موافقت مجلس با کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت / قالیباف: تحولات دستگاه قضا در دوره جدید گره گشا بوده است

رئیس مجلس با بیان اینکه تحولات دستگاه قضا در دوره جدید گره گشا بوده، گفت: مجلس در راه تصویب قوانین مورد نیاز همراه قوه قضائیه است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 تیر) مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران ایشان اظهار داشت: منافقان در همان سال درصدد تررو مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر بودند.

وی افزود: شهید بهشتی عمر شریف و با برکت خود را در انقلابی صرف کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: به تمامی مجاهدان دستگاه قضا خدا قوت می گویم. تحولات دستگاه قضا در دوره جدید گره گشا بوده است. از همکاران آقای اژه ای هم تشکر می کنم و اعلام می کنیم مجلس در راه تصویب قوانین مورد نیاز همراه قوه قضائیه است.

قالیباف در ادامه جان باختن مردم افغانستان در حادثه زلزله این کشور را تسلیت گفت و از خداوند برای جان باختگان آن حادثه مغفرت طلب کرد.

 کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (5 تیر) در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، موافقت کردند که براساس اصل 139 و نظر هیات رئیسه این طرح به صورت دو شوری بررسی شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح گزارش این کمیسیون در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، گفت: این طرح با حضور کارشناسان دستگاه های ذیربط، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و نهادهای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در تاریخ 21 فروردین 1401 با اصلاحاتی در متن به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه، اظهار کرد: طرح کنونی مربوط به تشکیل سازمان پدافند غیرعامل است؛ این سازمان مسئول ارائه سیاست ها و طرح ها و نظارت بر آن ها در جهت مبارزه با تهدیدهای غیرعامل، غیرنظامی و تهدید در موضوعات غیرمتعارف است.

وی اظهار کرد: این تهدیدها ممکن است به زیرساخت های کشور در شرایط بحران آسیب بزند؛ زیرساخت های حساسی که مهم محسوب می شوند لذا این سازمان با طراحی اولیه از سال 1389 تاسیس شده و کار خودش را آغاز کرده است.

نماینده مردم تهران در قوه مقننه افزود: اساسنامه این سازمان نیز به تصویب رهبر انقلاب رسیده و در سال 97 ایشان فرمودند قانون تشکیل این سازمان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

عمویی گفت: در سال 98 در مجلس دهم طرح تشکیل این سازمان به عنوان مبنای قانونی تشکیل به وجود آمدن این سازمان دولتی را ارائه کردند و مورد بررسی قرار گرفت؛ اکنون بررسی تکمیلی در مجلس یازدهم انجام خواهد شد که براساس آن طرح فعلی در کمیسیون امنیت مورد تصویب قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مدیریت پیش دستانه تهدیدها علیه امنیت کشور یکی از مهم ترین وظایف این سازمان محسوب می شود، در واقع این سازمان و سیاستگذاری هایش سبب تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدها می شود.

وی ادامه داد: تهدید در حوزه مسائل نظامی تا تهدیداتی که زیرساخت های کشور مانند صنعت آب، برق و ... را مورد هدف قرار می دهد در زمره مسائلی محسوب می شود که این سازمان به آن ها می پردازد. در گفت وگوهای مختلفی که طی سال های گذشته انجام شده این سازمان ذیل ستاد کل نیروهای مسلح تعریف شده اما به دلیل شمول گسترده ماموریت های آن وزارتخانه های مختلف نیز با آن ارتباط دارند و به نوعی همه ساختارهای کشور باید پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهند.

 موافقت مجلس با کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت موافقت کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 5 تیر در روند بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با کلیات این طرح موافقت کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح بیان داشت: باتوجه به پیشنهادات زیادی که در ماده واحده این طرح وجود دارد، با تصمیم هیات رئیسه مجلس این طرح به صورت دو شوری بررسی می شود و اکنون برای بررسی پیشنهادات به کمیسیون اجتماعی ارجاع می‌شود.

میثم لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جلسه علنی امروز  مجلس در روند بررسی کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، در تشریح طرح مذکور، اظهار داشت: ساماندهی نیروهای شرکتی از 2 سال قبل در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است و همچنین یکی از شعارهای رئیس جمهور در انتخابات 1400 توجه به نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی و اجرای عدالت برای کارکنان دولت با هر الگوی جذبی بوده است لذا از شهریور سال گذشته با ارتباط خوبی که میان سازمان امور استخدامی و کمیسیون اجتماعی وجود داشت طی جلسات متعدد طرح مذکور تدوین شد.

وی دلیل تاخیر تدوین طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را پیچیدگی موضوع و لزوم توجه به همه ابعاد آن دانست و افزود: ساماندهی در مرحله اول باید در نیروهای رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی صورت بگیرد؛ براساس گزارش سازمان ملی بهره وری، بهره وری نیروی کار در 10 سال گذشته منفی بوده است که سبب جذب نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی و عدم تناسب میان شغل و شاغل و عدم شایسته سالاری در دستگاه های اجرایی امروز شاهد بروز برخی مشکلات در نظام اداری هستیم. کاری که 30 سال گذشته توسط یک نفر انجام می شد امروز توسط 2 نفر انجام می شود و متاسفانه نارضایتی مردم را نیز در پی دارد.

رئیس سازمان امور استخدامی ادامه داد: برخی از بانک های دولتی نیروی مازاد دارند و همچنین برخی از دانشگاه ها به دلیل کاهش دانشجو و متقاضی ورود به دانشگاه دارای نیروی مازاد هستند، لذا اگر قبل از ساماندهی نیروهای مازاد حجم جدیدی را وارد دولت کنیم به ناکارآمدی و عدم بهره وری دستگاه ها کمک کرده ایم از این رو یکی از اصول ما در مدیریت سرمایه انسانی بخش دولتی اندازه گیری نیاز واقعی دستگاه ها است تا براساس آن ها و توجه به بهره وری جذب نیروی جدید صورت بگیرد.

لطیفی با بیان اینکه یکی دیگر از اصول سازمان امور استخدامی در جذب نیرو توجه به قوانین است، تصریح کرد: براساس بند 10 اصل 3 قانون اساسی و نیز براساس بند 2 و بند 10 سیاست های کلی نظام اداری که به چابک سازی، متناسب سازی و منطقی سازی تشکیلات اداری تاکید داشته است نمی توانیم در دستگاه های اجرایی جذب نیرو داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید 15 درصد از مشاغل کارکنان، دستگاه ها کاهش پیدا کند، گفت: این در حالی است که در سال 1400 از مجموع 350 هزار شغلی که باید از سال 96 تا 1400 کاهش پیدا می کرد تنها 1500 شغل کاهش پیدا کرده و این به معنای اجرا شدن تنها یک سوم قانون است و این موجب نگرانی ما شده است.

 سفیر ژاپن میهمان مجلس شد

سفیر ژاپن در ایران و هیات همراه، در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

سفیر کشور ژاپن و هیات همراه از اعضای سفارت این کشور، در جلسه امروز یکشنبه 5 تیر مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

همچنین جمعی از اساتید و دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند. این افراد میهمان مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان هستند.

 اعتراض به وزیر آموزش و پرورش درباره قانون جوانی جمعیت

نماینده مردم مشهد در مجلس از نامه اعتراضی نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش به خاطر عدم اجرای قانون جوانی جمعیت، در حوزه جذب نیروها در این وزارتخانه خبر داد.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با امضای نامه‌ای خطاب به حمید نوری وزیر آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای ماده 15 قانون جوانی جمعیت در این وزارتخانه اعتراض کردند.

وی افزود: طبق ماده 15 قانون جوانی جمعیت، افراد متاهل یا دارای فرزند به ازای تاهل و به ازای هر فرزند یک سال سقف زمان جذب‌شان افزایش پیدا می‌کند؛ به این معنا که اگر سقف سن موردنظر برای جذب یک فرد در این وزارتخانه 25 سال باشد، در صورت تاهل 26 سال و در صورت داشتن فرزند یک فرزند 27 سال خواهد بود و در مورد فرزندان بعدی هم به ازای هر فرزند یک سال به این میزان اضافه می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این نامه هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضا در صحن و امضاهای آن رو به افزایش است.

کد خبر: 1145526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =