دلجویی بورل از ایرانی‌ها / به آمریکا و غرب بی‌اعتمادیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف از سفر بورل به تهران را دلجویی از جمهوری اسلامی ایران مقابل بیانیه شورای حکام آژانس دانست و گفت: مجلس نگران بدعهدی‌های اروپا و آمریکاست.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان اظهار کرد: آمریکایی‌ها در برجام قواعد بازی را بر هم زدن و اکنون هم گرفتار شدن در جنگ اوکراین برای آنان ضررهای فراوانی را همراه داشته است.

وی افزود: اروپا برجام را عبرت نکرد و بار دیگر در اوکراین با طناب بایدن به چاه رفت و آمریکا جنگ اوکراین را به دامان آنها کشاند و گرفتارشان کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین سفر نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران را نوعی دلجویی اروپا از ایران عنوان و اظهار کرد: حرکتی که رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ارائه گزارش خلاف از فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشت، ایرانی‌ها را عصبانی کرد و سفر به اسرائیل بعد از حضور در ایران حرکتی بی‌منطق بود که در هیچ معادله سیاسی و امنیتی نمی‌گنجد.

وی تصریح کرد: این رفتار گروسی سبب شد جوزف بورل برای دلجویی به تهران بیاید و در مورد مذاکرات هم گفت‌وگویی داشته باشد. هر چند جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که برای مذاکره نتیجه بخش آماده است.

مالکی به واکنش جمهوری اسلامی ایران در خاموش کردن دوربین‌ها و ابزار نظارتی آژانس بین المللی اشاره کرد و گفت: غربی‌ها دیدند ایران در خواسته‌های خود جدی است و لذا بورل با این منظور به تهران آمد. اما مسئله این است که ما باز هم به آنها بی‌اعتمادیم و مجلس شورای اسلامی نگران بدعهدی‌هاست و این نگرانی را در کمیسیون امنیت ملی به امیرعبداللهیان انتقال دادیم و خواستم مراقب فضای پیچیده غرب و اروپا باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بایدن در سفر به عربستان دنبال اصلاح جایگاه از دست رفته آمریکا در منطقه است و این سفر معنای دیگری ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند بار دیگر داستان سفر ترامپ به عربستان را تکرار کنند و هزینه‌های هنگفت روی دست ملت عربستان بگذارند تا بتوانند جای خالی تسلیحاتی که به اوکراین فرستادند را پر کنند و سناریوی دیگری پشت سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه نیست.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر دیدار نکردن بایدن با بن سلمان اظهار کرد: اینها بازی سیاسی است تا مخالفان به این سفر حساس نشوند.

کد خبر: 1145613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =