برگزاری دروه‌های مهارتی فشرده برای دانشجویان/ کمک هزینه تحصیلی به شرکت کنندگان طرح پویش تعلق می‌گیرد

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: در طرح پویش مبالغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به نام دانشجو به حساب دانشگاه واریز می‌شود که در حساب شهریه‌ای دانشجویان منظور می‌شود.

جعفر رحمانی کهنموئی، رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز طرح پویش گفت: پویش در واقع طرح اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان است و قرار بر این است تا دانشجویان بر اساس این طرح همزمان با تحصیلشان مشغول بکار در صنایع شوند که تحت عنوان کارآموزی پویش هم از آن یاد می‌شود. پیش‌تر کارآموزی‌های مشخص شده در سرفصل‌های درسی رشته‌ها به شکل صوری انجام می‌شد و پس از مراجعه دانشجو به صنایع، صنعت در برخی مواقع دانشجو را پذیرش و گاهی رد می‌کرد و بحث اصلی مهارت آموزی که همواره مدنظر دانشگاه بوده است، انجام نمی‌شد. بنابراین طرح پویش اساساً متفاوت با بحث کارآموزی و کارورزی‌های سنتی است. در این راستا و پس از ابلاغ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، شورایی تحت عنوان سیاست گذاری پویش استان، شامل تمام معاونت‌های درگیر در طرح تشکیل شد؛ چراکه طرح پویش حوزه‌های مختلف از جمله مهارت افزایی، پژوهش، آموزش و ارتباط با صنعت را شامل می‌شود.

شرکت کنندگان طرح پویش رابطه کارگری و کارفرمایی ندارند

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های مورد نیاز انجام شده با سازمان‌های فرا دانشگاهی افزود: ابهاماتی در خصوص اجرای طرح پویش وجود داشت که یکی از آنها اعتماد بخشی و توجیه صنایع بود تا متوجه باشند که شرکت کنندگان طرح پویش رابطه کارگری و کارفرمایی ندارند و به همین علت سلسله جلساتی با مدیرکل کار و امور اجتماعی استان برگزار و مجوزی از اداره کل کار اخذ شد تا تمام واحدهای زیر مجموعه این نهاد توجیه باشند که طرح پویش، طرحی دانشگاهی و دانشجویی است و مشمول رابطه کارگری و کارفرمایی نمی‌شوند. پس از طی این مراحل موفق شدیم تا صنایع هدف را ارزیابی و شناسایی کنیم و تاکنون مذاکراتی با برخی صنایع آغاز شده است و بخشی از آن به وضعیت بالفعل تبدیل شده و دانشجویان معرفی شده در آن صنایع مشغول به کار هستند.

وی درباره نحوه ثبت نام دانشجویان در این طرح گفت: سامانه‌ای تحت وب طراحی شده که زمان طولانی صرف طراحی و اجرای آن شده و با وجود اینکه همچنان مشکلاتی دارد که در صدد رفع آنها هستیم. دانشجویان ابتدا باید در این سامانه ثبت نام و برای قرار گرفتن در طرح پویش اعلام آمادگی کنند. در فاز بعد ظرفیت‌سازی توسط اساتید که در حوزه صنعت و خارج از دانشگاه فعالیت و ارتباط دارند انجام و در این سامانه ثبت می‌شود و دانشجویان امکان انتخاب از بین صنایع مشخص شده را دارند و با بارگزاری رزومه و توانایی‌های خود می‌توانند درخواست خود برای حضور در صنعت و مجموعه مورد نظر را ثبت نمایند. مسلماً افرادی در اولویت اعزام به صنایع هستند که دارای مهارت بیشتر و رزومه قوی‌تر هستند.

دوره‌های مهارتی کوتاه مدت ۳ تا ۵ روزه و فشرده‌ برای آموزش دانشجویان

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به پیش نیازهای مورد نیاز برای شرکت در این طرح اضافه کرد: دانشگاه تصمیم دارد تا برای از دست نرفتن این فرصت برای دانشجویانی که صاحب مهارت فراوان نیستند، دوره‌های مهارتی کوتاه مدت ۳ تا ۵ روزه و فشرده‌ای برای آموزش این نفرات در نظر بگیرد که به زودی اجرایی خواهد شد؛ چرا که کلاس‌های تئوری و آموزش مطالب با پاورپویت، تخته و کتاب نمی‌تواند مهارت عملی و مهارتی لازم را به دانشجویان برای حضور در صنعت بی‌آموزد.

وی با اشاره به مشوق‌های مالی تامین شده از سوی صنایع گفت: دانشگاه با صنایع قرارداد داشته و  مبنی بر اینکه مبالغی را، هرچند کم، برای دانشجویان شرکت کننده در طرح لحاظ کند که این مبالغ عیناً به حساب شهریه‌ دانشجویان واریز می‌شود که خود انگیزه‌ مضاعفی برای حضور دانشجویان در صنعت است و صنعت هم متقابلاً می‌پذیرد که اگر دانشجویی فعال و دارای مهارت کافی شد، در اولویت استخدامی آن صنعت و مجموعه قرار بگیرد. در قراردادهای دانشگاه با صنایع قید شده که دانشجو به هیچ عنوان نباید در شیفت‌های عصر بکارگیری شود و رسته فعالیت دانشجویان باید دقیق و کامل مشخص باشد تا کاری که دون شان دانشجویان است و مهارت آموزی در آن‌ اتفاق نمی‌افتد، توسط دانشجو انجام نگیرد.

پویش، مکمل کارآموزی سنتی دانشگاه است

رحمانی کهنموئی تفاوت‌های کارآموزی‌های سنتی و طرح پویش را برشمرد و گفت: کارآموزی پویش در واقع مکمل کارآموزی و کارورزی‌های سنتی دانشگاه است؛ به این معنا که سرفصل‌هایی که تحت عنوان کارآموزی و کارورزی برای هر رشته تحصیلی وجود دارد بر سر جای خود باقی خواهد ماند و انجام خواهد شد. یکی از تفاوت‌های کارآموزی‌های از پیش تعریف شده با طرح پویش در آن است که کارورزی‌ها و کارآموزی‌های هر رشته به شکل اجباری است اما طرح پویش امری کاملاً اختیاری است. تفاوت دیگر آن است که در کارآموزی‌های سنتی دانشجو موظف به پرداخت شهریه است در حالی که طرح پویش نه تنها کاملا رایگان است. تفاوت دیگر این دو در آن است که دانشجویان تنها به ازای دریافت نمره در صنایع و مجموعه‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی در طرح پویش مبالغی نیز تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به نام دانشجو به حساب دانشگاه واریز می‌شود که در حساب شهریه‌ای دانشجویان منظور خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص جایگزینی یا عدم جایگزینی این طرح با برخی سرفصل‌های درسی افزود: در خصوص جایگزینی طرح پویش با برخی واحدهای درسی، هنوز ابلاغی صورت نگرفته است چراکه در صورت برنامه ریزی برای این کار، می‌بایست عناوین طرح با سرفصل‌های موجود و مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی منطبق شود. همچنین نمرات کارآموزی و کارورزی معمول در کارنامه دانشجویان ثبت خواهد شد اما در طرح پویش، نمرات کسب شده در کارنامه منظور نخواهد شد و در انتهای دوره گواهینامه مهارتی به دانشجویان اعطا خواهد شد که می‌تواند در جذب و استخدام آن‌ها بسیار موثر، بسزا و تسهیل‌گر باشد.

رحمانی کهنموئی تاکید کرد: طرح پویش قدم  مهمی در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت است و دانشجو از این پس می‌تواند علاوه بر اینکه دانش تئوری لازم را در کلاس‌های درسی و تحت تعلیم اساتید فرا می‌گیرد، بتواند فضای کار جدی صنعت را  تجربه کند. ما ۴ رسته اصلی را در استان در خصوص طرح پویش مشخص کردیم؛ رسته اول آرندی و تحقیق و توسعه است که معمولاً دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند در این رسته به فعالیت مورد نظر صنایع بپردازند. رسته دوم اداری و مالی است و ما بخشی از فعالیت‌های صنایع را در حوزه‌های علوم انسانی داریم که مرتبط با حوزه فنی نیست همچون کارهایی که در بخش کارگزینی، اداری و مالی وجود دارد. رسته سوم فنی و تخصصی است که اغلب فعالیت‌های طرح پویش را در بر می‌گیرد و دانشجویان در رشته تخصصی خود و در صنعت تخصصی مرتبط شرکت خواهند کرد. رسته آخر رسته‌ نظارت است؛ گاهی اوقات بخشی از امور مهارتی نیاز است که برای مثال افراد ناظر بر یک خط تولید باشند و بر یک  روند نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =