.  وی پس از گفتگو در برلین، گفت و باید  در جایی که آنها می‌روند،  ایک سیستم دفاع ضد موشکی کارآمد مستقر شود - همانطور که اکنون کم و بیش برای کی یف وجود دارد.

11:05- هشدار وزیر اقتصاد آلمان درباره موج افزایش قیمت‌ها

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان معتقد است این امکان وجود دارد که روسیه پس از فاصله زمانی  برای تعمیر خط لوله گاز نورد استریم 1، دیگر گازی به کشور تحویل ندهد. وی در گفتگویی تاکید کرد: اگر بگویم از آن نمی ترسم، باید دروغ بگویم.
هابک توجیه مشکلات فنی درباره کاهش عرضه گاز از طرف روسیه را رد کرده و تاکید کرد که  این مسئله یک اقدام سیاسی از سوی مسکو است.  وی افزود: و چه کسی می داند که اقدام سیاسی بعدی چه خواهد بود. خوب، من بدون نگرانی نیستم. وقتی از هابک پرسیده شد که آیا می تواند تصور کند که قبض های بنزین سه برابر شود، گفت: این را نمی توان رد کرد (...) بله، این احتمال وجود دارد. این مقام آلمانی افزود:  موج قیمت به سمت آلمان می آید که دیگر نمی توان از آن جلوگیری کرد.
هابک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،  را متهم کرد که می خواهد با قیمت بالای گاز، ناامنی در آلمان ایجاد کند. این مقام آلمانی به  «اشپیگل» گفت: این بهترین بستر برای پوپولیسمی است که قرار است دموکراسی لیبرال ما را از درون خالی کند. این استراتژی نباید کارساز باشد.
وزیر اقتصاد آلمان گفت: مردم آلمان قیمت های بالا و تورم بالا را با وحدت زیادی تحمل می کنند. این پاسخی قوی به طرح پوتین برای تقسیم جامعه از طریق قیمت های بالا است. پوتین می خواهد کشور ما تجزیه شود. اما ما از هم جدا نمی‌شویم.

10:56- اوکراین خروج نیروهای خود از شهر سیوجرودونتسک را اعلام کرد

اوکراین خروج نیروهای خود از شهر سیوجرودونتسک در شرق این کشور که هفته ها بر سر آن درگیری بوده است را اعلام کرد. "سرهی هاجدای"، فرماندار منطقه لوهانسک در تلویزیون این کشور گفت که  نیروهای اوکراینی باید خارج شوند.  به گفته وی این شهر عمدتاً توسط نیروهای روسیه اشغال شده است. وی افزود: ماندن در موقعیت هایی که در طی ماه های متمادی از هم پاشیده شده اند، صرفاً برای اینکه بگوییم در آنجا  هستیم هیچ فایده ای ندارد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار صادرات همزمان محصولات غذایی از روسیه و اوکراین شد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تضمین دسترسی همزمان روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی محصولات غذایی و غلات شده است. این مسئله بامداد امروز، جمعه توسط استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل اعلام شد. وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل، در تلاش‌های خود برای عرضه مواد غذایی بیشتر به بازارهای جهانی، همیشه یک بسته توافقنامه را پیشنهاد کرده که شامل صادرات محصولات از روسیه و اوکراین به طور همزمان است».

لازم به ذکر است که روند اوضاع پیرامون اوکراین و تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، منجر به اختلال در عرضه غلات و محصولات غذایی به بازارهای جهانی شده که خطر بحران غذایی در چندین کشور در سراسر جهان را افزایش داده است. از ابتدای سال میلادی تاکنون قیمت گندم و ذرت افزایش چشمگیری داشته است. همانطور که در نشست شورای امنیت سازمان ملل در اواخر ماه مه اعلام شد، ذخایر گندم جهان تنها 10 هفته دوام خواهند داشت و پیش بینی می‌شود وضعیت بدتر از سال‌های بحرانی 2007-2008 شود.

لاوروف سازمان ملل را مقصر در عدم امکان صادرات غلات از اوکراین دانست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که مشکل صادرات غلات از اوکراین به دلیل تصمیمات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حاد شده و همچنان با مشکل مواجه است. لاوروف توضیح داد: دبیرکل سازمان ملل متحد با اقدامات خود بحران غذایی را طولانی کرده و ارسال سریع غلات را غیرممکن ساخته و این مایه تاسف بسیار است.

وزیر خارجه یادآور شد که این سازمان بیانیه روزانه فدراسیون روسیه در خصوص ایجاد کریدورهای امنیتی در سواحل اوکراین را نادیده گرفته و سعی می کند ابتدا از صادرات غلات از اوکراین مطمئن شود و تنها پس از آن - صادرات غلات از روسیه را سازماندهی کند. در عین حال، به گفته لاوروف، روسیه آماده همکاری با ترکیه برای انتقال غلات به کشورهای در حال توسعه است، مشروط بر اینکه بنادر اوکراین از وجود مینهای کار گذاشته، پاک شوند.

وی افزود: «همه پیشنهادهایی که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین فرموله شده است روی کاغذ آمده و به نیویورک ارائه شده است. ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد را انجام دادیم.»

کوله‌با: هنوز هیچ کشوری با اعزام نیروی دریایی برای اسکورت غلات اوکراین موافقت نکرده است

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که هنوز هیچ کشوری آمادگی خود را برای اعزام کشتی‌های جنگی خود برای اسکورت محموله‌های غلات اوکراینی در دریای سیاه را تایید نکرده است. به گفته وی، مقامات کی‌یف معتقد است که گشت زنی توسط کشتی‌های جنگی سایر کشورها برای عملیات بنادر دریایی، از جمله محافظت از بندر اودسا ضروری است.

کوله‌با در یک نشست خبری در خصوص امنیت غذایی در آفریقا که به میزبانی وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد، گفت: «ما هیچ تاییدی از سوی سایر کشورها مبنی بر آمادگی آنها برای اعزام کشتی‌های جنگی خود برای شرکت در عملیات اسکورت محموله‌های غلات از اوکراین دریافت نکردیم. البته ما مذاکرات با آنها ادامه دارد و آماده بررسی هرگونه راه حل ممکن در این راستا هستیم».

به گفته وی، اطمینان از عبور امن به بندر اودسا و ایمنی کشتی‌های حامل محصولات کشاورزی اوکراین اهمیت بسیار زیادی دارد. مقامات اوکراین معتقدند که امنیت مسیرهای تجاری در دریای سیاه را می توان از طریق "عملیات بین المللی تحت نظارت سازمان ملل" به دست آورد، که شامل ائتلافی از کشورهای آماده اعزام ناوگان دریایی خود برای اطمینان از عبور کشتی‌ها خواهد بود.

لاوروف: به اوکراین اجازه داده نمی‌شود به میز مذاکرات با روسیه بازگردد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که او دورنمایی در این خصوص نمی‌بیند که به اوکراین اجازه داده شود به میز مذاکرات با مسکو بازگردد. او در مصاحبه اختصاصی با شرکت ملی تلویزیون و رادیو دولتی بلاروس که شب گذشته، پنج‌شنبه پخش شد، گفت: «من این احتمال را نمی بینم که آنها (اوکراین) اجازه داشته باشند از امکان بازگشت به روند مذاکرات استفاده کنند.»

لاوروف یادآور شد که کشورهای اروپایی کی‌یف را برای گفت‌وگو با مسکو تحت فشار قرار می‌دهند، ولی از سوی دیگر انگلیس و آمریکا مانع از این کار می‌شوند. وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که روسیه هنگام بازگشت به میز مذاکره، عدم تمایل مناطق آزاد شده در جریان عملیات ویژه برای تحت کنترل قرار گرفتن دوباره توسط اوکراین را در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: «البته ما پیشنهادی درباره از سر گیری مذاکرات ارائه نخواهیم داد. پیشنهادات ما مدت زیادی است که ارائه شده و اکنون توپ در زمین طرف اوکراینی است.»

پیش از این، دیوید آراخامیا، رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراینی، از احتمال از سرگیری گفتگوهای صلح با روسیه در ماه آگوست (اواخر تابستان) خبر داد. به عقیده وی تا پایان تابستان، کی‌یف از موضع قدرت با مسکو صحبت خواهد کرد.

لاوروف: غرب از آغاز جنگ در اوکراین دیوانه‌وار عمل کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شرکت ملی تلویزیون و رادیو دولتی بلاروس در صحبت در خصوص مظاهر "جنگ ترکیبی" غرب علیه مینسک و مسکو اعلام کرد که کشورهای غربی کارزار شدید و بسیار فعالی را علیه فدراسیون روسیه و بلاروس به راه انداخته‌اند و در یکی دو سال اخیر به‌ویژه بعد از شروع عملیات ویژه روسیه محافظت از مردم دونباس، بسیار دیوانه‌وار عمل کرده‌اند.

به گفته وی، این رویدادهای ناخوشایند به خوبی نشان داده است که روسیه و بلاروس "متحدان واقعی" یکدیگر هستند.

 لاوروف ابراز عقیده کرد که غرب جمعی به دنبال حذف هر چیزی است که در مفهوم نئولیبرالی جهان بینی نمی‌گنجد، برای اینکه از رقابت منصفانه می‌ترسد و این مسئله اکنون دیگر برای بسیاری شناخته شده است. وی اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه که غرب «امپراتوری دروغ است» را مناسب خواند و یادآور شد که کشورهای غربی بر اساس حقایق کنونی جهان زندگی نمی‌کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف اغلب برای توجیه سیاست‌های خود به دروغ متوسل می‌شوند. و این دروغ‌ها به ویژگی بارز دولت فعلی اوکراین تبدیل شده است.

به گفته وی، ولادیمیر زلنسکی مدعی شده که گزارش‌ها مبنی بر بمباران مناطق مسکونی دونباس و دیگر شهرها توسط نیروهای مسلح اوکراین نادرست است. این در حالی است که حتی رسانه‌های غربی اعتراف کردند که نیروهای مسلح روسیه دقیقا چنین کاری را انجام می دهند.

لاوروف: روسیه ‌علاقه‌ای به ایجاد یک گروه 8 جدید ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دیدگاه خود درباره نظریه ایجاد گروه 8 جدیدی، بدون مشارکت ایالات متحده، آلمان و فرانسه را بیان کرد و یادآور شد که فدراسیون روسیه به چنین گروهی نیاز ندارد، برای اینکه ساختارهای جایگزین در منطقه اورآسیا وجود دارد.

وی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، اتحادیه کشورهای مستقل (CIS)، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و سایر ائتلاف‌های منطقه که روسیه در حال حاضر علاقه مند به همکاری با آنها است، اشاره کرد. به گفته لاوروف، علاوه بر این، گروه بریکس ( متشکل از پنج کشور: برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) نیز وجود دارد که فراتر از مرزهای فضای اورآسیا بوده و روابط کشورهای عضو را تقویت کرده است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که همه این ساختارها بر اساس اصول "احترام متقابل و ایجاد توازن در منافع همه طرفین" عمل می‌کنند.

اعتراف زلنسکی به خستگی سایر کشورها از ادامه جنگ در اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی برای دانشجویان اسرائیلی اعلام شد که خستگی ناشی از ادامه جنگ در این کشور، در میان سایر کشورها و حتی در مناطق داخلی اوکراین بوجود آمده است.

زلنسکی گفت: « خستگی از ادامه جنگ در کشور ما در سایر کشورها وجود دارد و همچنین در داخل اوکراین، کسانی که زیر گلوله باران قرار ندارند، دیده می‌شود و آنها آنچه را که باید در شرایط کنونی انجام شود فراموش می‌کنند.»

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز یادآور شده بود که علیرغم خطر خستگی ناشی از ادامه بحران اوکراین، کشورهای غربی باید به حمایت از این کشور ادامه دهند.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز چندی پیش گفت که درخواست‌های اخیر سران چندین کشور برای سازش در مذاکرات با روسیه محصول فرعی خستگی فزاینده از روند اوضاع است.

زلنسکی از آماده سازی شرایط برای اصلاحات ارتش اوکراین خبر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته طی گفتگوی خود با دانشجویان اسرائیلی از طریق کنفرانس ویدیویی، فراهم سازی اقداماتی برای انجام اصلاحات در نیروهای مسلح این کشور را اعلام کرده و انتقال ارتش به مدل اسرائیلی را بعید ندانست.

در جریان این نشست از زلنسکی درباره سربازگیری جوانان، به تبعیت از اسرائیل، هنگامی که یک شهروند واجد شرایط قبل از تحصیلات عالی به ارتش ملحق شود، سؤال شد و رهبر اوکراین نیز پاسخ داد که تغییر ارتش به چنین مدلی در حال بررسی است. وی گفت: این یکی از مدل‌هایی است که در اصلاحات امنیتی-نظامی در نظر گرفته شده است و ما برای نیروهای مسلح اوکراین و وزارت امور داخلی کشور در حال آماده سازی آن هستیم.»

زلنسکی تاکید کرد که سیستم جذب و محاسبه حداقل سربازان تغییر کرده است. در عین حال، وی مشخص نکرد که آیا زنان در اوکراین به ارتش فراخوانده خواهند شد یا خیر، آنطور که در اسرائیل مرسوم است.

اعلام بسته کمک نظامی 500 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

شبکه تلویزیونی سی ان ان شب گذشته به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که کاخ سفید روز جمعه قصد دارد بسته کمک نظامی جدید 500 میلیون دلاری به اوکراین را اعلام کند. به گفته آنها، صحبت بر سر ارائه سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARS (سیستم موشکی توپخانه با برد بالا) و مهمات آنها است که قرار است به ارتش اوکراین تحویل داده شود.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرد که ایالات متحده به ارائه کمک‌های نظامی منظم به اوکراین ادامه خواهد داد.

روز گذشته آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از ورود نخستین محموله از سامانه موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی HIMARSبه این کشور خبر داد. او از لوید آستین، رئیس پنتاگون، برای ارسال این "تجهیزات قدرتمند" تشکر کرد.

پیش از این، ژنرال مارک میلی، رئیس کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، اعلام کرده بود که سامانه‌های HIMARS   تا پایان ماه جاری میلادی به اوکراین منتقل خواهد شد. به گفته وی، آمریکا در حال آماده سازی یک گروه متخصص برای اعزام به اوکراین است و این کار برای اطمینان از اینکه اوکراینی‌ها می توانند به درستی از این تجهیزات نظامی استفاده کرده و آنها را در شرایط کار نگه دارند، ضروری است.

توضیح بورل درباره ممنوعیت ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد روسیه

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه طی سخنرانی خود در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا مایل نیست راه‌های ترانزیتی بین منطقه کالینینگراد و دیگرذ مناطق روسیه را مسدود کند، بلکه تنها قصد دارد از دور زدن احتمالی تحریم‌ها توسط مسکو جلوگیری کند.  

وی توضیح داد: «وضعیت کالینینگراد یک محاصره نیست. ما نمی خواهیم ترانزتی کالا بین کالینینگراد و روسیه را مسدود کنیم، البته در عین حال به کنترل دقیق اوضاع به منظور جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا نیاز داریم و این کار باید با دقت در حال انجام است.»

ممنوعیت ترانزیت کالا از خاک جمهوری لیتوانی به منطقه کالینینگراد از نیمه شب 18 ژوئن (28 خرداد ماه ) به اجرا درآمد و این اقدام به عنوان بخشی از بسته پنجم تحریمهای ضد روسی کشورهای اتحادیه اروپا معرفی شده است.

بیانیه رهبران کشورهای عضو گروه بریسک پس از نشست سران پکن

کشورهای گروه بریکس - BRICS(گروهی متشکل از پنج کشور: برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) از تقویت سیستم کنترل تسلیحات و حفظ یکپارچگی در جهت تقویت ثبات جهانی حمایت کردند. این مسئله در بیانیه پکن که در پایان چهاردهمین نشست سران این گروه در روز پنجشنبه تصویب شد، بیان شده است.

کشورهای عضو بریکس خواستار ادامه تلاش‌ها برای تقویت سیستم‌های در نظر گرفته شده در توافقات مربوط به کنترل تسلیحات و حفظ یکپارچگی آنها به منظور حفظ ثبات جهانی شدند.

همچنین سران کشورهای شرکت کننده در این نشست از تقویت همکاری‌ها از جمله در روابط تجاری در عرصه‌های کشاورزی، هوانوردی، انرژی و اقتصاد سبز حمایت کردند. آنها از اعضای سازمان تجارت جهانی خواستند از اقدامات یکجانبه و حمایتی که مغایر با روح و قوانین این سازمان است، پرهیز کنند.

علاوه بر این، رهبران کشورهای عضو بریکس، کشورهای توسعه یافته را به توسعه روابط اقتصادی مسئولانه و دور از برخوردهای سیاست دعوت کردند. در این بیانیه آمده است که عوامل سیاسی ثانویه بر کشورهای در حال توسعه تأثیر منفی می‌گذارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه، در سخنرانی خود در نشست چهاردهم رهبران گروه بریکس یادآور شد که این گروه نقش بسیار زیادی در ایجاد جهانی چندقطبی داشته است. به گفته وی، فراملی بودن چالش‌ها و تهدیدها نیازمند پاسخ های مشترک کشورها است که باید به صورت مشترک و بر اساس همکاری صادقانه و متقلابلاً سودمند به آنها پاسخ داد.

تاکید وزیر دفاع روسیه بر تقویت دفاع از مرزهای خارجی کشور متحد روسیه-بلاروس

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه در دیدار با ویکتور خرنین، همتای بلاروسی خود در مسکو اعلام کرد که تقویت قابلیت‌های دفاعی کشور متحد روسیه و بلاروس، از جمله از نظر سیستم دفاع هوایی یکپارچه منطقه‌ای بسیار ضروری است و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: «شرایط کنونی نیاز به اتخاذ تدابیر مشترک فوری برای تقویت توان دفاعی کشور متحد و افزایش آمادگی رزمی گروه‌هایی منطقه‌ای نیروها و سامانه یکپارچه پدافند هوایی منطقه‌ای را  ضروری کرده است.»

علاوه بر این،  وی تاکید کرد که مسکو آماده است تا از مینسک هر گونه حمایتی را انجام دهد، برای اینکه بلاروس را "مهم ترین شریک راهبردی و نزدیک ترین دوست خود" می‌داند. شایگو گفت: در حال حاضر همکاری‌های نظامی بین روسیه و بلاروس، تحت شرایط اعمال فشارهای بی سابقه غرب و جنگ اعلام نشده علیه کشورهای ما در حال توسعه است.

زاخارووا: مشارکت مزدوران آمریکایی در جنگ اوکراین عواقب بین المللی در پی دارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مشارکت شهروندان آمریکایی در درگیری‌های نظامی کنونی در اوکراین پیامدهای بین‌المللی غیرقابل پیش‌بینی و شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد که اطلاعاتی در خصوص استخدام و انتقال شهروندان آمریکایی برای شرکت در نبردها در منطقه دونباس اوکراین وجود دارد که باید نسبت به این مسئله هشدار داده شود. به گفته زاخارووا، صحبت بر سر فعالیت جدی سفارت اوکراین در واشنگتن در این زمینه است که مغایر با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک مربوط به سال 1961، در جذب آشکار مزدوران جنگی برای درگیریها در سایر کشورهاست.

لازم به یادآوری است که طبق اطلاعات خود رسانه‌های آمریکایی، پس از آغاز نگ اوکراین، حدود 20 هزار آمریکایی برای کمک به ارتش اوکراین اعلام آمادگی کردند و هیئت دیپلماتیک اوکراین بیش از 6 هزار درخواست را به طور رسمی ثبت کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای ‌پیا/ 

کد خبر: 1145330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =