پیش‌بینی ادامه روند صعودی بورس تا پایان سال

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت فعلی بازار سهام کل ریسک چندانی ندارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و به سود منطقی به سرمایه گذاران خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی معاملات بازار سهام یک ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۱۴.۴۵ درصد کاهش، از یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال به یک میلیون و ۴۹ هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال رسید.

 همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۰۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۶۹ میلیارد و ۲۶۷ میلیون سهم رسید که کاهش ۱۵.۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

در خردادماه، تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که تنها حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از وضعیت صعودی برخوردار شد.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در ماه منتهی به خرداد نسبت به ماه گذشته خود افت ۲.۵۴ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد به یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۰ هزار و ۵۴ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه منتهی به خرداد نسبت به ماه قبل کاهش داشت و با ۳.۸۰ درصد کاهش از ۴۴۰ هزار و ۱۷۷ واحد به ۴۲۳ هزار و ۴۵۷ واحد رسید و ۱۶ هزار و ۶۷۲۰۴۰ واحد کاهش یافت.

«امین دامچه» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد روند معاملات بورس در فصل بهار، اظهار کرد: روند بازار سهام در فصل بهار ۱۴۰۱ نوسانی بود اما در خردادماه با افزایش ریسک‌ها، باعث حرکت نقدینگی به سمت دارایی‌های دیگر مانند سکه و دلار شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای خردادماه حدود ۸ هزار میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد که به هفت هزار میلیارد تومان در روز رسیده بود، به حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان رسید.

دامچه خاطرنشان کرد: اکنون بازار بورس نسبت به چند وقت گذشته در شرایط رکودی به سر می‌برد البته از رشد بازارهای موازی و تورم کاملاً عقب افتاده‌ است که کُند شدن روند مذاکرات برجامی در آن اثر گذار بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت ارز، گفت: در هفته گذشته اعلام شد، صادرکنندگان می‌توانند اسکناس حاصل از صادرات را در بازار آزاد عرضه کنند که این موضوع سبب کاهش اختلاف قیمت نیما و آزاد شد. این اقدام اگر بابت کل ارز حاصله توسط صادرکنندگان اجرایی شود، عملکرد مناسبی را برای بورس و کنترل قیمت ارز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تورم انتظاری در اقتصاد کشور افراد را مجاب به خرید دارایی کرده است و تقریباً همه بازارهای موازی بورس با رشد مواجه شدند، ادامه داد: بورس در سال گذشته کاملاً از تورم عقب‌ماند و در مقطع فعلی نیز با رشد خاصی مواجه نشده است.

دامچه تاکید کرد: قیمت کامودیتی‌ها، ریسک‌های فروش به خصوص صادرات محورها، مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان از جمله مسایلی هستند که روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

فعال بازار سرمایه ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تورم جهانی سبب بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها شده است، اما افزایش نرخ بهره در کشورها می‌تواند مانع رشد قیمت‌ها شود.

وی در مورد پیش‌بینی روند معاملات بورس، گفت: جایگاه فعلی شاخص بورس کل ریسک چندانی را ندارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت و به سود منطقی به سرمایه گذاران خواهد داد.

دامچه در توصیه به سهامداران، بیان کرد: به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود از ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی ایجاد شده استفاده کنند، به طور مثال با فرض صعودی بودن بازار، صندوق‌های سرمایه گذاری اهرم می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1145704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =