عوارض برنزه کردن بدن که افراد نمی‌دانند

عوارض برنزه کردن بدن چه در داخل خانه توسط تخت برنزه و چه خارج از خانه و زیر نور آفتاب قابل چشم‌پوشی نیست و ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عوارض برنزه کردن بدن چه در داخل خانه توسط تخت برنزه و چه خارج از خانه و زیر نور آفتاب قابل چشم‌پوشی نیست و ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. درخشش ایجاد شده روی پوست ناشی از برنزه کردن کاملا متضاد سلامت پوست خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مزایای استفاده از عینک آفتابی در تابستان

عوارض برنزه کردن بدن با بررسی آسیب‌های DNA و سلول‌های پوستی کاملا آشکار است. آسیب رسانی به سلول‌های پوست و سرعت بخشیدن به علائم پیری از رایج‌ترین عوارض برنزه کردن بدن به شمار می‌آید. بدتر از همه موارد ذکر شده، یکی از مهم‌ترین عوارض برنزه کردن بدن، امکان ابتلا به سرطان پوست به نظر می‌رسد.

این یک واقعیت است: چیزی به نام برنزه شدن ایمن یا سالم وجود ندارد. برنزه کردن خطر ابتلا به کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم را افزایش می‌دهد. بهترین دفاع در برابر عوارض برنزه کردن بدن، اجتناب کامل از آن است.

برنزه شدن در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید یا تخت‌های برنزه به وجود می‌آید. این اشعه موجب آسیب ژنتیکی به سلول‌های بیرونی‌ترین لایه پوست خواهد شد و پوست با تولید ملانین (رنگدانه‌ای که به پوست ما رنگ می‌دهد) که منجر به تیره شدن می‌شود، سعی در جلوگیری از آسیب می‌کند و این همان چیزی است که به عنوان برنزه کردن شناخته می‌شود.

آفتاب سوختگی که اریتم نیز نامیده می‌شود، یکی از بارزترین نشانه‌های قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آسیب پوست است. آفتاب سوختگی که اغلب با قرمزی و لایه برداری مشخص می‌شود (معمولا پس از چند روز)، نوعی آسیب کوتاه مدت پوست و از آشکارترین عوارض برنزه کردن بدن است.

هنگامی ‌که اشعه ماوراء بنفش به پوست می‌رسد، به سلول‌های اپیدرم پوست آسیب می‌زند. در پاسخ، سیستم ایمنی بدن جریان خون را در مناطق آسیب دیده افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون همان چیزی است که به آفتاب سوختگی، قرمزی مشخص می‌دهد و باعث می‌شود پوست هنگام لمس گرم شود. در همان زمان، سلول‌های پوست آسیب‌دیده، مواد شیمیایی آزاد کرده تا پیام‌ها را از طریق بدن ارسال کنند و آفتاب سوختگی به عنوان یک احساس سوزش دردناک توسط مغز ترجمه شود.

در همان زمان، سلول‌های پوست آسیب‌دیده، مواد شیمیایی آزاد کرده تا پیام‌ها را از طریق بدن ارسال کنند و آفتاب سوختگی به عنوان یک احساس سوزش دردناک توسط مغز ترجمه شود.

علائم آفتاب سوختگی

اولین نشانه‌های آفتاب سوختگی، برافروختگی پوستی به نظر می‌رسد، حساس یا دردناک است و گرمای بیشتری نسبت به حالت عادی ایجاد می‌کند. اگر رنگ پوست متوسط ​​تا تیره باشد، ممکن است تا چند ساعت بعد متوجه علائم فیزیکی واضحی از عوارض برنزه کردن بدن و آفتاب سوختگی ناشی از آن نشوید. گاهی اوقات ۶ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا اثرات کامل آفتاب سوختگی خود را نشان دهد.

درمان آفتاب سوختگی

آکادمی ‌پوست آمریکا (AAD) درمان آفتاب سوختگی خفیف را با حمام‌های خنک، کرم‌های هیدروکورتیزون بدون نسخه و آسپرین برای کاهش درد و تورم توصیه می‌کند. آفتاب سوختگی شدید باید به عنوان یک فوریت پزشکی درمان و بلافاصله توسط پزشک معاینه گردد. آفتاب سوختگی شدید اغلب با ناحیه وسیعی از پوست قرمز و تاول‌دار، همراه با سردرد، تب یا لرز مشخص، نمود پیدا می‌کند. بی توجهی به عوارض برنزه کردن بدن امکان دارد فرد را در مرحله آفتاب سوختگی شدید قرار دهد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1145727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =