افراد همبو همدیگر را جذب می‌کنند

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد که افرادی که بوی بدن مشابهی دارند به احتمال زیاد با هم دوست می‌شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان می‌گویند که پستانداران غیرانسانی دائما خود و یکدیگر را بو می‌کنند و براین اساس تصمیم می‌گیرند که دوست یا دشمن‌شان کیست. از آنجا که انسان‌ها به دنبال دوستانی می‌گردند که شبیه خودشان باشند، یک تیم تحقیقاتی این فرضیه را مطرح کرد که انسان‌ها ممکن است این شباهت را در بو ببینند. به این شکل که خود و دیگران را بو کنند تا ناخودآگاه شباهت بوی بدن و سازگاری با خودشان را تخمین بزنند.

برای اثبات این فرضیه، اقدام به جمع‌آوری نمونه‌هایی از دوستانی کردند که همجنس بودند و رابطه عاشقانه‌ای بین‌شان نبود، اما در عوض، در نگاه اول به هم علاقه نشان داده‌اند. در واقع جایی که قبل از رد و بدل شدن اطلاعات، حس دوستی میان آنها شکل گرفته است.

پس از یک تلاش گسترده، توانستند ۲۰ جفت را پیدا کنند که نیمی از آنها مرد و نیمی دیگر زن بودند و همگی‌شان بین ۲۲ تا ۳۹ سال سن داشتند. سپس برای حذف عوامل خارجی، همه شرکت‌کنندگان را مجبور کردند که از یک پروتکل سختگیرانه پیروی کنند؛ اینکه غذاهای تند نخورند و دور از شریک زندگی‌شان بخوابند و فقط تی‌شرت نخی تمیزی را بپوشند که در اختیارشان قرار گرفته بود.

این تی‌شرت‌ها در کیسه‌های مخصوصی جمع‌آوری شدند تا بوی آنها از بین نرود و سپس با دستگاهی مجهز به حسگرهایی برای تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی آزمایش شدند. محققان دریافتند که شباهت «امضای بو»ی دوستان از نظر آماری بیشتر از شباهت بوی افراد غیردوست بوده است.

آنها در آزمایش دیگری برای درک دقیق ادراک انسان، اسپری‌هایی از بوی بدن انسان برای شرکت‌کنندگان پخش شد؛ دو بو مربوط به یک جفت دوست و یک بوی بی‌ربط دیگر. جالب اینجاست که شرکت‌کنندگان به راحتی و با موفقیت، جفت‌ها را شناسایی کردند و بقیه موارد پرت را رد کردند.

آزمایش‌های وسیع‌تر

محققان با مشاهده این نتایج، این فرضیه را نیز مطرح کردند که افرادی که با هم دوست هستند، چون زمان زیادی را با هم در یک خانه می‌گذرانند و غذای مشابه بیشتری با هم می‌خورند و این باعث شکل‌گیری بوی مشابه در بدن آنها می‌شود.

بنابراین، محققان برای تفکیک این دو احتمال، آزمایش دیگری ابداع کردند تا ببیند آیا می‌توانند پیش‌بینی کنند بو می‌تواند دو نفری که هرگز همدیگر را ملاقات نکرده‌اند،‌ جذب کند و بین‌شان دوستی شکل بدهد یا خیر.

آنها 17 افراد غریبه را انتخاب کردند و همه آنها را در آزمایشی به نام «بازی آینه» با یکدیگر در تعامل قرار دادند؛ به شکلی که در فاصله نیم متری از هم ایستادند تا ناخودآگاه یکدیگر را بو کنند. سپس از آنها خواسته شد تا دو دقیقه بدون صحبت کردن، حرکات دست یکدیگر را تقلید کنند.

براساس پیش‌بینی‌های محققان، ۷۷ درصد موارد افرادی که بوهای مشابه داشتند، با هم طرح دوستی ریختند. در واقع،‌ هرچه بوی افراد به هم نزدیک‌تر بود، بیشتر گزارش می‌دادند که همدیگر را دوست دارند، یکدیگر را درک می‌کنند و احساس شیمی بیشتری بین خود دارند.

محققان می‌گویند: انسان‌ها، برخلاف سایر پستانداران زمینی، از زبان پیچیده برای تعامل استفاده می‌کنند و بنابراین ممکن است تاثیرات بویایی در محیط‌های آزمایشگاهی در مقایسه با میزان اهمیت آنها در زندگی واقعی تقویت شود. با این وجود، نتایج ما نشان می‌دهد که ممکن است از این نظر بیشتر از آنچه که معمولا تصور می‌کنیم، شبیه سایر پستانداران زمینی باشیم.

کد خبر: 1145668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =