زندگی پرچالش اتباع غیرمجاز در حاشیه شهر / مهاجران خارجی غیرقانونی از مراجعه به مراکز درمانی می‌ترسند

تجمع مهاجران غیرمجاز در حاشیه شهرها منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد می‌شود و دولت نباید وجود بیش از دو میلیون مهاجر غیرمجاز را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگویی اعلام کرد که حدود پنج میلیون اتباع خارجی در کشور داریم که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اتباع غیرمجازی هستند که در این مدت در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند و طبیعتا جمعیتی از اتباع غیرمجاز هم وجود دارند که هنوز برای ثبت نام اقدام نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید

حاشیه‌نشینی زمانی معضل می‌شود که با بیکاری و فقر عجین شود / مهاجران خارجی تهدید نیستند

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خصوص مهاجران غیرمجاز که اکثریت آن‌ها افغانستانی هستند، وجود دارد موضوع حاشیه‌نشینی است. حاشیه‌نشینی در تعبیر جامعه‌شناسان به مفهوم زندگی در نقاطی از اطراف شهرهای بزرگ است که نظارت اجتماعی روی آن‌ها وجود ندارد و خارج از سیستم مدیریت شهری هستند. پس از جنگ‌های متعدد و ناآرامی در افغانستان جمعیت بسیاری از مردم این کشور مجبور به مهارجت شدند و به واسطه اشتراکات فرهنگی بخشی از این مردم هم به صورت مجاز و غیرمجاز به ایران آمدند. مهاجران غیرمجاز به جهت اینکه اساسا عمل غیرقانونی انجام داده بودند در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن شدند و زندگی در نقاط حاشیه‌ای زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی شد.

ما برای مهاجران هزینه نکردیم

مصطفی اقلیما؛ رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص تجمع مهاجران خارجی در حاشیه شهرهای بزرگ گفت: ما شاهد تجمع مهاجران خارجی در حاشیه شهرها هستیم و یکی از دلایل آن زندگی ارزان‌تر در حاشیه شهر است. در حقیقت ما برای مهاجران هزینه نکردیم، بیمه و مدرسه و شغل در اختیارشان نگذاشتیم درحالی که دولت در قبال آن‌ها از سازمان ملل هزینه دریافت کرده است.

پدر مددکاری اجتماعی ایران توضیح داد:: مهاجران خارجی تهدید نیستند برای کشور ما آسیب‌زا نبودند بلکه ما برای آن‌ها برنامه‌ریزی درست نکردیم و از ظرفیت‌هایشان استفاده نشد. شاید بین آن‌ها فرد خلافکاری هم باشد اما مهاجران اکثر کارگر ساده بودند و با کمترین حقوق‌ها کار کرده‌اند و نمی‌توان به چشم یک آسیب اجتماعی به آن‌ها نگاه کرد. مگر تعداد زیادی از ایرانیان به کالیفرنیا و نقاط دیگر دنیا مهاجرت نکرده‌اند؟ آیا می‌توان آن‌ها را برای کشور مقصد آسیب‌زا دانست؟ مهاجران ایرانی فرصت کار و پیشرفت داشتند اما ما این فرصت را برای مهاجرانی که ایران را انتخاب کرده‌اند، فراهم نکردیم. اگر برنامه نداشته باشیم باعث بروز آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

ترس مهاجران غیرمجاز از مراجعه به مراکز درمانی

یکی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی به ویژه در خصوص مهاجران غیرمجاز بحث شیوع بیماری‌ها است. وحید جهانمیری پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به موضوع ترس این افراد از مراجعه به مراکز درمانی اشاره کرد و توضیح داد: بسیاری از مهاجران به ویژه مهاجران غیرقانونی به واسطه فقر و مشکلات قانونی در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. موردی داشتیم که مبتلا به سل شده بود اما نمی‌دانست که باید برای درمان مراجعه کند و اطرافیان هم به سرفه‌هایش بی‌توجه بودند و این بیماری در او پیشرفته شده بود. برخی از این افراد نمی‌دانند که مثلا سل درمان و تشخیص رایگان دارد و همین ناآگاهی باعث مرگ و میر می‌شود. سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا در اثر این بیماری فوت کردند و در ایران بخش قابل توجهی از مبتلایان به سل کنترل نشده جزو همین افرادی هستند که به اصطلاح به آن‌ها افراد سخت در دسترس گفته می‌شود.

او ضمن بیان اینکه بخشی از افراد و مهاجران ساکن در نقاط حاشیه‌ای زباله‌گرد هستند، عنوان کرد: من به طور خاص مطالعاتی در مورد زباله‌گردها داشتم و به نظر نمی‌رسید که شیوع بیماری‌های آمیزشی بیشتر از نرمال جامعه باشد اما شیوع بیماری‌هایی که از محیط آلوده منتقل می‌شد مانند سالک در این دسته افراد بیشتر بود و هیچ کدام نمی‌دانستند که این بیماری چیست و راه درمان دارد. از طرفی نمی‌دانستند که حتی اگر قانونی هم به کشور نیامنده باشند می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

تجاوز و بارداری در سنین پایین

جهانمیری بیان کرد: بارداری در سنین پایین و بارداری در اثر تجاوز هم در میان ساکنین حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد. سقط جنین هم در زمره مواردی است که در حاشیه شهرهای بسیار است. موردی داشتیم که به دختر ده ساله افغانستانی تجاوز شده بود و یا دو دختر از حاشیه خراسان هراسان راهی تهران شده بودند زیرا می‌ترسیدند که در اثر تجاوز به اچ آی وی مبتلا شده باشند؛ در حالی که اگر آگاهی داشتند می‌توانستند در همان زمان طلایی ۷۲  ساعته از داروهای پیشگیری از اچ آی وی در همان شهرشان استفاده کنند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص رویکرد دولت نسیت به مهاجران آمده است که همواره دو قطب مخالف در مسئله مهاجران افغانستانی به ایران در سطح سیاستگذاری وجود داشته است، نگاه تهدیدمحور با محوریت سیاست‌های بازگشت مهاجران و بار مالی آموزش اتباع افغانستانی برای دولت ایران و نگاه فرصت‌محور جهت اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در منطقه و به ویژه درخصوص مهاجران قانونی و همچنین پس از انتشار فرمان رهبری.

حاشیه‌نشینی جمعیت مهاجران در کشور، ناپایداری حضور مهاجران در ایران و حضور بدون چشم انداز آنان در ایران، ذهنیت منفی مهاجران از موطن‌شان، فقدان همبستگی بین نهاد آموزش و سایر نهادهای خدمت‌رسان به مهاجران، ذهنیت و مواجهه مهاجران و جامعه ایرانی به صورت متقابل و همچنین وجود ابهامات فراوان درخصوص وضعیت مهاجران در ایران، از چالش‌های اجتماعی است که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ذکر شده است.

به گزارش ایسکانیوز،  عنوان غیرمجاز خود زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی است چراکه غیرمجاز بودن یعنی زندگی خارج از چهارچوب قانون، حاشیه‌نشینی برای فرار از قانون و زندگی ارزان‌تر و همانطور که در گزارش هم اشاره شد، غیرمجاز بودن با خود ترس به همراه می‌آورد تا جایی که فرد حتی از مراجعه به مراکز درمانی می‌ترسد. حضور بیش از دو میلیون مهاجر غیرقانونی را نمی‌توان نادیده گرفت و ساماندهی این افراد و نگاه فرصت محور به آن‌ها می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات اجتماعی باشد که در حاشیه شهرها وجود دارد چراکه بخشی از ساکنین نقاط حاشیه‌ای همین مهاجران مجاز و غیرمجاز هستند. دولت و مجلس نباید به راحتی از کنار این موضوع عبور کند و ساماندهی اصولی این افراد را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1145549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =