دانش‌آموزان با طرح ۱+۳ دچار آسیب می‌شوند؟/دانشجومعلمان اصلی‌ترین گزینه برای جبران کمبود معلم

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر یک استاد راهنما همراه دانشجومعلمان در کلاس درس حاضر شود، دانش‌آموزان دچار آسیب نخواهند شد.

صدف ابراهیم نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اجرای طرح «۳+۱ دانشجو معلم» در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: کمبود معلم در سال‌های اخیر موضوعی اثبات شده است، در نتیجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به دنبال حل این مشکل بوده و اجرای این طرح  نیز در همین راستا است.

وی با بیان اینکه طرح «۳+۱ دانشجو معلم» دارای مزایا و معایب بسیاری است، گفت: اگر اهداف این طرح را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم، برای نظام تعلیم و تربیت و تجربه افزایی دانشجو معلمان سودمند است؛ اما بر خلاف اینکه کلیات این طرح مناسب بوده، جزئیات آن مشکلات و ابهاماتی بسیاری دارد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از روند جذب معلمان از روش‌هایی، غیر از دانشگاه‌های فرهنگیان یا تربیت دبیر رجایی اضافه کرد: دانشجو معلمانی که چند سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده‌اند، بهترین و اصلی‌ترین گزینه برای جبران کمبود معلم در مدارس سراسر کشور هستند. بنابراین این طرح امکان استفاده از ظرفیت دانشجویان و حل مشکل کمبود معلم را دارد.

وی درباره معایب طرح «۳+۱ دانشجو معلم» عنوان کرد: مسئولان دانشگاه فرهنگیان به صورت مداوم از اجرای این طرح صحبت می‌کنند؛ اما هنوز جزئیات آن مشخص نشده است. به عنوان مثال تعیین نشده چه دانشجو معلمانی شرایط شرکت در این طرح را دارند؟ یا مدارس و شهر و استان محل خدمت دانشجویان بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شود؟ یا واحدهای باقی مانده در سال چهارم تحصیل، چگونه معادل سازی می‌شوند؟ همچنین مشخص نیست این طرح شامل دانشجویان ورودی سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ است یا خیر.

ابراهیم‌نژاد با تاکید بر وجود زیرساخت‌های آموزشی و امکانات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: هدف نهایی طرح «۳+۱ دانشجو معلم» افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در سال‌های آینده است؛ اما مرور مشکلات دانشجویان این دانشگاه نشان می‌دهد، امکانات آموزشی مانند اعضای هیئت علمی، فضای کافی و مناسب برای کلاس درس، برای تعداد بیشتر دانشجو معلمان خیلی فراهم نیست و باید در این‌باره چاره اندیشی شود.

طرح ۱+۳ آسیبی برای دانش آموزان ندارد

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دانشجومعلمان در سال چهارم تحصیل، در کلاس درس به عنوان یک معلم برای دانش آموزان آسیب‌های به همراه دارد یا خیر، گفت: طرح‌های مشابه که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل الزاما وارد آن شغل خاص می‌شوند؛ مانند پرستاری، پزشکی یا دندانپزشکی نیز وجود دارد. در این طرح نیز دانشجو معلم ضمن تحصیل و حضور در دانشگاه، در مدرسه  به عنوان معلم مشغول به خدمت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ۱+۳ دانشجومعلم باعث می‌شود که دانشجو معلم فراگیری نکات تئوری و تجربه را همزمان داشته باشد و در این میان به بهترین شکل مفاهیم آموزشی را به دانش آموزان منتقل کند؛ اما برای جلوگیری از آسیب دیدن دانش آموزان بهتر است که یک استاد به همراه دانشجو معلم سر کلاس درس حاضر شود. در چنین شرایطی ارتباط دانشگاه و مدرسه نیز به خوبی برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =