راه مذاکره تهران و غرب باز است / روی اصول و منافع خود ایستاده‌ایم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکایی‌ها به مسیر مذاکرات باز گردند، راه باز است.

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و نتایج آن اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری و دقت نظر تحولات منطقه‌ای و بین المللی را رصد می کند.

وی افزود: خوشبختانه این فرصت خوب را داریم که از ظرفیت‌های دیپلماسی وزارت امور خارجه و پارلمان بهره‌برداری کنیم و تاکنون نیز این کار را کرده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران هرگز از گفت‌وگو مضایقه نکرده است، گفت: اگر آمریکایی‌ها به مسیر مذاکرات باز گردند، راه مذاکرات باز است. ما روی اصول و منافع خود ایستاده‌ایم و حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران را سازنده می‌دانیم.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارتباط حضور بورل در ایران و سفر قریب الوقوع بایدن به عربستان گفت: شواهد و قرائنی دال بر ارتباط میان این دو سفر وجود ندارد، پیام‌های تهران همواره از طریق اروپا به مسئولان آمریکایی ارائه شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با آمریکایی‌ها در ارتباط است و پیام آنها را منتقل می‌کند. آقای بورل برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرد و حرف ما هم روشن است که اگر اروپا و آمریکا به تعهدات پایبند باشند آمادگی پذیرش مذاکرات را داریم.

به گزارش ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز به خبرنگاران گفت: آقای بورل در تماس هایی که بعد از چند هفته اخیر، تلاش جدی انجام دادند که مذاکرات ادامه پیدا کند. ما از نقش تسهیل گری اروپا استقبال می‌کنیم. پیشنهاد دادند به تهران بیایند و گفت‌وگوهای مفصلی انجام شد. وزیر خارجه کشورمان و بورل گفت و گوی یک ساعت خصوصی با هم داشتند.

وی ادامه داد: اینکه در محتوا و در شکل و موضوع توافقاتی شده است آن را تایید می‌کنم، مهمترین موضوعات مذاکرات این بود که آمریکا تعهد داده به کلیه تعهدات برجام و موضوعات ذیل قعطنامه 2231 عمل می کند انتفاعات اقتصادی ایران را مدنظر قرار می‌دهد.

خطیب زاده تصریح کرد:  اما اینکه آمریکا یی‌ها از میراث ترامپ عبور می کنند باید منتظر باشیم و ببینیم امیدواریم پیام های بورل در عمل هم اجرایی شود. با قاطعیت و جدیت مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی به آمریکا جلو بردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات وین گفت: ما آنچه در مذاکرات آتی انجام خواهیم داد، در خصوص ابعاد هسته ای نیست و در خصوص این چند موضوع باقی در رفع تحریم‌هاست. مذاکرات درمورد رفع تحریمهاست به توافقات وین چیزی افزوده و کاسته نخواهد شد مذاکرات به صورت غیر مستقیم و در مورد موضوعات اختلافی است، توپ در زمین واشنگتن است اگر با پاسخ بیایند توافق انجام خواهد شد.

کد خبر: 1145702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =