پذیرش گرفتن از مجله؛ پیچیده‌ترین بخش مقاله‌نویسی/ چگونه می‌توان بانک اطلاعاتی ساخت؟

یک پژوهشگر معتقد است پذیرش گرفتن از مجله پیچیده‌ترین بخش مقاله‌نویسی است، محققان در این مرحله باید مجلات خوب رشته خود را شناسایی کرده و در این زمینه به اعتبار مجله و زمان لازم برای داوری مجلات توجه کنند.

عرفان پاکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که مقاله‌نویسی دارای هفت مرحله است، اظهار کرد: انتخاب موضوع، نخستین مرحله مقاله‌نویسی است که به سه بخش تقسیم می‌شود؛ نخست شناسایی چند زمینه موضوعی در رشته تخصصی، دوم شناسایی چند محور در موضوع و سپس تشخیص چند شکاف یا مسئله در محورها و نهایی کردن موضوع.

 دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی با اشاره به این که هر رشته از چند زمینه موضوعی کلان تشکیل شده است، افزود: برای مثال رشته حقوق دارای زمینه‌های موضوعی حقوق خصوصی، حقوق تجاری و حقوق بشر است. هر زمینه‌ موضوعی کلان هم به چند شاخه یا محور تقسیم می‌شود که هر کدام به یک بُعد از آن موضوع می‌پردازند. مثلا حقوق کسب و کار، حقوق تجارت بین‌الملل و حقوق قرارداد داخلی از جمله محورهای حقوق تجاری است.   

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از شناسایی زمینه‌های موضوعی و محورهای آن، محققان باید با مطالعه کامل و دقیق پژوهش‌های انجام شده، موضوع یا متغیر جدیدی که قابلیت تحقیق و بررسی دارد را پیدا کنند.

این پژوهشگر با تصریح بر این که نگارش مقاله در بیشتر موارد به چندین تخصص نیاز دارد و لازم است که تقسیم وظایف بر اساس توانایی نویسندگان انجام شود، گفت: این تخصص‌ها شامل نحوه مطالعه و یادداشت‌برداری، تهیه ابزارهای تحقیق مانند پرسشنامه، جمع‌آوری داده، تحلیل داده، یادگیری نرم‌افزار، کار عملی یا آزمایشگاهی، جستجوی حرفه‌ای، آشنایی با اصول نگارش و  پذیرش مقاله، تسلط به زبان انگلیسی و سرپرستی گروه است.

وی با تاکید بر این که جستجو و ساخت بانک اطلاعاتی، مطالعه و یادداشت‌برداری و سپس ساختاردهی، مراحل پیش نگارش مقاله هستند، یادآور شد: ساخت بانک اطلاعاتی به داشتن ۲۰ تا ۱۰۰ مقاله نیاز دارد. البته تنها مقالاتی  کارآمد هستند با موضوع مقاله مرتبط باشند، باید نورد استفاده قرار گیرند.

پاکزاد افزود: محقق در مرحله مطالعه و یادداشت‌برداری باید همه مقالات انتخاب شده را به دقت مطالعه کرده و مبانی نظری مقاله خود را استخراج کند. منظور از ساختاردهی به عنوان آخرین بخش لازم برای پیش نگارش مقاله این است که محقق برای یادداشت‌ها سرفصل انتخاب کرده، ساختار جملات را تغییر داده، جملات را خلاصه و ترکیب کند.

یافتن روش کار و انتخاب نرم‌افزار مورد نیاز، سخت‌ترین مرحله نگارش مقاله است 

پاکزاد بخش عملی را مرحله چهارم و سخت‌ترین بخش مقاله‌نویسی دانست و گفت: یافتن روش کار یا نرم‌افزار مورد نیاز مقدمه انجام بخش عملی مقاله‌نویسی است. البته محققان برای این مرحله از مقالات مشابه هم می‌توانند کمک بگیرند؛ اما نباید به روش دیگران اعتماد کامل کنند. چون ممکن است برای انجام هر بخش از مقاله خود از یه روش یا نرم‌افزار متفاوت استفاده کنند.

 دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی تصریح کرد: انتخاب جامعه آماری، ابزار مناسب و جمع‌آوری اطلاعات در این بخش مهم است. در پایان این مرحله هم محقق باید داده‌های به دست آمده را تحلیل کرده و به خروجی دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دسته‌بندی داده‌ها و خروجی‌ها، نوشتن نتایج و یافته‌ها مرحله بعدی مقاله‌نویسی است. پس از انجام این موارد، مقاله آماده نگارش است. به همین دلیل، لازم است محقق با نوشتن چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، مبانی نظری، روش تحقیق، نتایج، یافته‌ها، نتیجه‌گیری و منابع ساختار مناسب مقاله را ایجاد کند.

پاکزاد در پایان با اشاره به این که پذیرش گرفتن از مجله پیچیده‌ترین بخش مقاله‌نویسی است، اظهار کرد: محققان در این مرحله باید مجلات خوب رشته خود را شناسایی کرده و در این زمینه به اعتبار مجله و زمان لازم برای داوری مجلات توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =