تخم‌مرغ پخته را تا چند روز می‌توان مصرف کرد؟

نگهداری تخم مرغ در یخچال، چه به صورت خام چه پخته، مزایا و معایب خاص خود را دارد که توجه به آنها سلامت این ماده غذایی مغذی را تامین می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روش نگهداری تخم مرغ در کشورهای مختلف فرق می‌کند؛ با این حال، بسیاری از افراد تمایل دارند تخم مرغ‌ها را داخل یخچال نگهداری کنند؛ اگر شما هم فکر می‌کنید یخچال محل خوبی برای نگهداری این ماده غذایی است، بهتر است از فواید و معایب این کار آگاه شوید:

-  نگهداری در یخچال می‌تواند ماندگاری تخم مرغ را دو برابر کند؛ نگهداری تخم مرغ در یخچال بهترین راه برای کنترل باکتری‌هاست؛ با این حال بسیاری از کشورها، از جمله ایران، تخم مرغ را پاستوریزه می‌کنند و مرغ‌ها هم واکسن دریافت می‌کنند.

تخم مرغ‌ها در یخچال نسبت به دمای اتاق، تازه‌تر می‌مانند. در دمای اتاق، این ماده غذایی پس از چند روز شروع به کاهش کیفیت می‌کند و باید در عرض یک تا ۳ هفته استفاده شود، اما اگر در یخچال نگهداری شوند کیفیت و تازگی خود را حداقل دو برابر بیشتر حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

خطر مصرف تخم مرغ خام

- تخم مرغ‌ها می‌توانند طعم و بوهای داخل یخچال را جذب کنند؛ پیاز خردشده یکی از بدترین‌هاست. بنابراین توصیه می‌شود که آنها را در بسته‌بندی اولیه‌شان نگه دارید.

- تخم مرغ را نباید داخل درِ یخچال نگهداری کرد؛ با این حال بسیاری از افراد دقیقا همین کار را انجام می‌دهند! هر بار که یخچال خود را باز می‌کنید، این مواد غذایی را در معرض نوسانات دما قرار می‌دهید که می‌تواند رشد باکتری‌ها را بیشتر و غشای محافظ تخم مرغ‌ها را دچار مشکل کند.

بنابراین بهتر است تخم مرغ‌ها را در قفسه‌ای نزدیک انتهای یخچال نگهداری کنید.

مزایا و معایب نگهداری تخم‌مرغ در یخچال | تخم‌مرغ پخته تا چند روز قابل مصرف است؟
نگهداری تخم مرغ در یخچال کار درستی نیست.
- تخم مرغ سرد ممکن است برای پخت و پز مناسب نباشد. برخی از سرآشپزها می‌گویند، تخم مرغی که به دمای اتاق رسیده، بهترین گزینه برای پخت و پز است. در مورد ته‌چین و انواع شیرینی به خصوص اختلاف دمای تخم مرغ و مواد باعث بلند شدن بوی زهم این ماده غذایی می‌شود.

بنابراین بهتر است تخم مرغ را در دمای اتاق قرار دهید و دقت کنید که تا زمان بهینه مصرف در این شرایط دو ساعت است؛ بعد از آن هم باید مطمئن شوید که آنها را در دمای ایمن بپزید.

سازمان غذا و داروی ایران توصیه می‌کند که تخم مرغ خام و شسته نشده در یخچال نگهداری شود؛ اگر در آمریکا ساکن هستید هم، تخم مرغ‌های تازه تولید شده تجاری را در یخچال نگهداری کنید تا خطر مسمومیت غذایی شما به حداقل برسد. با این حال، در بسیاری از کشورهای اروپا، نگه داشتن تخم مرغ در دمای اتاق برای چند هفته مجاز است.

اف دی ای نیز توصیه می‌کند، تخم مرغ‌های آب‌پز (با پوسته یا پوست کنده) را ظرف یک هفته پس از پختن مصرف کنید. این زمان در مورد تخم مرغ منجمد یک سال است و البته دقت کنید که تخم‌مرغ‌ها نباید در پوسته‌شان منجمد شوند.

دمای امن و مناسب برای پخت تخم مرغ حداقل ۷۰ درجه سانتیگراد است، در این دما دیگر نیازی به نگرانی از باکتری سالمونلا نیست با این حال دقت کنید که باقیمانده تخم مرغ پخته شده را در یخچال بگذارید و ظرف ۳ تا ۴ روز استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1145730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =