حریم شهر تهران از کنترل شهرداری خارج شده است / ساخت و ساز غیراصولی در سکونت‌های غیررسمی اطراف پایتخت

عباسی گفت: یکی از مسائلی که ما با آن درگیر هستیم بلاتکلیفی حریم تهران است و معمولا سکونت‌گاه‌های غیررسمی هم در همین حریم تهران شکل گرفته‌اند و حریم شهر تهران از کنترل شهرداری خارج شده است.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل حاشیه‌نشینی گفت: حاشیه‌نشینی یکی از مسائلی است که کلان شهرها را امروزه درگیر کرده است و این مناطق تحت عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناخته می‌شوند. یکی از دلایل حاشیه‌نشینی هم مهاجرت از روستاها به سمت شهرهای بزرگ به جهت مشکلات اقتصادی و خشکسالی به ویژه برای کشاورزان است.

بیشتر بخوانید

افزایش حاشینه نشینی ناشی از تغییرات اقلیمی / شهرهای شمالی مقصد مهاجرانی از سیستان و بلوچستان

او افزود: روستاییان به دنبال خشکسالی و از دست دادن زمین‌های کشاورزی سکونت‌گاه خود را رها کرده و راهی حاشیه شهرهای بزرگ می‌شوند. راهکار برون رفت از این مشکل هم مداخله دولت و ایجاد شغل پایدار است. سیاست‌گذاری‌های شهری هم باید به سمتی برود که سکونت‌گاه‌های غیررسمی یا شکل نگیرند و یا توسعه پیدا نکنند.

عباسی عنوان کرد: معمولا در اینگونه مناطق ساخت و ساز به شکل اصولی انجام نشده و مشکل ایمنی ساختمان‌ها وجود دارد. اصول بهداشتی و فنی شهرسازی هم در این بخش‌ها رعایت نمی‌شود و به همین جهت هم خدمات دهی به ساکنین این مناطق دچار چالش می‌شود چراکه ساختار و سازماندهی درستی ندارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: یکی از مسائلی که ما با آن درگیر هستیم بلاتکلیفی حریم تهران است و معمولا سکونت‌گاه‌های غیررسمی هم در همین حریم تهران شکل گرفته‌اند. ما شهرهای مختلفی در اطراف تهران داریم  که با محدوده شهری تداخل پیدا می‌کنند و حریم شهر تهران از کنترل شهرداری خارج شده است. استانداری باید وارد عمل شود و قوانین لازم در این حوزه را ابلاغ کند که هر ورودی به حریم تهران با هماهنگی شهرداری انجام شود تا مسئله حاشیه‌نشینی تاحدی کنترل شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1145423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =