جوانان امروزی انتظارات غیرواقعی از خود دارند/ مدیریت استرس و اضطراب با تغییر تفکرات دانشجویان

مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جوانان امروز خود را شکست‌ناپذیر می‌دانند، گفت: برای تقویت حس امید در بین دانشجویان مدیریت تفکر و انگیزه نسل جوان باید مورد توجه قرار بگیرد.

آتوسا صادقپور، مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درخصوص تقویت حس امید در بین دانشجویان گفت: دانشجویان و نسل جوان به‌دلیل عوامل بالقوه همچون استرس ناشی از دانشگاه، شغل یا مسائل مالی یا شاید احساس انزوا و تنهایی پس از دور شدن از خانواده، مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

وی افزود: دانشجویان باید بدانند که افسردگی با احساس غم و اندوه یا استرس گاه به گاه متفاوت است. افسردگی یک اختلال جدی و قابل درمان است. راه‌های فراوان برای مقابله با افسردگی وجود دارد که نتایج بلندمدت بهتری نسبت به دارو درمانی به تنهایی دارد. فرد نباید به تنهایی با افسردگی کنار بیاید، بلکه روان‌درمانی می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و همچنین پیشگیری از دوره‌های بعد از افسردگی کمک کند.

صادقپور تاکید کرد: جوانان امروز نا امید به نظر می‌رسند. از سوی دیگر جوانان امروز فکر می‌کنند شکست‌ناپذیر هستند. والدین جوانان را به گونه‌ای تربیت کردند که انتظارات غیرواقعی داشته باشند. والدین مهارت‌های مقابله‌ را برای قوی بودن در زمان‌های مشکل به فرزندان خود آموزش نمی‌دهند. سبک زندگی پیشرفته، ورزش کمتر، بازی‌های غیرمعمول، رایانه‌ها، نور خورشید کمتر همه اینها در افسردگی نقش دارند. همچنین درباره نقش عوامل محیطی همچون رژیم غذایی فست فودها، افزایش قرار گرفتن در معرض سموم، سبک زندگی پرمشغله، سموم محیطی و سایر چالش‌ها ممکن است عوامل استرس‌زا را افزایش دهد که به افسردگی کمک می‌کنند.

امید عامل محافظتی در برابر اضطراب و استرس دانشجویان 

مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امید عامل محافظتی شناخته شده در برابر اضطراب و افسردگی است، تاکید کرد: امید یک مهارت قابل یادگیری و قابل آموزش است. امید بخش مهمی از زندگی است. امید بیشتر، معادل بسیاری از نتایج مثبت در زندگی است، از جمله نمرات بهتر، موفقیت اقتصادی، بهبود سلامت و رفاه، عمر طولانی‌تر، خشونت کمتر، انعطاف پذیری بیشتر، افزایش اعتماد به نفس، تعاملات بهتر و ... امید یک چارچوب ذهنی خوش بینانه است.

وی با بیان اینکه شاید برای برخی از افراد این سوال مطرح شود که وقتی همه چیز از دست رفته است، چگونه به زندگی امید پیدا کنیم؟ ادامه داد: امید بخش مهمی از زندگی هر انسان و جزء ضروری انسان بودن است. در قلب امید یک باور قوی نهفته است. به نوعی، امید پادزهری برای مغز پیشانی«بیش از حد منطقی» ما است.

 صادقپور با بیان اینکه امید پلی بین حال و آینده می‌سازد، افزود: امید می‌تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. مطالعه دیگری در بین دانشجویان دانشگاه نشان داد که دانشجویان امیدوارتر موفقیت همه جانبه بیشتری از خود نشان دادند. افرادی که توانایی‌های بهتری برای امیدواری دارند، بهتر با بیماری‌های مزمن و حتی سرطان مقابله کردند.

مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امید به ما این امکان را می‌دهد که با ذهنیت مثبت با هدف موفقیت به مشکلات نزدیک شویم و شانس ما را برای دستیابی به اهدافمان افزایش دهیم. امید آن شکل معمولی از مثبت اندیشی نیست که ما می‌شناسیم. در عوض، زمانی که شرایط ما وخیم است یا زمان ترس یا ناامیدی وارد عمل می‌شود. ماهیت امید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. امید ثابت نیست، بلکه با تغییر شرایط، تکامل می‌یابد.

ایجاد تفکر امیدوارکننده در کوتاه‌ترین زمان

مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ریک اسنایدر، نظریه‌پرداز در نظریه امید استدلال می‌کند، تاکید کرد: در روند تحقق امید اهداف، مسیر و عاملیت برای ایجاد تفکر امیدوارکننده در کنار هم قرار می‌گیرند. در گام نخست برای هر اقدام یافتن اهداف معنادار و واقع بینانه از اهمیت برخوردار است. در این مرحله می‌توان در برگه کاغذ اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را نوشته و برای آن برنامه‌ریزی کرد. همچنین برای یافتن راه‌ها و تحقق اهداف خود "تفکر راهبردی" نوعی تفکر است که فرد از آن برای پیش‌بینی و تولید راه‌های احتمالی رسیدن به هدف مورد استفاده قرار می‌دهد و باید راه‌های رسیدن به اهداف را در یک کاغذ می‌نویسد.

صادقپور تاکید کرد: در مرحله بعد هم از طریق باور به اینکه می‌توان خود را تغییر داد باید بر موانع غلبه کرد و به اهداف دستیافت. تفکر عاملی انگیزه حرکت برای تحقق اهداف است. جوانان و دانشجویان باید بدانند که در این سه مرحله در صورت مواجه با موانع نباید دلسرد شده و موجی از ناامیدی آنها را فرا بگیرد و از ادامه مسیر برای رسیدن به اهدافشان مایوس شوند. هر سه مورد در کنار هم تفکر امیدوارکننده را در فرد شکل داده و منجر به نتایج مثبت در سلامت روان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =