استیضاح وزیر صمت متوقف شد / تصویب تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در دولت روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه (7 تیر) مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در دولت روحانی در خصوص انتقال آب بین حوضه ای موافقت کردند.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگی، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو

۲- نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آن‌ها در ارتباط با حفظ محیط زیست و تمامی ذی نفعان حوضه و بررسی عملکردهای زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سدهای ساخته شده

۳- بررسی چگونگی نحوه اخذ ردیف‌های اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای منابع آب اعم از مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قراردادهای اجرا و عملکرد شرکت‌های مشاور، مجوز محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و ... و انطباق مجوزهای صادره با روندهای قانونی

۴- نحوه برخورد با برداشت‌های غیر مجاز، آب‌های زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفط مرفولوژی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدات کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگوهای کشت

۵- نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت‌های مختلف

۶- بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروژه‌های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه‌های توسعه ای مطابق با معیارهای جهانی

 استیضاح وزیر صمت متوقف شد/ مجلس تخلف 2 نماینده را بررسی کند

هنوز یک ماه از تذکر رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی نگذشته که اخباری درباره فشار دو نمانیده به وزیر صمت برای انتصاب یکی از گزینه‌هایشان در یک شرکت شنیده شد که مسلما پیگیری این موضوع آزمون مهمی برای مجلس انقلابی است.

با فرصت دو ماهه مجلس به فاطمی امین، موضوع استیضاح وزیر صمت از دستور کار مجلس خارج شد.

با این حال اخباری از اعمال فشار دو نفر از نمایندگان پشت پرده استیضاح به وزیر صمت برای انتصاب مدیر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که گردش مالی بالایی دارد، منتشر شد.

وزیر صمت در دو روز گذشته با حضور در کمیسیون‌های اصل 90 و صنایع صراحتا اعمال فشار برخی نمایندگان را تایید کرد و گفت که آماده است اسامی آنها را اعلام کند.

حالا به نظر می رسد عموم نمایندگان مجلس و خود استیضاح کنندگان که دامانشان مبرا از این اتهام است، باید پیگیر معرفی نام این دو نماینده باشند.

هنوز یک ماه از تذکر رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی نگذشته است و پیگیری این موضوع آزمون مهمی برای مجلس انقلابی است.

مجلس یازدهم در ابتدای فعالیت خود تاجگردون را که متهم به مهره چینی در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد شبکه  فساد مدیریتی بود برکنار کرد و حالا انتظار اینست که نگذارد امثال تاجگردون ها با ظاهر انقلابی باز تولید شوند!

 موافقت مجلس با بررسی طرح اصلاح قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به‌صورت یک فوریتی

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز پارلمان با تقاضای یک فوریت درباره طرح الحاق یک ماده به قانون کاهش مجازات حسب تعزیری موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 7 تیر پارلمان با  تقاضای یک فوریت درباره طرح الحاق یک ماده به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری موافقت کردند.

 رئیس مجلس: بسیاری از سوانح حمل و نقل ریشه در ضعف آموزشی دارد

محمدباقر قالیباف بحث آموزش در حوزه حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: بسیاری از این سوانح ریشه در ضعف آموزشی دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه 7 تیر پارلمان در روند رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران از سانحه ریلی مسافربری مشهد- یزد، اظهار داشت: از نمایندگان عضو کمیسیون عمران برای حضور به موقع و به وقت در صحنه حادثه قطار و تهیه به موقع گزارش تشکر می کنم، در ابتدا مجدد به 14 خانواده عزیز و محترمی که در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند و قریب به 80 نفر از عزیزانی که مجروح شدند تسلیت می گویم.

وی افزود: نکته اول این است که اعضای کمیسیون عمران به وقت و به موقع در صحنه حادثه حضور پیدا و گزارش خود را تنظیم کردند، این گزارش نسبت به گزارشات قبلی از جهت زمانی و کیفیت کار مناسب تر بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از نکاتی که وزارت راه و شهرسازی باید به آن توجه کند تجدیدنظر در ساختارهای نظارتی است، نمایندگان به این موضوع اشاره کردند، همچنین به موضوع تضاد منافع مدیریتی نیز پرداخته شد، می خواهم بحث مربوط به قراردادهایی که در حوزه تعمیر و نگهداری بسته می شود توجه کنیم و براساس نظام فنی و اجرایی کشور نیست یا اشکالاتی در آن وجود دارد. بازنگری به این موضوع بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه راه آهن و کارهای ریلی بحث آموزش نیازمند استمرار است و نظارت بر اجرای وظایف افراد اهمیت دارد، گفت: اکثر این سوانح بر اثر خطای انسانی است که یا ضعف آموزش داریم و یا اگر آموزش دیده اند بر آن نظارت نمی شود و حوادث تلخ اتفاق می افتد.

وی خاطر نشان کرد: این کار در حوزه مدیریت کاملا تخصصی است و حتما باید دستورالعمل ها به روز نگهداری شود و به وقت تجدیدنظر کنند، همچنین مجدد آموزش داده شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اشکالات جدی در سیستم وجود دارد گفت: اگر سوانح قطار را در سال های گذشته نگاه کنیم بخش قابل توجهی از آن در این است که دستورالعمل های اجرایی کار و مدیریتی در بخش های مختلف چه در بخش عملیات و چه در بخش نگهداری و چه در بخش سیگنالی یا بحث فنی یا دستورالعملی اشکالات بسیاری دارند.

قالیباف بیان داشت: توقع مجلس، مردم و خانواده های داغدیده در این سانحه و باقی سوانح از قوه قضائیه این است براساس گزارش مجلس، دولت و سازمان بازرسی در زمانی مشخص و قابل قبول مقصرین را شناسایی و به مجازات برسانند. این مسئله مهم است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که این مسئله را پیگیری کنیم گفت: حق عزیزان است که جبران مالی کنیم، تسلیت بگوییم، از جهت عاطفی نیز آن ها را حمایت کنیم، همه این موارد به جای خود، از جمله وظایف انسانی و مسئولیتی ما است اما وظیفه اصلی ما این است که قوه قضائیه در زمان مشخص بگوید متخلفین چه کسانی بودند و چه مجازاتی شدند.

رئیس مجلس با بیان اینکه از دولت نیز توقع داریم، گفت: ضمن اینکه در حوزه تخلف و مشکلات مدیریتی لازم است دولت با عناصری که در این کار تخلف کردند تنبیه مدیریتی و انضباطی انجام دهد، مردم منتظرند این مورد را از دولت ببینند. مجدد از همکارانی که در بحث صحبت کردند و از اعضای کمیسیون عمران تقدیر و تشکر می کنم.

 تصمیم کمیسیون آیین‌نامه برای اصلاح روابط اداری استخدامی مجلس

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از تصمیم این کمیسیون برای اصلاح ضوابط و مقررات استخدامی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع اصلاح ضوابط و مقررات استخدامی و اداری مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از این، این موضوع در قالب طرحی در کمیسیون مطرح شده بود که این طرح برای بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی ارجاع شده بود.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: با وجود بحث‌ها و بررسی‌های فراوان جلسه‌ امروز مصوبه‌ای در پی نداشت و تصمیم‌گیری درباره کلیات این طرح در جلسه یا جلسات آینده انجام خواهد شد.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1145832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =