سفر جوزف بورل به ایران تأثیری بر مذاکرات دارد؟

سفر نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران در حالی صورت گرفت که تحلیلگران پس از صدور بیانیه در شورای حکام علیه ایران بن‌بست در مذاکرات را جدی می‌دانستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، جمعه سوم تیر بود که سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران برای دیدار با وزیر امور خارجه و برخی‌ دیگر از مقامات کشورمان خبرداد.

سفر مسئولان بلندپایه اروپایی به تهران هرچند با موضوع رفع تحریم‌ها باشد به دلیل استمرار بدعهدی‌های آمریکایی‌ها دیگر تکانه‌ای در باور مردم ایجاد نمی‌کند و این ملت چندان به مذاکره با غرب و آمریکا خوشبین نیستند. ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اینباره می‌گوید: غربی‌ها خصوصاً آمریکا دنبال این هستند که با توافق نفت ایران را به سبد انرژی دنیا اضافه کنند و به نوعی فشار را روی دولت‌های خود را بکاهند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند از حضور بورل در ایران به عنوان برگ برنده در سفر بایدن به منطقه استفاده کنند، تصریح کرد: نگاه مثبتی به سفر آقای بورل و  افرادی مانند انریکه مورا و گروسی نداریم و این را ادامه بازی آمریکایی‌ها با مذاکرات هسته‌ای می‌دانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از بورل به عنوان بخشی از پازل فشار آمریکا در مذاکرات یاد کرد و گفت: دقیقاً بعد از سفر انریکه مورا به ایران بلافاصله تحرکات در شورای حکام آژانس انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران صورت گرفت که اینها بی ربط به یکدیگر نیستند.غربی‌ها باید شفاف بگویند برای مذاکرات چه رویکرد سازنده و کارشناسی شده‌ای دارند.

بازی اروپا در زمین آمریکا همیشه چالش جدی مذاکرات  بوده و اروپا بخش لاینفک سنگلاخ شدن جاده برجام است. پس از خروج یکطرفه آمریکا از برجام اروپایی‌ها از ایران خواستند که در برجام بماند و وعده عمل به تعهدات برجام بدون حضور آمریکایی‌ها را دادند. اینستکس وSPV راهکارهای اروپا برای ادامه مسیر برجام هیچگاه به عرصه عمل نرسید تا جمهوری اسلامی ایران را وادار به برداشتن گام‌های کاهش تعهدات کرد.

به هر تقدیر نخستین سفر نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران با پذیرش وزارت امور خارجه کشورمان انجام شد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان آن را سفری مثبت خواند و مانند همیشه با قاطعیت گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی با جهان است و در مذاکرات دنبال لغو تحریم‌هاست و همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم، گفت: موضوع مهم برای ایران نفع کامل اقتصادی از توافقی سال ۲۰۱۵ است و هر موضوعی که نتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت آیت‌الله رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

جوزف بورل هم با تأکید براینکه هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش‌هاست، بیان کرد: قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.به عنوان هماهنگ کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یک سری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این سوالات پاسخ داده شود اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود، اما امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.

بورل اظهار امیدواری کرد که با این توافق، امنیت اقتصادی ایران تامین شود و گفت: ایران بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند همدیگر را کامل کنند لذا برجام می‌تواند این ریل را کامل کند.

حضور نماینده ارشد اروپا در ایران برای بازکردن مجدد میدان مذاکرات احیای برجام در حالی صورت گرفته که نتیجه بخشی مذاکرات تنها منوط به تصمیم سیاسی بایدن برای ارائه تضمین در عمل به تعهدات برجام است. خروج یکجانبه ترامپ از برجام  و تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود برجام، سبب شد مجلس شورای اسلامی قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کند تا دولت بتواند با گامی راسخ‌تر حقوق و مطالبات ملت را پیگیری کند.  

سابقه هنجارشکنی بین المللی دولتمردان آمریکایی در حالی ادامه می‌یابد که هفته گذشته ۲۵ رهبر مذهبی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از جو بایدن خواستند بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال کند. این بیانیه به رهبری «کمیته دوستان قانونگذاری ملی» (FCNL) آماده شد و ائتلاف گسترده‌ای از رهبران مذهبی و سران سازمان‌های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین رؤسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها آن را امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعانه عمل کند. همچنین در این بیانیه خطاب به دولت بایدن تصریح شد که پیشرفت مستلزم مذاکره و مصالحه است، نه تهدید و ارعاب.

اکنون پس از عبور از شرایطی پرتنش در روزهای گذشته، طرف‌ها بار دیگر برای از سرگیری مذاکرات به توافق رسیده‌اند. هر چند مشخص نیست جزئیات توافقات نشست چهارساعته امیر عبداللهیان با جوزف بورل چه بوده است چیزی که مسلم است که از فضای ملتهب اقدامات جدی متقابل کاسته شده است. به‌خصوص که بورل قبل از ورود به تهران با توجه به دیدارش با رابرت مالی در وین توئیت کرد که رابرت مالی تعهد قاطعانه ایالات متحده برای بازگشت به توافق را تکرار کرده است.

کد خبر: 1145531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =