پیشنهادات جدید اتحادیه اروپا برای ایران/ هدف رژیم غاصب صهیونیست از تقارب سیاسی با ترکیه چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رژیم غاصب صهیونیست از عادی سازی روابط و ایجاد تقارب سیاسی با ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال وارد کردن فشار سیاسی به ایران است.

رضا سمبر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سفر ناگهانی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد وی با بسته پیشنهادی جدیدی برای ادامه مذاکرات و خروج از بن بست سیاسی به تهران آمده است؛ چرا که در غیر این صورت، مقامات عالی رتبه بدون تشریفات قبلی به سایر کشورها سفر نمی‌کنند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ کارشناس یا رسانه‌ای در جریان پیشنهادات احتمالی اتحادیه اروپا به ایران قرار نگرفته است؛ اما اتحادیه بر اساس احتمالات و شواهد، تاکتیک‌های سیاسی نوینی را پیشنهاد داده است. بنابراین دستگاه دیپلماسی باید از این پیشنهادات استقبال کرده و آنها را با دقت بررسی و تحلیل کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایران و اتحادیه اروپا در برجام و مذاکرات هسته‌ای اهداف مشترکی دارند، گفت: این اتحادیه برخلاف جناح‌های تندرو در آمریکا و لابی‌های پر نفوذ رژیم غاصب صهیونیست به دنبال کاهش تنش در منطقه یا به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای ایران است. به عنوان مثال تنش باعث شده صادرات گاز به این قاره قطع شود. از سوی دیگر تیم مذاکره کننده و مقامات کشور بارها اعلام کرده‌اند که درهای مذاکرات هیچگاه بسته نیست و خواستار ادامه این روند بر اساس قوانین و ضوابط موجود شده‌اند.

سمبر درباره اهداف ایران در حوزه سیاست خارجی یادآور شد: لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران یکی از این اهداف است. همچنین در حال حاضر فرصت‌هایی بسیاری در اتحادیه اروپا وجود دارد که این مذاکرات به ایران کمک می‌کند تا ضمن استفاده از این مزایا، قدرت چانه زنی خود را نیز افزایش دهد. 

تاکتیک دیپلماسی ایران در قبال روسیه 

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به سخنان حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه «بازگشت کشورها به برجام باید به گونه‌ای باشد که روسیه هم نفع خودش را ببرد» گفت: تاکتیک‌های دیپلماسی ایران در قبال روسیه و چین مانند تیغ دو لبه است؛ چرا که آنها بارها در روند مذاکرات یا مجامع بین‌الملل با رای خود از ایران دفاع کرده‌اند؛ اما این موضوع نباید باعث شود تا مقامات کشورمان به صورت کامل به فکر تامین منافع این دو کشور باشند.

وی با ذکر مثالی از تبادلات سیاسی تصریح کرد: به عنوان مثال ایران در چند وقت اخیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نفع روسیه رای داد و این موضوع باعث شد که مسکو نیز در نشست اخیر آژانس اتمی به نفع ایران رای دهد؛ اما مسئولان باید توجه کنند که کفه‌های ترازوی این داد و ستدهای سیاسی هم وزن باشد. 

نقش رژیم غاصب صهیونیست در ادامه مذاکرات

این کارشناس حوزه بین‌الملل با اشاره به رایزنی‌ها، وقایع اخیر و تحرکات منطقه بر دیپلماسی ایران در سطح بین‌الملل بیان کرد: رفت‌وآمدهای مقامات عالی رتبه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم غاصب بر ادامه مذاکرات تاثیر گذار است. در این راستا برخی از کشورها تلاش می‌کنند که مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد و در ضعف سیاسی و اقتصادی قرار گیرد. دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده باید توجه داشته باشند که ایران باید در مقابل این تحرکات، روندهای سیاسی مناسب داشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت در مذاکرات نمی‌تواند از موضع قدرت صحبت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیست است؟ گفت: این رژیم از عادی سازی روابط و ایجاد تقارب سیاسی با ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال وارد کردن فشارهای سیاسی به ایران است؛ اما بر اساس نظرات کارشناسان و صاحب نظران حوزه‌های سیاسی یا بین‌الملل به نظر نمی‌رسد که اثرگذاری بر ایران یا مذاکرات هدف اصلی این کشور برای عادی سازی روابط باشد.

سمبر در پایان خاطرنشان کرد: البته هدف اصلی برخی از کشورهای عربی یا ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیست، فشار سیاسی بر ایران یا اخلال در روند مذاکرات نیست. آنها بیشتر به دنبال به دست آوردن یا اثبات جایگاه اقتصادی یا امنیتی در منطقه، غرب آسیا یا دنیا هستند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1145429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =