فاز جدیدی در مذاکرات احیای برجام / مأموریت بورل در تهران چیست؟

پس توقفی چشمگیر در مذاکرات احیای برجام سفر بورل به تهران گفت‌وگوها را وارد فاز جدیدی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ پس از القائات رسانه‌ای برای نشان دادن به بن‌بست رسیدن مذاکرت ایران و اروپا سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران این گفت‌وگوها را وارد فاز جدیدی کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار توئیتی سفرش به تهران  دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های ایجاد شده خواند. آمریکایی‌ها نه تنها با خروج یکطرفه از برجام این توافق بین المللی را نقض کردند، پس از تشکیل میز مذاکرات وین برای احیای برجام نیز با رفتارهای متناقض و ناتوانی در اتخاذ تصمیم سیاسی این گفت‌وگوها را به حاشیه کشاندند با این خیال که با فشارهای سیاسی بتوانند بدون پرداخت خسارت و عمل به تعهدات به توافقنامه برجام بازگردند.

ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود مطابق برجام اما راهبردهای غربی آمریکایی را متحول کرد و سبب شد مسئول سیاست خارجی اروپا به درخواست آمریکا پیشنهاد جدیدی را برای مسئولان جمهوری اسلامی داشته باشد و اینبار جوزف بورل خود برای آنچه گشایش در مذاکرات خوانده می‌شود، به تهران آمد.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین مورا قبل از سفر به تهران عکسی از شام کاری با جوزف بورل و رابرت مالی فرستاده ویژه امریکا در امور ایران را منتشر کرد و نوشت محور جلسه سه نفره خود را  مذاکرات احیای برجام عنوان کرد و از قول  رابرت مالی مدعی شد که آمریکا متعهد به بازگشت به معاهده برجام است.

آخر هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان همچنین میزبان سرگئی‌لاوروف همتای روس خود بود. وی در نشست خبری مشترک با بیان اینکه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران با  انریکه مورا و خود او نیز با  جوزف بورل در تماس بوده اظهار کرد: قطار به ایستگاه‌های سخت برای نقطه پایان رسیده و ایجاب می‌کند که توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. وزیر خارجه روسیه هم در موضعی هدف از مذاکرات را تصحیح اشتباهی دانست که آمریکا صورت داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با وانگ یی وزیر خارجه چین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت آماده دستیابی به یک توافق پایدار است. وانگ‌یی نیز تأکید کرد طرف آمریکایی مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد.

تلاش برای از سرگیری مذاکرت ایران و 1+4 در حالی متوقف شده که تمامی طرف‌های حاضر در مذاکرات دستیابی به توافق را غیر ممکن نمی‌دانند و نتیجه بخشی مذاکرات تنها منوط به تضمین دادن آمریکایی‌ها برای عمل به تعهدات برجام است. هنجارشکنی دولتمردان آمریکایی در عرصه بین المللی در حالی ادامه می‌یابد که روز پنجشنبه ۲۵ رهبر مذهبی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از جو بایدن خواستند بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال کند. این بیانیه به رهبری «کمیته دوستان قانونگذاری ملی» (FCNL) آماده شد و ائتلاف گسترده‌ای از رهبران مذهبی و سران سازمان‌های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین رؤسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها آن را امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعانه عمل کند. همچنین در این بیانیه خطاب به دولت بایدن تصریح شد که پیشرفت مستلزم مذاکره و مصالحه است، نه تهدید و ارعاب.

کد خبر: 1145449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =