افزایش ظرفیت پزشکی بدون توجه به زیرساخت‌ها به نظام سلامت آسیب می‌زند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: از سال آینده برای دانشجویان زیرساخت، فضا و امکانات اختصاص داده شود، چون در غیر این صورت برخی  مشکلات در سیستم تعلیم و تریبت پزشک بروز می‌کند.

قهرمان محمودی عالمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف افزایش پذیرش دانشجوی ظرفیت پزشکی گفت: افزایش ظرفیت باید به شکل مرحله‌ای انجام شود و اینکه به یکباره افزایش ۲۰ درصدی جمعیت پزشکی مطرح شود اتفاق خوش آیندی نیست.

وی افزود: قبل از هر گونه افزایش ظرفیت در زمینه پزشکی و پیراپزشکی باید بیمارستان، آزمایشگاه و دیگر امکانات را برای فعالیت دانشجویان مهیا کرد. برای مثال در واحدها باید برای دروس عملی، آزمایشگاه و بیمارستان ایجاد کرد، چون دانشجویان پزشکی حدود ۷ ترم در بیمارستان به کارورزی مشغول هستند. تمامی نکات در افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی باید مورد توجه قرار بگیرد. از سال آینده به دانشجویان در زمینه ایجاد زیرساخت، فضا و امکانات زیرساخت‌ها و فضاها باید مورد توجه قرار بگیرند، چون شاهد برخی  مشکلات در سیستم هستیم.

تعداد اندکی از پزشکان تمایل به فعالیت در مناطق محروم دارند

محموی عالمی با بیان اینکه کشور برای تربیت نیروی پزشک، پرستار و ... هزینه فراوان صرف می‌کند، حال این سوال مطرح است که این دانشجویان بعد از جذب و گذراندن واحدهای پزشکی در کشور ماندگار هستند یا مهاجرت را انتخاب می‌کنند؟ ادامه داد: اغلب دانشجویان پزشکی مهاجرت را انتخاب می‌کنند. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بارها به این امر اذعان کرده  که به زور نمی‌توان افراد فارغ التحصیل در رشته پزشکی را به مناطق محروم فرستاد، بلکه فقط با اختصاص سهمیه به مناطق محروم می‌توان نارسایی‌های بخش درمان را برطرف کرد. سرانه پزشک در کشور و خروج و امکانات موجود تحت بررسی و حل و فصل قرار بگیرد و نباید جذب دانشجو به شکل سرسام‌آور اتفاق بیافتد.

کیفیت آموزش در تربیت دانشجوی پزشکی مورد توجه قرار بگیرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و پرستاری گفت: در محیط‌های آکادمیک نمی‌توان بر روی فراوانی جمعیت توجه کرد. هر گونه افزایش ظرفیت در تربیت دانشجویان در تمامی رشته‌ها به ویژه رشته پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی با توجه به کیفیت آموزش مورد توجه قرار بگیرد، چون در غیر این صورت جامعه از  این گونه اقدامات غیرکارشناسی متضرر می‌شود.

محمودی عالمی درباره خدمات‌رسانی بخش بهداشت و درمان در مناطق محروم افزود: از لحاظ بهداشتی در مناطق محروم مشکل وجود ندارد، بلکه در حوزه خدمات سلامت باید ارائه خدمات مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه درمان در بیمارستان‌ها، مناطق محروم و تجهیزات لازم در زمینه هایتک، اکو، تست ورزش به ندرت مشاهده می‌شود. در برخی از مناطق متخصصان حضور داشته اما امکانات وجود ندارد و در دیگر مناطق امکانات وجود داشته، ولی  متخصص حضور ندارد. در وضعیت کنونی استقبال پزشکان از مناطق محروم اندک است.

اختصاص کارانه به پزشکان مطابق با فعالیت آنها باشد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: کارانه پزشکی و هر گونه پرداخت خارج از قرارداد و افزایش مازاد در زمینه پزشکی و افزایش جراحی‌ها را شاهد هستیم. در این شرایط برخی پرداختی‌ها به رغم عدم فعالیت دریافت می‌کنند و برخی دیگر از پزشکان به شکل نیمه وقت به فعالیت پرداخته و کارانه کامل دریافت می‌کنند. باید کارانه بر اساس حق‌الزحمه به پزشکان تعلق بگیرد.

محمودی عالمی تاکید کرد: برای پرداخت کارانه خدمت به مردم مورد توجه قرار بگیرد. تمامی برنامه‌ها در کشورهای اسلامی و دانشگاه‌های پیشرفته مطابق با برنامه‌ها به شکل مناسب در دستور کار قرار بگیرد. برای مثال در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵ سال آینده را پیش‌بینی کرده و به ایجاد زیرساخت‌ها بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =