تغییرات قیمت بلیت هواپیما در آستانه تعطیلات تابستانی

در ادامه به چگونگی تعیین قیمت بلیت هواپیما و عوامل موثر بر آن اشاره خواهیم کرد.

 به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی قیمت بلیت هواپیما و نوسانات موجود در ماه‌های اخیر و به ویژه فصل تابستان بسیار مورد توجه بوده است. در دو سالی که گذشت، شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری و به ویژه شرکت‌ها هواپیمایی را تحت تاثیر قرار داد. خبرهای ضد و نقیض زیادی در این رابطه اعلام می‌شد. اما کدام یک از خبرهای موجود مربوط به بلیط هواپیما و قیمت آن را باید باور کنیم؟ پیش از آنکه به بررسی قیمت در فصل تابستان بپردازیم، ابتدا در مورد چگونگی تعیین قیمت بلیط هواپیما و عوامل موثر بر آن بحث می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

قیمت بلیت پرواز تهران-نجف-تهران ۹ میلیون تومان شد

نحوه تعیین بلیت هواپیما به چه شکل است و توسط چه کسانی تعیین می‌شود؟

ایرلاین‌ها با توجه به مواردی هچون زمان خرید، فاصله میان شهر مبدا و مقصد، پیک سفر در شهر مقصد و مواردی این چنینی قیمت بلیط هواپیما را تعیین می‌کنند. علاوه بر این لازم است بدانید که قیمت بلیط هواپیما شناور بوده و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا متغیر است. اما از سوی سازمان هواپیمایی کشور سقفی برای قیمت بلیط هواپیما تعیین می‌شود که کلیه این شرکت‌ها ملزم به رعایت سقف نرخی اعلام شده هستند. حال اگر قرار باشد نوسانات قیمت بلیط هواپیما را در میان انبوهی از خبرها بررسی کنیم، لازم است که چندین ماه به عقب برگردیم.

مقایسه قیمت بلیت هواپیما در تابستان سال‌های مختلف

فصل تابستان همیشه اولویت اول ایرانی‌ها برای سفر است به همین دلیل ابتدا به بررسی قیمت بلیت در تابستان سال‌های گذشته و تاریخ روز می‌پردازیم. در سال‌های گذشته به دلیل همه گیری کرونا و کاهش سفرهای داخلی و خارجی قیمت بلیط هواپیما با افزایش ناگهانی روبه رو شد. نرخ برخی پروازهای داخلی مهم در ادامه بررسی شده است.

حداکثر قیمت بلیت هواپیما تهران کیش

از جمله بلیط‌های پرفروش در مسیرهای داخلی، بلیط هواپیما تهران کیش است که در ایام مختلف سال با نوسان قیمت روبه رو می‌شود. پس از عبور از نوسان قیمت بلیط هواپیما در دوران کرونا و صدور قیمت مصوب بلیط هواپیما در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۰، حداکثر قیمت بلیط تهران کیش که ایرلاین‌ها ملزم به رعایت آن هستند، ۱,۳۹۵,۰۰۰ تومان مقرر شده است. با این وجود قیمت‌های پایین‌تر بلیط تهران کیش در برخی ایام قابل مشاهده است. برای مثال در تیر ۱۴۰۱، کمترین قیمت بلیط تهران به کیش، ۶۷۰ هزار تومان است.

حداکثر قیمت بلیت هواپیما تهران مشهد

یکی دیگر از مسیرهای پرتردد داخلی، مسیر تهران مشهد است که مسافران زیادی در فصل‌های مختلف و به ویژه تابستان، این پروازها را رزرو می‌کنند. طبق مصوبه اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور، حداکثر قیمت بلیط هواپیما، ۱,۰۱۹,۱۰۰ تومان است. با این وجود حداقل قیمت بلیط پرواز در این مسیر ۹۵۰ هزار تومان است.

ماجرای تغییر قیمت بلیت هواپیما از چه قرار است؟

حدود سه سال پیش (دی ۱۳۹۸) و پس از شیوع بیماری کرونا در ایران، ایرلاین‌های مختلف مجبور بودند برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و به دستور سازمان مقابله با کرونا، ظرفیت هواپیماها را کاهش دهند. در آن دوران مصوب شد تا هر هواپیما در پروازهای خود تنها با ۶۰ درصد ظرفیت پروازها را انجام دهد. در راستای همین کاهش ظرفیت و لغو بسیاری از پروازها و همچنین افزایش هزینه‌ها به دلیل تحریم‌ها، قیمت بلیط‌های هواپیما نیز افزایش یافت.

پس از این افزایش قیمت از سوی مردم و برخی نهادها نسبت به آن اعتراض شد که به همین دلیل این افزایش قیمت در کمیسیون عمران مجلس مطرح شد. سپس در آذر ماه و پس از نشست شورای عالی هواپیمایی کشور کاهش قیمت بلیط مصوب شد. در پایان این جلسه مصوب شد تا قیمت بلیط هواپیما حدود ۱۰ درصد کاهش یابد.

البته بعد از این کاهش قیمت، "شهرام آدم نژاد" معاون حمل نقل وزرات راه و شهرسازی در پاسخ به کاهش قیمت‌ها این گونه پاسخ داد که: افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما در سال گذشته و در زمان شیوع کرونا به دلیل اجرای پروتکل پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت نبود و افزایش قیمت ربطی به محدودیت‌های حمل مسافر نداشت.

چندی پس از این خبر که افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما مربوط به محدودیت‌های کرونایی نبود نشست شواری عالی هواپیما خبر از کاهش قیمت بلیط از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ داد. پس از این تاریخ بود که با اعلام نرخ مصوب بلیط هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور، قیمت‌ها دچار نوسان کمتری شدند.

جدا از نوسانات قیمت بلیط هواپیما، عوامل خارجی دیگری نیز بر نرخ پروازهای داخلی تاثیرگذار است. از عوامل موثر بر قیمت بلیط می‌توان به زمان رزرو، نوع کلاس پروازی، نوع بلیط، بار مجاز هواپیما، سن مسافران و نوع ایرلاین اشاره کرد که مجموع این عوامل و قوانین دولتی بر قیمت آنلاین بلیط هواپیما موثر است.

در نهایت آیا قیمت بلیت هواپیما در تابستان ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؟

تا اینجا بررسی کاملی از روند تغییرات قیمت بلیط هواپیما در سال‌های گذشته ارائه شد. طبق آخرین اخبار از قیمت بلیط هواپیما، تاکنون خبری مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما در تابستان ۱۴۰۱ شنیده نمی‌شود. شما فکر می‌کنید در ادامه این نوسات قیمت، شایعات و اتفاقات پیش آمده چه خواهد شد؟ و سرنوشت قیمت بلیط هواپیما چگونه خواهد بود؟

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1145502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =