استیضاح فاطمی امین سیاسی نبود / امیدوارم لایحه اصلاح ساختار وزارت صمت زودتر به مجلس بیاید

طراح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از لغو استیضاح فاطمی امین گفت: دولت پیام مجلس را گرفت و خوشحالم که این استیضاح را سیاسی تلقی نکرد.

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره درخواست رئیس مجلس برای لغو استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: استیضاح جلسه محاکمه وزیر دولت نیست، بلکه برای توضیح خواستن است و وزیر باید برای سوالات پیرامون استیضاح را برای مجلس تشریح کند.

وی افزود: معتقدم استیضاح فرصت خوبی است برای دولتمردان که از عملکرد خودشان دفاع کنند. حالا اگر این عملکرد مورد نظر مجلس بود و نمایندگان قانع شدند در کار ابقا می‌شوند و در غیر اینصورت باید کنار بروند و این وظیفه مجلس است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه همه ما دیدیم آقای فاطمی امین توانایی اداره این وزارتخانه را ندارد، گفت: ایشان در ارائه برنامه‌ها نتوانست مجلس را قانع کند و به سوال پاسخ درست بدهد، پس قصد ما اصلاح امور وزارت صمت ، خصوصاً تنظیم بازار خودرو است. 

سیاهکلی بیان کرد: اکنون هم معتقدم دولت پیام مجلس را گرفته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه وزارت بازرگانی هم در مجلس قبل مصوب شد و دولت هم در هیئت وزیران مصوب کرد، نظر  دولت این بود که ما هم قصد اصلاح وزارت صنعت، معدن و تجارت را داریم، بنابراین فرصت خواستند که در کمترین زمان ممکن یک طرح دو فوریتی را برای اصلاح ساختار وزارتخانه به مجلس بیاورند.

وی گفت: قصد مجلس از استیضاح فاطمی امین سیاسی نبود. چون مردم از این شرایط بازار و گرانی های روز افزون خورو راضی نیستند و خودرو یکی از لوازم اساسی خانوارها محسوب می‌شود. مطمئنیم با این تغییر رویکرد مطلق این مسائل اصلاح شود. 

عضو کمیسمیون صنایع و معادن مجلس از دولت به خاطر اینکه استیضاح فاظمی امین را تخصصی دانست و آن را سیاسی تلقی نکرد تشکر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف نیز در همین رابطه گفت:  اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه می رسید که وزیر عزیزی را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه حل این مشکل از این طریق است، به عنوان مثال امروزه مسئله گرانی و معیشت مردم و مباحث مربوط به خودرو که درخصوص وزیر صمت بوده یا مرتبط با برخی وزرای دیگر است که در اختیار هیات رئیسه بوده و هنوز به کمیسیون ها ارائه نشده است، هیچ نیتی در مجلس جز اصلاح امور و پیشرفت کار و کمک به دولت وجود ندارد؛ در واقع این مهم به معنای اختلاف نیست، بلکه مرتبط با وظیفه ذاتی مجلس است که در راستای آن اقدام و عمل می کند و دولت نیز وظایفی دارد که باید در جای خودش به آن عمل کرده و مسئولیت پذیر باشد تا مسئولیت ها لوس نشود.

وی ادامه داد: همچنین باید اذعان کرد وزارت صمت جزو سنگین ترین مجموعه ها و وزارتخانه های دولت است؛ روزی وزارت صنایع سبک و بازرگانی و معادن داشتیم، اما امروز بازرگانی و صنعت سنگین و سبک و تجارت همه در یک مجموعه متمرکز شده است.

قالیباف اظهار کرد: این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مجلس تشخیص داد به نقطه ای رسیدیم که باید استیضاح انجام شود و امروز نیز از جهت قانونی، پایان زمان استیضاح است که همچنان 17 نفر از نمایندگان در لیست استیضاح قرار دارند؛ وقتی 10 نفر درخواست استیضاح داشته باشند، استیضاح قابل طرح و وصول در صحن است.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: چون مجلس قصد اصلاح امور دارد، در این زمینه با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی 3 روز گذشته صحبت شد و موضوع ساختاری مورد بحث قرار گرفت. موضوعی که پیش از عید نیز با رئیس جمهور مطرح شد و دولت نیز خودش در این راستا دغدغه دارد. رئیس جمهور در آخرین صحبت عنوان کرد که به این نتیجه رسیده اند که این وزارتخانه باید حتما نیازمند تجدیدنظ بوده و به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتاً دو وزیر به جلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری اصولی صورت گیرد.

بنابراین این موضوع از طریق لایحه به سرعت به مجلس داده خواهد شد، لذا چون خود دولت به این نتیجه رسیده و قصد مجلس نیز اصلاح امور است، به صورت خصوصی با آقای سیاهکلی نخستین درخواست کننده استیضاح و همچنین 16 نماینده دیگر صحبت کردم. بنابراین از نمایندگان درخواست می کنم چون دولت تصمیم به اقدام دارد، فرصت دو ماهه به دولت بدهیم.

کد خبر: 1145844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =