آخرین تحولات اوکراین | وقوع چند انفجار در کی‌یف

در حالی‌که رهبران کشورهای گروه ۷ قصد دارند در نشست آلمان اعمال فشار بیشتر بر مسکو و شخص ولادیمیر پوتین را بررسی کنند، مقامات پارلمانی روس تاکید کردند که جنگ تحریم‌ها با هدف تضعیف بلندمدت مالی و اقتصادی روسیه موثر نبوده و مواضع این کشور تقویت شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "نیویورک تایمز"  صبح امروز، یکشنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که واحدهایی از نیروهای نظامی ویژه (کماندو) تعدادی از کشورهای عضو ناتو که برای عملیات‌های خرابکاری و شناسایی آموزش دیده‌اند، در حال انجام عملیات مخفیانه علیه روسیه در خاک اوکراین هستند.

طبق این اطلاعات، علاوه بر این ده‌ها نیروی نظامی ویژه از کشورهای انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی در حال کمک به ارتش اوکراینی هستند و به آنها اسلحه و اطلاعات داده و آموزش‌های لازم را می‌دهند. البته در عین حال، بیشتر اقدامات در این راستا در خارج از خاک اوکراین انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | اتحادیه اروپا: روابط با پوتین هرگز عادی نخواهد شد

این روزنامه یادآور شد که مقامات آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سازمان سیا) همچنین به فعالیت مخفیانه در اوکراین، عمدتاً در کی‌یف، به منظور جمع آوری اطلاعات برای واشنگتن مشغول هستند.

پیش از این، یک این کهنه سرباز آمریکایی که در حال حاضر در جنگ علیه روسیه در خاک اوکراین شرکت دارد، از مشارکت نیروهای ویژه انگلیسی در درگیری‌های نظامی در کنار نیروهای مسلح اوکراینی خبر داده و در توییتر خود نوشت: «نیروهای ویژه سرویس هوایی ویژه بریتانیا (SAS) در جریان جنگ علیه روسیه در کنار ارتش اوکراین می‌جنگند.»

روزنامه نیویورک تایمز قبلاً نیز در مقاله‌ای از این واقعیت ابراز نارضایتی کرده بود که مداخله ایالات متحده در درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین فراتر از کمک نظامی متعارف به کی‌یف است. این روزنامه فاش کرده بود که طبق اطلاعات رسمی، واشنگتن حتی در ترور مقامات نظامی روسی در اوکراین دست داشته و همچنین در حمله به یکی از کشتی‌های جنگی روسیه کمک کرده است.

علاوه بر این، روزنامه "واشنگتن پست" نیز دو روز قبل به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که واشنگتن و متحدانش در حال آماده سازی خود برای یک درگیری طولانی مدت با روسیه در خاک اوکراین هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و بیست و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رسانه‌ها از شنیده شدن صدای حداقل چهار انفجار در پایتخت اوکراین و اعزام تیم‌های امداد و نجات به منطقه «شوچنکیفسکی» خبر دادند.

رسانه‌های روسی می‌گویند نیروهای این کشور حمله موشکی گسترده‌ای را به مواضعی در کی‌یف صورت داده‌اند. برخاستن ستون‌های دود از کی‌یف قابل مشاهده است.

پوتین: 200 سلاح هسته‌ای آمریکایی در کشورهای اروپایی مستقر شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ایالات متحده 200 کلاهک هسته‌ای تاکتیکی خود را در خاک کشورهای اروپایی عضو ناتو مستقر کرده است.

پوتین عصر روز شنبه، در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در سن‌پترزبورگ گفت: آمریکایی‌ها 200 سلاح هسته‌ای تاکتیکی در شش کشور اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی ذخیره کرده و 257 فروند هواپیما و نه تنها آمریکایی، برای استفاده احتمالی از آنها در شرق اروپا مستقر هستند.

رئیس جمهوری بلاروس نیز به نوبه خود پروازهای آموزشی هواپیماهای ناتو که قادر به حمل سلاح هسته‌ای در نزدیکی مرزهای این کشور هستند، را مورد توجه قرار داد و از طرف روسی خواست تا به این جمهوری کمک کند تا بتواند پاسخ متقارنی به تهدیدات بالقوه از جانب کشورهای غربی ارائه بدهد.

پوتین در این رابطه یادآور شد که روسیه طی ماه‌های آینده مجموعه موشک‌های "اسکندر-ام" را به بلاروس منتقل خواهد کرد که قادر به حمل موشک‌های بالستیک و کروز و مقابله با تهدیدات احتمالی هستند.

رئیس جمهوری روسیه در عین حال توضیح داد که نیازی به واکنش فوری به این اقدامات نیست. وی در عین حال پیشنهاد کرد که هواپیماهای سوخو-25  نیروهای مسلح بلاروس در روسیه بازسازی شوند. به گفته پوتین، این اقدام برای تضمین امنیت کشور متحد روسیه-بلاروس و حتی سایر کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی مفید خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه: سه‌ورودونتسک تحت کنترل کامل قرار گرفت

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که شهر سه‌ورودونتسک در منطقه لوهانسک تحت کنترل کامل نیروهای مسلح این کشور قرار گرفته است.

وی گفت: «نیروهای مردمی لوهانسک با پشتیبانی نیروهای مسلح روسیه تحت فرماندهی ژنرال ارتش سورووکین، در نتیجه عملیات تهاجمی موفقیت آمیزی، شهرهای سه‌ورودونتسک و بورووسکویه، و روستاهای واونوو و سیروتینو را به طور کامل آزاد کردند.»

این مقام نظامی یادآور شد که تلاش ارتش اوکراین برای تبدیل کارخانه آزوت در حومه شهر سه‌ورودونتسک به یک مرکز مقاومت ناکام مانده و اکنون تمامی محوطه آن اکنون توسط نیروهای مردمی لوهانسک کنترل می‌شود.

کوناشینکوف افزود که با آزادسازی سه‌ورودونتسک و بورووسکویه، اکنون تمامی مناطق کرانه شرقی رودخانه سه‌ورسکویه دونتس تحت کنترل نیروهای لوهانسک درآمده است.

سناتور پوشکوف: هدف تحریم‌های ضدروسی تضعیف اقتصادی روسیه است

آلکسی پوشکوف، سناتور روس صبح امروز یکشنبه اعلام کرد که کشورهای غربی به منظور تضعیف روسیه در درازمدت به اقتصاد این کشور فشار جدی وارد می کنند. وی بدین ترتیب  به اطلاعات مربوط به ممنوعیت احتمالی صادرات طلا از فدراسیون روسیه واکنش نشان داد. به گزارش رویترز، این موضوع یکی از مسائل مورد بررسی در نشست امروز سران گروه7در آلمان خواهد بود.

وشکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: جنگ تحریم‌ها علیه روسیه با هدف فرسودگی و تضعیف بلندمدت مالی و اقتصادی این کشور صورت می‌گیرد. وی یادآور شد که برخلاف اعتراف رسانه‌های غربی در خصوص ناکارآمدی محدودیت‌های ضدروسی، مخالفان قصد ندارند این استراتژی را کنار بگذارند.

افزایش فشار بر روسیه، موضوع اصلی مورد بررسی در نشست سران G7در آلمان

در جریان نشست سران در شهر المائو در جنوب آلمان که از 26 تا 28 ژوئن (5 الی 7 تیر ماه) برگزار می‌شود، رهبران کشورهای عضو گروه 7 (جی7) پیشنهاداتی را برای انجام اقدامات جدید در جهت اعمال فشار بیشتر بر روسیه ارائه خواهند کرد. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، این مسئله را شب گذشته در یک نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد.

کربی گفت: رهبران گروه 7 در این نشست نه تنها به نحوه برخورد با چالش‌های اقتصاد جهانی که ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بوجود آمده، بلکه همچنین به موضوع مجبور کردن ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) به مسئولیت پذیری و عواقب جدی و بهای اقداماتش، توجه خاص خواهند داشت و اطمینان حاصل خواهد شد که او این هشدارها را بشنود. بنابراین قطعاً اظهاراتی در این رابطه وجود خواهد داشت.

نخست وزیر جانسون: لندن حاضر است به کی‌یف 525 میلیون دلار ضمانت وامی بدهد

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان شب گذشته، شنبه، اعلام کرد کرد که لندن آماده ادامه حمایت مالی از دولت اوکراین و ضمانت وام‌های مضاعفی به مبلغ 525 میلیون دلار است.

وی گفت: "دولت اوکراین نگران است که منابع مالی خود را تا پاییز تمام کند. برای کمک به کی‌یف برای مقابله با اعمال فشارها، دولت بریتانیا آماده است تا 525 میلیون دلار دیگر ضمانت نامه بانک جهانی را در اواخر سال جاری به آنها ارائه دهد."

جانسون همچنین یادآور شد که اوکراین در مجموع از دولت انگلستان حمایت اقتصادی و بشردوستانه به مبلغ 1.8 میلیارد دلار و همچنین کمک نظامی به مبلغ 1.5 میلیارد دلار دریافت کرده است.

پیش از این، نخست وزیر انگلیس از متحدان غربی خواسته بود تا به حمایت از اوکراین ادامه دهند. به عقیده وی، لازم است به کی‌یف، سلاح، تجهیزات و مهمات لازم ارسال شود.

لیتوانی قصد ندارد درباره ترانزیت کالا به کالینینگراد به روسیه امتیازی بدهد

گیتاناس نائوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی، روز شنبه از مقامات محلی خواست تا بلافاصله رایزنی با کمیسیون اروپا را آغاز کنند تا از مسئله مطمئن شوند که اجرای تحریم‌های ضدروسی به منافع داخلی آسیبی نرساند، ولی در عین حال برای روسیه عواقب دردناکی داشته باشد.

رئیس جمهوری لیتوانی گفت: لیتوانی باید کنترل کالاهای حمل شده از طریق خاک خود را حفظ کند و به این کار ادامه خواهد داد و در خصوص وجود هیچ «کریدوری» نمی توان صحبت کرد. وی همچنین افزود که لیتوانی خود را موظف میداند که تحریم‌های اتحادیه اروپا را اجرا کند و این کار را انجام خواهد داد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در سن پترزبورگ اعلام کرد که در محاصره قرار دادن منطقه کالینینگراد توسط جمهوری لیتوانی یک اعلان جنگ واقعی است و این اقدام مقامات ویلنیوس، مغایر با توافقات بین المللی در زمینه حمل و نقل در منطقه است.

مقام دوما: ناتو هر کاری انجام می‌دهد تا از ادامه مذاکرات کی‌یف  با مسکو جلوگیری کند

لئونید اسلوتسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو نه تنها هیچ اقدامی به نفع حل و فصل مناقشه کنونی در اوکراین از طریق مذاکرات انجام نداده، بلکه از هیچ تلاشی برای اطمینان از عدم ادامه مذاکرات دریغ نخواهند کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته گفت که وضعیت اوکراین باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، ولی برای تقویت مواضع کی‌یف، باید اوکراین از سلاح پر شود و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه یابد. اسلوتسکی در واکنش به این اظهارات در کانال تلگرامی خود نوشت: «ناتو طرفدار مذاکرات است، ولی هر کاری انجام می‌دهد تا این مذاکرات انجام نشود. در خصوص تحریم‌های غرب جمعی نیز باید به آقای استولتنبرگ بگویم که این اقدامات به هیچ وجه نمی‌توانند مواضع روسیه را تضعیف کنند و مقامات مسکو هر روز با عزمی راسخ‌تر به دفاع از منافع ملی کشور خواهند پرداخت.»

این مقام بلندپایه دوما یادآور شد که حمایت نظامی غرب باعث می‌شود تا اوکراین از تسلیحات غربی برای کشتن غیرنظامیان و ادامه ارتکاب جنایات جنگی استفاده کند.

در اوکراین گفته شد: هیچ گامی برای پیوستن به ناتو برداشته نشده است

ایگور ژوکوا، معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد که این کشور قرار نیست برای پیوستن به ناتو گامی بردارد، برای اینکه بیهودگی چنین تلاش‌هایی را به دلیل مواضع تک تک کشورهای عضو این اتحاد درک می‌کند.

وی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز در این باره گفت: اعضای ناتو بطور واضح آرزوهای ما در این رابطه را رد کردند. بنابراین ما هیچ کاری در این رابطه انجام نخواهیم داد.»

 ژوکوا در عین حال ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در هنگام تنظیم دکترین راهبردی ناتو برای سال‌های آینده، درگیری نظامی کنونی در اوکراین را نیز در نظر بگیرد. به گفته وی، در غیر این صورت این فقط یک سند دیگر خواهد بود که مطلقاً هیچ معنایی نخواهد داشت. ژوکوا معتقد است که دکترین راهبردی ناتو باید حاوی "زبانی تند و واضح" علیه اقدامات تهاجمی روزافزون روسیه باشد. او توضیح داد: «تنها خط زدن کلمه «شریک» برای روسیه کافی نیست.

معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین همچنین یادآور شد که کشورهای غربی باید تضمین‌های امنیتی لازم را به کی‌یف ارائه دهند.

رئیس جمهوری صربستان: بخشی از اتحادیه اروپا در حال جنگ با روسیه است

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در حال حاضر بخشی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال جنگیدن با روسیه در خاک اوکراین هستند.  علاوه بر این، رهبر صربستان تاکید کرد که به دلیل روابط مرسوم با روسیه، سیاستمداران اروپایی با صربستان نیز رفتار نامناسبی دارند.

ووچیچ همچنین اتحادیه اروپا را به عدم تمایل به اتخاذ مواضع مستقل صربستان در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متهم کرد و یادآور شد که 16 رئیس جمهور یا رئیس دولت اروپایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در خصوص لزوم هماهنگی صربستان با تحریمهای ضدروسی با او صحبت کرده‌اند.

وی افزود: «آنها همچنین هیچ تمایلی ندارند که به این دلایل ما گوش دهند که چقدر برای بلگراد مهم است که بطور مستقل تصمیم بگیریم چه زمانی و چگونه رفتار کنیم، چه  تحریم‌هایی را اعمال کنیم یا نکنیم. ما خواستار احترام آنها به منافع صربستان هستیم. آنها نمی خواهند بفهمند که روابط با چین و روسیه چقدر برای کشور ما اهمیت دارد.» به گفته وی، در سیاست باید رویکرد عقلانی و واقع بینانه وجود داشته باشد.

رئیس جمهوری صربستان یادآور شد که تقاضای داخلی برای گاز طبیعی تا 62 درصد برآورده شده و این مسئله به لطف امضای قرارداد با شرکت گازپروم روسیه به دست آمده است.  الکساندر ووچیچ گفت: « در خصوص گاز، ما خبرهای خوبی داریم. ما قراردادی را با گازپروم تمدید و امضا کردیم که حدود 62 درصد از نیاز گاز اخلی ما را پوشش می‌دهد.»

کد خبر: 1145537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =