جزئیات طرح جدید دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل کمبود معلم/ موافقان و مخالفان طرح‌ ۱+۳ چه می‌گویند؟

دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل کمبود معلم؛ قصد اجرای طرح ۱+۳ را دارد؛ این طرح موافقان و مخالفانی داشته که هر دو گروه دلایل خاص خود را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمبود معلم در چند سال گذشته؛ گویا از یک خراش سطحی به دردی مزمن و دائمی در وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. وزرای فعلی و سابق آموزش و پرورش بارها و بارها از ساماندهی معلمان سخن گفتند؛ اما تاکنون علاج و درمان قطعی برای این درد ارائه نشده است. دراین میان گویا دود اصلی کمبودهای حوزه تعلیم و تربیت، به چشم دانش آموزان و دانشجو معلمان می‌رود.

مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها بر اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان برای آموزش معلم تاکید داشتند، بنابراین جذب معلمان و نیروی انسانی از طریق این دانشگاه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس آخرین آمار، وزارت آموزش و پرورش با ۱۹۷ هزار کمبود معلم مواجه شده است. در چند سال گذشته راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل از سوی مسئولان این وزارتخانه ارائه شده است که از جمله آن می‌توان ماده ۲۸، خرید خدمات آموزشی، استخدام نیروهای شرکتی، نهضت یاران سواد آموزی اشاره کرد. طرح «۱+۳ دانشجومعلم» هم یکی از نوین‌ترین راهکارهای مسئولان آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی آنهم ازطریق دانشگاه فرهنگیان است.

در طرح «۱+۳ دانشجومعلم» دانشجو معلمان ورودی سال ۹۸ رشته آموزش ابتدایی در سال چهارم تحصیل خود به عنوان معلم (حق التدریس) سر کلاس درس حاضر می‌شوند. همچنین در این طرح دانشجومعلمان باید تمام روزهای هفته را در مدارس حاضر باشند و ۲ روز انتهای هفته (پنجشنبه و جمعه) را در دانشگاه واحدهای سال آخر تحصیل بگذرانند. دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از زمان مطرح شدن این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش نظرات و واکنش‌های متفاوتی داشتند؛ برخی موافق و برخی مخالف آن هستند.

شیوه نوین آموزش و پرورش برای پر کردن کلاس‌های درس

آموزش و پرورش یکی از مهمترین و اصلی‌ترین نهادهای اجتماعی و آموزشی کشور است، از سوی دیگر نیز کیفیت از محورهای اساسی آموزش به‌شمار می‌رود. بنابراین ارتقای آموزش و پرورش در کشور به عنوان یکی از وظایف خطیر و ماموریت‌های بزرگ این وزارتخانه محسوب می‌شود. در این باره علی علیزاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره علل مخالفت خود با اجرای طرح «۱+۳ دانشجومعلم» می‌گوید: «مسئولان بدون هیچ پاسخگویی و اختیاری دانشجویان را مشابه برده داری نوین سرکلاس درس حاضر می‌کنند؛ چرا که با کمبود معلم مواجه هستند.»

«متاسفانه تا کنون وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه فرهنگیان هیچ جزئیاتی درباره این طرح را تشریح یا منتشر نکرده‌اند.» وی بر این باور است که این موضوع باعث ایجاد سردرگمی بین دانشجومعلمان شده است و به درستی نمی‌دانند تکلیف تحصیل آنها در سال  ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چگونه خواهد بود.

 عدم پاسخگویی و تبیین سیاست‌های آموزشی از جمله مواردی است که علیزاده آن را به عنوان عوامل بلاتکلیفی در وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر این بلاتکلیفی نزد مسئولان ناشی از عدم گفتمان تحولی در کشور است.»

اظهارات متناقض مسئولان درباره طرح ۱+۳ دانشجومعلم

آمار بالای تعداد بازنشستگان و عقب‌ماندگی در استخدام نیروی انسانی از سال‌های گذشته مهم‌ترین عوامل کمبود معلم در وزارت آموزش و پرروش هستند. بنابراین مسئولان این وزارتخانه و دانشگاه فرهنگیان قصد دارند که از ظرفیت دانشجومعلمان که ۴ سال در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند، برای جبران این کمبود استفاده کنند؛ اما ارائه ندادن توضیحات درباره زمان اجرا یا جزئیات این طرح باعث شده است تا برخی دانشجویان نسبت به نبود اطلاع‌رسانی مناسب معترض باشند.

محمد رضا ملاشاهی هم یکی از دانشجو معلمانیست که با اجرای طرح ۱+۳ موافق است؛ به اعتقاد وی، مسئولان دانشگاه فرهنگیان به صورت مداوم از اجرای این طرح صحبت می‌کنند؛ اما هنوز جزئیات آن مشخص نشده است. به عنوان مثال تعیین نشده چه دانشجو معلمانی شرایط شرکت در این طرح را دارند؟ یا مدارس و شهر و استان محل خدمت دانشجویان بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شود؟ یا واحدهای باقی مانده در سال چهارم تحصیل، چگونه معادل سازی می‌شوند؟ همچنین مشخص نیست این طرح شامل دانشجویان ورودی سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ است یا خیر.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نسبت اطلاع رسانی قطره چکانی دانشگاه فرهنگیان درباره این طرح گلایه دارد؛ زیرا بر این باور است که ابهامات درباره اجرای قطعی این طرح و زمان آن، دانشجومعلمان به ویژه ورودی‌های سال ۹۸ را سردرگم کرده است؛ چرا که در این‌باره مسئولان دانشگاه اظهارات ضد و نقیض بسیاری دارند.

ارجحیت طرح ۱+۳ بر خرید خدمات آموزشی

دانشجومعلمان همواره به طرح‌های مانند خرید خدمات آموزشی یا ماده ۲۸ نقد داشته و معتقد بودند افراد جذب شده از این روش‌ها، آموزش و مهارت لازم را برای معلم شدن ندارند و حتما باید معلمان از بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استخدام شوند؛ چراکه آنها از نظر علمی و تجربه به سایر افراد ارجحیت دارند.

رضا عزیزی هم مانند محمدرضا ملاشاهی با کلیات طرح ۱+۳ دانشجومعلم موافق است؛ زیرا تصور می‌کند در این طرح دانشجو معلمان در سال آخر علاوه بر اینکه تحصیل می‌کنند، ارتباط نزدیک با مدارس برقرار کرده و تجربه نگاری مناسبی داشته باشند.

«حل کردن چالش‌ کمبود معلم در کشور نباید کوتاه مدت یا دوره‌ای باشد» این دانشجوی رشته استراتژیک دانشگاه فرهنگیان بر این باور است که دانشگاه باید در این راه به وزارت آموزش و پرورش کمک کند. بنابراین عبارت «مُسکن دبیر» که به اشتباه در نظام تعلیم و تربیت مطرح می‌شود و به جذب معلم به صورت کوتاه مدت می‌پردازد؛ کاملا اشتباه است.

دانش آموزان با طرح ۱+۳ دچار آسیب می شوند؟

در حال حاضر اهمیت حوزه تعلم و تربیت برهیچ فردی پوشیده نیست و آموزش دانش آموزان به عنوان مهم‌ترین رکن این حوزه باید اولویت کاری تمام مسئولان وزارات آموزش و پرورش باشد و اجرای طرح‌های گوناگون در صورتی‌ موفق است که به آنها آسیبی وارد نکند.

«طرح ۱+۳ دانشجومعلم باعث می‌شود که دانشجو معلم فراگیری نکات تئوری و تجربه را همزمان داشته باشد و در این میان به بهترین شکل مفاهیم آموزشی را به دانش آموزان منتقل کند» این باور صدف ابراهیم نژاد عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان است؛ با این حال این دانشجو معلم برای جلوگیری از آسیب دیدن دانش آموزان ترجیح می‌دهد که یک استاد به همراه دانشجو معلم سر کلاس درس حاضر شود؛ زیرا در این شرایط ارتباط دانشگاه و مدرسه به خوبی برقرار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، اجرای طرح ۱+۳ منجر می‌شود دانشجومعلمان را زودتر از موعد، یعنی در سال چهارم فارغ‌التحصیل کنند، به عقیده بسیاری از کارشناسان این طرح در راستای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در سال آینده به اجرا درآمده است. به نظر می‌رسد این افزایش ظرفیت باید با توجه به امکانات آموزشی دانشگاه، تعداد اعضای هیئت علمی و کلاس‌های درس صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =