آخرین تحولات اوکراین | کشف بقایای ۱۷۲ نظامی اوکراینی در کارخانه آزوفستال ماریوپل

اوکراین در حالی خواستار تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع و محکومیت ادامه حملات روسیه به شهرها شده که خبرنگاران خارجی دیدگاه منفی ساکنین مناطق شرقی اوکراین نسبت به کی‌یف و گلوله باران شهرها توسط ارتش اوکراین را به تصویر کشیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سرگئی کیسلیتسا"، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد، درخواستی مبنی بر برگزاری نشست فوری شورای امنیت در خصوص روند اوضاع کنونی پیرامون این کشور به این سازمان ارائه داده است. در متن این درخواست آمده است: «بال توجه به اوضاع برگزاری یک نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل با دستور کار "حفظ صلح و امنیت اوکراین" ضروری است.»

این نشست برای امروز سه شنبه، 28 ژوئن (7 تیر ماه) ساعت 15:00 (22:00 به وقت مسکو) برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | آمریکا زیان مسکو از تحریم طلا را ۱۹ میلیارد دلار برآورد کرد

کیسلیتسا همچنین ابراز تمایل کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعضای شورای امنیت سخنرانی کند. این دیپلمات مدعی است که گویا روسیه به زیرساختارهای غیرنظامی حمله می‌کند و همچنین طرف روسی را به تشدید حملات موشکی دارای دقت بالا به خاک اوکراین متهم کرده است.

این ادعا در حالی است که خبرنگاران روس همه روزه گزارشات زنده‌ای از ادامه گلوله باران مناطق مسکونی و غیرنظامی در سرزمین لوهانسک توسط نیروهای مسلح اوکراینی ارائه می‌دهند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم ساکن این مناطق نیز شده است.

روز دوشنبه شبکه تلویزیونی فرانس-24 با انتشار گزارشی اعلام کرد که اکثر قریب به اتفاق ساکنان شهر لیسیچانسک در منطقه لوهانسک نگرش منفی نسبت به مقامات کی‌یف و نیروهای ملی گرای اوکراینی دارند. این ویدئو شب گذشته، در کانال یوتیوب France 24منتشر شد.

هدف اصلی روزنامه نگاران فرانسوی تهیه گزارشی درباره نحوه کمک داوطلبان اوکراینی به ساکنان شهر لیسیچانسک برای تخلیه از شهر بسازند، ولی شاهد عدم تمایل مردم غیرنظامی برای "تخلیه" بودند. مردم محلی این اقدام را تبعید نامیده و یادآور شدند که نیروهای اوکراینی قصد دارند آنها را به زور از خانه‌هایشان بیرون برانند.

این شبکه تلویزیونی فرانسوی همچنین یک نظرسنجی از ساکنان شهر منتشر کرد که ثابت کرده، اکثریت مردم  مطمئن هستند که متحد آنها روسیه است و نه اروپا که دائما تسلیحات نظامی به ارتش اوکراین می‌دهد. مصاحبه شوندگان خاطرات تلخی از تیراندازی نظامیان اوکراینی به سمت آنها بیان کردند که جان فرزندانشان را در معرض خطر قرار داده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین امروز به تاجیکستان سفر می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سفر دو روزه‌ای را به منطقه آسیای مرکزی آغاز کرده است: وی امروز سه شنبه وارد پایتخت تاجیکستان شده و روز چهارشنبه عازم ترکمنستان خواهد شد. این دومین سفر خارجی رهبر روسیه در سال جاری خواهد بود.

انتظار می‌رود پوتین بلافاصله پس از ورود به دوشنبه، با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان دیدار و مذاکره کند. آغاز گفتگو برای رسانه ها باز خواهد بود و سپس رهبران دو کشور طی یک ناهار کاری که در یک محیط غیررسمی  برگزار خواهد شد، به مذاکرات خود ادامه خواهند داد. روسای جمهوری روسیه و تاجیکستان بعد از ظهر نیز به گفتگو ادامه خواهند داد، زیرا موضوعات زیادی را برای گفتگو روی هم انباشته شده است. مسائل مهم دوجانبه، مشکلات منطقه‌ای و به‌خصوص روند اوضاع در اوکراین در مرکز توجه مذاکرات قرار دارد.

زلنسکی از آمریکا خواست روسیه را کشوری حامی تروریسم معرفی کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که بار دیگر از ایالات متحده خواسته است تا روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم به رسمیت بشناسد.

رئیس جمهور اوکراین که پیام ویدئویی آن صبح امروز، سه‌شنبه در کانال تلگرام دفتر وی منتشر شد، گفت: من از مقامات ایالات متحده آمریکا درخواست کردم تا روسیه را به عنوان حامی تروریسم به رسمیت بشناسد. من اهمیت این موضوع را برای شرکت کنندگان در نشست سران گروه7که در آلمان برگزار شد، بیان کردم.

وی افزود: قطعنامه مربوطه توسط کمیته سنای آمریکا تصویب شده است و تصمیم حقوقی آن ممکن است در آینده نزدیک توسط وزارت امور خارجه اتخاذ شود.

در اوایل ژوئن، وزارت امور خارجه ایالات متحده گزارش داد که کارشناسان دولت ایالات متحده به بررسی اینکه آیا روسیه معیارهای گنجانده شدن در فهرست آمریکا از دولت‌های حامی تروریسم را با توجه به حوادث رخ داده در اوکراین برآورده کرده یا خیر، ادامه می‌دهند.

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه، پیشتر ابتکارعمل آمریکا برای به رسمیت شناختن روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم را "اقدامی احمقانه" خواند و تاکید کرد که این تصمیم قطعاً  بدون پاسخ نخواهد ماند.

روسیه به ورود سوئد و فنلاند به ناتو واکنش مناسب نشان خواهد داد

دیمیتری مدویدوف، معاون شورای امنیت روسیه در مصاحبه با نشریه "آرگومنت & فاکت" اعلام کرد که سوئد و فنلاند می توانند "در سلامت کامل" به ناتو بپیوندند، ولی در این صورت روسیه برای اقدامات تلافی جویانه آماده خواهد بود.

وی معتقد است که پیوستن استکهلم و هلسینکی به ناتو، مسکو را با هیچ تهدید جدیدی مواجه نخواهند کرد، برای اینکه این کشورها تا به امروز روابطی با روسیه داشتند که می توان آن را کاملا محترمانه و خیرخواهانه نامید، هرچند که البته در گذشته اتفاقات مختلفی رخ داده،  ولی در حال حاضر روسیه با این دو همسایه خود هیچ مناقشه ارضی نداشته و حتی دلیلی برای برخورد خصمانه وجود ندارد.

این سیاستمدار افزود: اگر سوئد و فنلاند با پیوستن به ائتلاف ناتو احساس بهتر و آرامش بیشتری داشته باشند، امیدواریم در این خصوص موفق باشند. مدویدوف تاکید کرد که ناتو حتی بدون سوئد و فنلاند هم به مرزهای روسیه نزدیک است. وی هشدار داد: «البته ما برای اقدامات تلافی جویانه آمادگی کامل خواهیم بود».

وی توضیح داد که در صورت چنین گسترشی از سوی ناتو، طول مرزهای زمینی این ائتلاف با فدراسیون روسیه بیش از دو برابر خواهد شد. به همین دلیل روسیه مجبور خواهد شد این مرزها را تقویت کند و گروه‌بندی نیروهای زمینی و دریایی در جهت‌های شمالی به طور جدی افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، هیچ کس، از جمله شهروندان هر دو کشور - کاندیدای عضویت در ناتو، از این موضوع خوشحال نیستند، برای اینکه می‌دانند که این یک پرتگاه بی انتها است و پول مالیات آنها نه برای برنامه‌های انسان دوستان، بلکه صرف اهداف دفاعی-نظامی تحت نظارت ناتو خواهد شد.

واکنش مسکو  به تلاش احتمالی اتحادیه اروپا و ناتو برای گرفتن منطقه کالینینگراد از روسیه

 دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه به اظهارات ماریس گولبیس، وزیر سابق امور داخلی جمهوری لتونی مبنی بر اینکه اروپا و ناتو آماده هستند تا منطقه کالینینگراد را از خاک روسیه پس بگیرند، پاسخ داد. وی یادآور شد که در واقع این سیاستمدار با این سخن، شروع جنگ جهانی سوم را پیشنهاد کرده است. زمانی خواهد رسید که آنها به خود آمده و از هر خش خش دری می‌ترسند و این نگرانی آنها بجا خواهد بود.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو به لیتوانی به دلیل ممنوعیت ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد پاسخ سختی خواهد داد.  به گفته وی، بخش قابل توجهی از اقدامات ماهیت اقتصادی داشته و "قادر است اکسیژن لازم برای تنفس همسایگان منطقه بالتیک ما که به اقدامات خصمانه علیه مسکو ادامه می‌دهند، را قطع کند."

مدویدوف افزود، علاوه بر این روسیه ممکن است اقدامات نامتقارن را اعمال کند که باعث تشدید وضعیت بحرانی کنونی خواهد شد.

بایدن  تمدید حضور نظامی آمریکا در لهستان را اعلام خواهد کرد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در سفر این هفته خود به اروپا، تمدید حضور بخشی از نیروهای آمریکایی اعزامی به لهستان در اوایل سال 2022 و همچنین تغییراتی در استقرار نیروهای نظامی در منطقه بالتیک را اعلام خواهد کرد. شبکه تلویزیونی NBCصبح امروز این مسئله را به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا اعلام کرد.

این کانال تلویزیونی یادآور شد که فرض بر این است که بخشی از 2 هزار نیروی نظامی آمریکایی که در ماه فوریه به لهستان اعزام شدند، برای مدت طولانی، و احتمالاً به صورت دائمی در این کشور باقی بمانند. این مقام آگاه در خصوص منطقه بالتیک مشخص نکرد که چه تغییراتی در استقرار نیروها مورد نظر است.

پنتاگون هنگام اعزام نیروهای اضافی آمریکا به اروپا در ماه فوریه امسال (حدود دو هزار نیرو به لهستان، حدود یک هزار نفر به آلمان)، تاکید کرده بود که آنها به طور موقت و در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین در آنجا خواهند بود. ولی اکنون، همانطور که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز دوشنبه اعتراف کرد، این ائتلاف قصد دارد گروه‌های جنگی در مرزهای شرقی خود را تقویت کرده و همچنین تعداد نیروهای واکنش سریع را از 4 هزار نیروی فعلی به بیش از 30 هزار نیرو افزایش دهد.

کانادا شش فرد و 46 شرکت مرتبط با صنایع نظامی روسیه را تحریم کرد

مقامات کانادایی شش شخصیت حقیقی و 46 شخصیت حقوقی مرتبط با مجتمع صنایع نظامی روسیه را تحریم کردند. در بیانیه دولت کانادا آمده است: «تدابیر جدید اوتاوا، علاوه بر تحریم‌های شدیدی که در حال حاضر اعمال شده، شامل اعمال محدودیت‌هایی برای شش فرد و 46 نهاد مرتبط با بخش دفاعی روسیه می‌شود.»

علاوه بر این، مشخص شد که 15 تبعه اوکراینی نیز که از اقدامات طرف روسی حمایت کردند و همچنین 13 فرد حقیقی و دو شخصیت حقوقی از بلاروس تحت تحریم جدید کانادا قرار گرفتند.

اوایل روز دوشنبه، روسیه در واکنش به آخرین محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات کانادایی در ماه مه علیه روسای شرکت‌های روسی و خانواده‌های آنها، تحریم‌هایی را علیه 43 شهروند کانادایی اعمال کرده و ورود این افراد به خاک روسیه را برای همیشه ممنوع کرد.

کشف بقایای 172 نظامی اوکراینی در کارخانه آزوفستال ماریوپل

دادستانی کل منطقه دونتسک گزارش داد که اجساد 172 سرباز اوکراینی ‌را در محوطه کارخانه آزوفستال در شهر ماریوپل پیدا کرده است. دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه به خبرگزاری تاس گفت: "بازرسان دفتر دادستانی کل دونتسک همراه با نمایندگان وزارت امور داخلی و وزارت حوادث غیرمترقبه در منطقه، به بررسی محوطه شهر ماریوپول، از جمله کارخانه آزوفستال ادامه می دهند. در حال حاضر بقایای 172 نیروی نظامی اوکراینی در قلمرو این کارخانه پیدا شده که مرگ آنها در طول مدتی رخ داده که این منطقه در محاصره قرار داشته است."

در پایان ماه مه، وزارت دفاع روسیه از کشف یک ماشین حمل کالا با سیستم خنک کننده از کار افتاده در زیرزمینی در کارخانه آزوفستال خبر داد که در آن 152 جسد نیروی نظامی اوکراینی کشته شده نگهداری می‌شد.

گفتگوی تلفنی پوتین با رئیس جمهوری برزیلی درباره مشکل امنیت غذایی در جهان

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و ژایر بولسونارو، همتای برزیلی‌اش در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره امنیت غذایی جهان و مشکلات کنونی در این رابطه مذاکره کردند.

طبق این اطلاعات، در جریان بررسی این موضوع، رئیس جمهوری روسیه ارزیابی دقیقی از علل وضعیت دشوار در بازار جهانی محصولات کشاورزی و کود، در نتیجه روند اوضاع در اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب ارائه کرد. پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه از انجام تعهدات خود برای اطمینان از تامین بی وقفه کودهای روسی به کشاورزان برزیلی خودداری نخواهد کرد.

در پایان این گفتگو، طرفین بر قصد متقابل خود برای تقویت مشارکت راهبردی بین دو کشور از جمله گسترش همکاری‌ها در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و انرژی تاکید کردند.

زاخارووا: وضعیت اوکراین نتیجه سیاست مخرب غرب است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "وضعیت کنونی اوکراین" نتیجه سیاست‌های تحریک آمیز و مخرب خود کشورهای غربی است.

زاخارووا این مسئله را در واکنش به سخنان اولاف شولز، صدراعظم آلمان بیان کرد که بازگشت به روابط قبلی با روسیه را با توجه به اوضاع اوکراین غیرممکن دانسته است. به گفته وی، غربی‌ها اکنون بدون توجه به دلایل اصلی بروز بحران کنونی، انگشت اتهام خود را به سمت روسیه نشانه می‌گیرند.

شولز این مسئله را روز دوشنبه اعلام کرد و گفته بود که وضعیت اوکراین نقطه عطفی در روابط بین‌الملل است. صدراعظم آلمان روسیه را به نقض قوانین و هنجارهای سیاست جهانی متهم کرد.

کد خبر: 1145826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =