جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از سیاره عطارد توسط کاوشگر بپی‌کلمبو

کاوشگر بپی‌کلمبو روز پنجشنبه از کنار سیاره عطارد گذر کرد و تصاویری از این سیاره صخره‌ای که شباهت زیادی به قمر زمین دارد، ارسال کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از سی‌نت، بپی‌کلمبو (BepiColombo) مأموریت مشترک آژانس‌فضایی اروپا (ESO) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) است. مقصد نهایی این فضاپیما مدار عطارد است، اما باید برای رسیدن به این سیاره، مسیری طولانی را از طریق مجموعه‌ای از پروازها طی کند.

بیشتر بخوانید:

ناسا دست به دامن خداشناسان شد

ماجراجویی اخیر، یکی از مانورهای کمک گرانشی بپی‌کلمبو بود. این مانور یک حرکت ناوبری است که به آن کمک می‌کند تا در نهایت در سال ۲۰۲۵ در مدار سیاره میزبان خود مستقر شود. این دومین گذر کاوشگر بپی‌کلمبو از کنار عطارد بوده و به طور کلی شش گذر برای این مأموریت در نظر گرفته شده است. این فضاپیما پیش از این از کنار سیاره زهره عبور کرده و اواخر سال ۲۰۲۰ تصاویری خارق‌العاده‌ از این سیاره به زمین فرستاده بود.

این تصویر جدید از عطارد زمانی ثبت شده که این کاوشگر در فاصله‌ حدود ۹۲۰ کیلومتری (۵۷۰ مایلی) از سطح این سیاره قرار داشت. این فضاپیما در طول این گذر، به عطارد نزدیک‌تر هم شده است و تصاویر بیشتری از این سیاره در آینده منتشر خواهد شد. بخش‌هایی از کاوشگر بپی‌کلمبو نیز در این تصویر قابل مشاهده است.

جدیدترین تصویر از سیاره عطارد منتشر شد

آژانس فضایی اروپا همچنین نسخه‌ای از این تصویر را که بر روی آن، بخش‌های مختلف سیاره از جمله نام دهانه‌ها و سایر ویژگی‌های زمین‌شناختی مشخص شده است را به اشتراک گذاشته است. در این تصویر دهانه‌ امینسکو (Eminescu) به لطف قله‌ای که در مرکز آن قرار دارد، کمی شبیه به مردمک چشم به نظر می‌رسد.

بشر تاکنون کاوشگرهای کمی به عطارد که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است، فرستاده است. کاوشگر مارینر ۱۰ (Mariner 10) در دهه ۱۹۷۰ از این سیاره بازدید کرد و به دنبال آن در سال ۲۰۱۱ ناسا کاوشگر مسنجر (Messenger) را به مدار عطارد فرستاد.

براساس اعلام آژانس فضایی اروپا، بپی‌کلمبو نمای بهتری از عطارد در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد و اطلاعاتی برای درک بهتر ویژگی‌های زمین‌شناختی، جو و تاریخ این سیاره فراهم می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1145363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =