سهم دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه کلان کشور، غیرقابل انکار است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با تاکید بر نقش این دانشگاه در توسعه شهرهای استان، گفت: سهمی که دانشگاه آزاد در توسعه کلان کشور داشته، سهمی بزرگ و غیرقابل انکار است.

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته به میزان برابری با دولت نبود و این سبب شد تا سال به سال دریافتی کارکنان ما و دولت فاصله بیشتری بگیرد؛ اما این فاصله به اندازه‌ای که بعضی بر طبل آن کوبیدند، نبوده‌است. در سال جاری حداکثر افزایش حقوق کارمندان دولت تنها ۱۰ درصد بود ولی ما در مجموعه دانشگاه آزاد حداقل ۲۱ و حداکثر ۵۷درصد افزایش حقوق داشتیم؛ حتی در بعضی موارد، حقوق اعضای هیئت علمی دانشیار و استادتمام ما در مشهد تا ۸۸درصد افزایش یافته‌است که به این ترتیب بخش عمده‌ای از تفاوت حقوق ما و دیگر دستگاه‌ها جبران شد به طوری که میزان آن بین دانشگاه آزاد و دولتی به کمتر از ۱۰ درصد تقلیل پیدا کرده‌است.
وی افزود: میزان حقوق اعضای هیئت علمی ما در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از سقفی که دولت تعیین کرده بود نیز بیشتر شده است. امسال افزایش در حق پایه و کل دریافتی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بدون یک ریال افزایش شهریه دانشجویی اتفاق افتاد.
مرادی ادامه داد: امروز تفاوت حقوق یک استادیار پایه ۴ دانشگاه آزاد و دولتی کمتر از ۲ میلیون تومان است؛ با توجه به این نکته که ساعات موظفی دانشگاه دولتی ۴۴ و در دانشگاه آزاد ۳۲ ساعت است. اگر این ۱۲ ساعت را به پول تبدیل کنیم، اساسا دیگر هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت و من از همکاران خود در استان خواستم تا این موضوع را که دیگر تفاوت حقوقی با سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد، برای استادان ما تبیین کنند.
به گفته او، دانشگاه آزاد درحالی در جذب دانشجو با دانشگاه‌های دولتی رقابت می‌کند که در راه اندازی رشته‌ برخلاف وزارت علوم محدودیت‌های زیادی دارد و از طرفی دیگر شهریه دانشجویی خود را نیز نمی‌توانیم به مقدار زیادی زیاد کنیم. وزارت علوم باید رشته‌ها را بر اساس مجموع ظرفیت استانی استادان‌مان به ما بدهد زیرا ما می‌توانیم هر عضو هیئت علمی که بخواهیم را از واحدی به واحد دیگر خود انتقال دهیم.
محسن مرادی بیان کرد: امسال به همه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با شرط اجرای آزمایشی یکساله، حداقل یک رشته اضافه کرده‌اند درحالی که هیچ رشته‌ای را نمی‌توان فقط برای یک سال ایجاد کرد و سال بعد برای آن دانشجو نگرفت.ما در دانشگاه آزاد واحد گناباد ۵۰ عضو هیئت علمی داریم ولی یک دانشگاه غیرانتفاعی در همان شهر تنها ۵ عضو هیئت علمی دارد یا مثلا واحد قوچان با ۱۰۰ عضو هیئت علمی، محدودیت در رشته دارد درصورتی که به یک دانشگاه غیرانتفاعی با این‌که اصلا هیچ عضو هیئت علمی ندارد، انواع و اقسام رشته‌ها در مقاطع مختلف تا دکتری تخصیص داده شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که خواستار تعطیلی واحدهای زیان‌ده دانشگاه آزاد شده بود، گفت: ما قائل به تعطیل کردن هیچ یک از واحدهای دانشگاه آزاد نیستیم. سهمی که دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه کلان کشور داشته، سهمی بزرگ و غیرقابل انکار است.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی واحدهای دانشگاهی ما زیان‌ده شده‌اند؛ لذا ما به مدیریت استانی آن‌ها روی آورده‌ایم به نحوی که مازاد درآمد واحدهای سوددهی مثل مشهد را در واحد زیان‌ده هزینه می‌کنیم. تاکنون نیز به یاری خدا توانسته‌ایم شرایط قبلی را متعادل کنیم. دانشگاه آزاد در هر شهر محور توسعه است؛ بنابر این اجازه بسته‌شدن آن را نمی‌دهیم. 
مرادی در رابطه با کاهش حقوق کارکنان واحدهای زیان‌ده با توجه به ارزیابی عملکرد این واحدها اظهار کرد: مقداری که بابت زیان‌دهی واحد به کارکنان آن پرداخت نمی‌شود بسیار ناچیز است و از طرفی پرسنل واحدهای زیان‌ده از امتیازات بیشتری مثل بدی آب و هوا و دوری از مرکز برخوردارند؛ یعنی برای آن‌ها از راه‌های دیگری این کاهش و حتی بیشتر از آن، جبران می‌شود. گاها حقوقی که بعضی کارمندان ما در واحدهای زیان‌ده می‌گیرند به دلیل این امتیازات، بیشتر از حقوق افراد مشابه در واحدهای برخوردار ما است.
او معتقد است که باید به این موضوع توجه داشت که هزینه‌های‌ زندگی مانند نرخ اجاره‌بها در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها خیلی بیشتر از شهرهای کوچک است و منصفانه این است که کارکنان‌مان در چنین شهرهایی مبلغ اضافه‌تری را نیز بابت این هزینه‌ها دریافت کنند.
رئیس دانشگاه ازاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردهای جدید در زمینه اشتغال در سه سال اخیر صعودی شده است؛ برخلاف دانشگاه‌های غیرانتفاعی که در حال تعطیل شدن هستند. ما در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با ۱۲درصد رشد، بیش‌ترین میزان افزایش دانشجو را نسبت به کل کشور داشتیم.


وی تشریح کرد: واحدهای زیان ده با ایجاد درآمدهای جدید غیرشهریه‌ای به تدریج درحال تبدیل وضعیت به سودده هستند. واحد دانشگاهی کاشمر امسال موفق به کسب یک میلیارد تومان درآمد از فروش کشمش شد، واحد نیشابور توانایی تولید و تامین محصولات بهداشتی مانند شوینده‌ها را پیدا کرده است و در واحدهای مختلف به جای اجاره زمین‌های کشاورزی، در تولید مشارکت کرده‌ایم که سهم ما را از سود آن به شدت افزایش داده‌ به طوری که درآمد ما از تولید انگور در سبزوار چهار برابر شده است.
مرادی در پایان تاکید کرد: سال گذشته ۱۲۸نفر در دانشگاه آزاد استان بدون جایگزین، بازنشسته و یا بازخرید شده اند که بیشترین آن‌ها نیز مربوط به واحدهای زیان‌ده ما بوده است؛ لذا هزینه‌های حقوق ما در این واحدها کاهش یافته است. از طرفی دیگر نیروی مورد نیاز خود در واحدهای بزرگ‌ را نیز با انتقال کارکنان واحدهای زیان‌ده به این واحدها تامین می‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1145411

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =