برای تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توان مدرسه عالی مهارتی ایجاد کرد/ معیار پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها  صددرصد مطابق با استانداردهای بین‌المللی نیست

استاد دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه برای تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توان مدرسه عالی مهارتی در راستای ارتقای کارایی عملی دانشجویان دایر کرد، گفت:در وضعیت کنونی تمامی دانشگاه‌های کشور با صندلی‌های خالی مواجه هستند و این قضیه باعث شده تا معیار پذیرش دانشجو در کشور ما با معیارهای علمی و استاندارد بین‌المللی صد درصد  مطابقت نداشته باشد.

قدر ت الله محمدی، استاد دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران جنوب  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتقای وضعیت کلاس‌های عملی در رشته‌های دانشگاهی گفت: در دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به ویژه در مجتمع فنی و مهندسی به نسبت رشته‌های غیر فنی مهندسی به دلیل داشتن حدود ۶۸ کارگاه و آزمایشگاه دانشجویان باسوادتر از لحاظ علمی و اجرایی هستند که در این میان حدود ۹ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و حدود ۵ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  وجود دارد. هرچند در این میان حدود هزار و ۸۷۵ دانشجو خارجی هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به  شرایط موجود تمامی امکانات در دروس عملی در حد سرفصل‌های تایید شده از سوی وزارت علوم و تحقیقات در این مجتمع تحت پوشش قرار گرفته است. هرچند برای ارتقای دیگر رشته‌ها می‌توان مدرسه عالی مهارتی در راستای ارتقای کارایی عملی دانشجویان در رشته‌های مختلف ایجاد کرد. البته تحقق این مهم نیازمند اقدامات جدید و ایجاد بستر مناسب است.

توسعه کارآمدی دانشجویان با ایجاد مدرسه عالی مهارتی

محمدی ادامه داد: برای توسعه کارآمدی دانشجویان و امیدآفرینی در رشته‌های مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با توجه به پیشنهادات  چند مدارس عالی مهارتی ایجاد شده است که  البته می‌توان این اقدامات را برای تمامی رشته‌ها ایجاد کرد وحتی  برای اساتید جوان هم برای کارایی بهتر در امور  اجرایی و عملیاتی برای  حل مسائل کشور به شکل علمی این دوره‌ه در رشته‌های متعدد برگزار کرد. در این اقدام می‌توان با سازمان‌های مربوطه تفاهم نامه امضا و از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد، در غیر این صورت تحصیلات دانشگاهی برای دانشجویان  به غیر از یک مدرک و ارزش اجتماعی عرفی، ارزش دیگری ندارد.

هنوز دانشجویان جدید الورود با دانشگاه عجین نشدند

استاد دانشگاه  آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درباره عمده مشکلات دانشجویان فعلی از لحاظ علمی گفت: در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا دانشجویان جدید الورود  که هم اکنون در ترم ۴ و ۵ تحصیل می‌کنند، هنوز با دانشگاه عجین نشدند و می‌توان آنها را در حد دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ترم ۴ و ۵ محسوب کرد، چون این دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه به شکل حضوری با دانشگاه مواجه نشده و تفاوت مدرسه و دانشگاه برای این افراد هنوز ملموس نیست. این مقوله یکی از مشکلات شایع در دوسال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا بروز کرده است.

پذیرش دانشجو با معیارهای علمی صددرصد مطابقت ندارد

وی  درباره دیگر مشکلات دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: در وضعیت کنونی تمامی دانشگاه‌های کشور اعم از پیام نور، علمی و کاربردی، سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی نوع یک و دو  و ... با صندلی‌های خالی مواجه هستند و برای ورود به دانشگاه معیار پذیرش دانشجو با استانداردها بین المللی و علمی هماهنگی کامل نباشد. برای مثال  وقتی در جامعه یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار دانش آموز برای ورود به دانشگاه وجود دارد و از طرفی تعداد صندلی برای پذیرش خیلی بیشتر است،بی شک رقابت خاصی از لحاظ معیار و استاندارد برای پذیرش را نمی‌توان رعایت کرد، مگر اینکه فکر اساسی در این زمینه در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1145768

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =