ماجرای بدهی چند میلیادی ایران به پایگاه‌های معتبر علمی چیست؟

قطع همکاری پایگاه‌های علمی دنیا با دانشگاه‌های ایران، موضوعی است که با گذشت ۲ سال روز به روز تاثیرات نامطلوب خود را بر پژوهش‌های دانشجویان بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوع پژوهش و تحقیق یکی از مهمترین مسائلی است که در حال حاضر جوامع جهان برای توسعه و پیشرفت، به آن نیاز دارند. بنابراین چنانچه مقاله‌ای متناسب با موضوع پژوهش انتخاب شود، کار تحقیق سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام شده و نتایج به‌دست آمده قابل استنادتر خواهد بود. در این راستا دانشجویان نیز به عنوان عضوی از جامعه علمی کشور برای انجام تمامی فعالیت‌های خود از تکالیف ساده کلاسی تا تهیه مقاله گردآوری یا کتابخانه‌ایی، تدوین پایان نامه یا رساله یا پژوهش‌های هدفمند به مقالات علمی معتبر و جدید نیاز دارند.

 نیاز و دسترسی دانشجویان یا اعضای هیئت علمی به مقالات معتبر پژوهشی موضوعی غیر قابل انکار است؛ اما علی‌رغم این نیاز مهم، سخنان مسئولان از بدهی ایران به پایگاه‌های علمی حکایت دارد. این موضوع را ابتدا مهرداد آقایی نماینده دانشجویان و عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس با ایسکانیوز مطرح کرد. ماجرا از آن قرار بود که مسئولان دوره‌های قبل این دانشگاه با چندین پایگاه ایرانی و خارجی برای استفاده از مقالات قرارداد بسته‌ بودند اما با گذشت چندین سال این بدهی پرداخت نشده است.

ماجرای بدهی ایران به پایگاه‌های داده مقالات عبدالساده نیسی مدیر کل سابق دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز  از دولت نهم و با شروع نوسانات ارز آغاز شده و در حال حاضر هم این بدهی‌ها انباشته شده است. این موضوع باعث شده که بسیاری از این پایگاه‌های بین‌المللی علمی ارتباط خود را با دانشگاه‌های ایران قطع کنند. طبق قانون قراردادها بین پایگاه‌های علمی و دانشگاه به دلار منعقد می‌شود و از آنجا که بودجه دانشگاه‌ها در ایران به ریال پرداخت می‌شود، بنابراین طبیعتاً دانشگاه‌ها نمی‌توانند بودجه‌های لازم را تأمین کنند.

سازمان برنامه و بودجه اعتباری برای پرداخت بدهی ایران به پایگاه‌های علمی در نظر بگیرد

قطع همکاری برخی از پایگاه‌های علمی باعث شده تا دانشجویان به ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی دچار مشکلاتی شوند و حتی دیگر با فیلتر شکن نیز نتوانند از این پایگاه‌ها مقاله دانلود و استفاده  کنند.  

 محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره موضوع بدهی این وزارتخانه به پایگاه‌های علمی دنیا و قطع ارتباط  آنها با برخی از دانشگاه‌های ایران می‌گوید: «بنده از زمان گرفتن تصدی وزارت بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ام.»

«همکاری سایر نهادها برای تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت بدهی دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه‌های علمی» ضرورتی است که زلفی‌گل بر آن تاکید دارد و امیدوار است که سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار و بودجه‌ای جداگانه را برای پرداخت این بدهی و حل مشکل در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

بدهی ۴۵ میلیارد تومانی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی دنیا

سال‌هاست که درآمدزا نبود دانشگاه‌های ایران و وابسته بودن به بودجه دولتی یکی از موضوعاتی امورد نقد بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش عالی است. این مسئله باعث شده تا دانشگاه‌ها برای پرداخت هزینه‌های جاری یا بدهی با کمبود بودجه مواجه شوند. بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی نیز از جمله این موارد است که پرداخت آن بدون کمک دولت امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد. 

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس هم قطع همکاری برخی از پایگاه‌های داده علمی دنیا با این دانشگاه را تاید می‌کند و در گفت‌وگو با ایسکانیوز می‌گوید: «این بدهی از دولت‌های گذشته باقی مانده است. به این معنا که دولت‌های پیشین از هفت سال پیش یعنی سال ۹۴ اقدام به پرداخت بدهی این دانشگاه را نکرده‌اند.»

وی درباره راهکار دانشگاه تربیت مدرس برای پرداخت بدهی به پایگاه‌های علمی دنیا می‌گوید: «دو پایگاه علمی هستند که تقریبا ۷۰ درصد منابع علمی این دانشگاه را تامین می‌کنند؛ بنابراین تلاش شده تا با رایزنی ارتباط مجدد با این دو پایگاه برقرار شود. به زودی این مشکل حل خواهد شد؛ اما قطع ارتباط سایر مراکز علمی هنوز باقی مانده و باید برای حل مشکل چاره اندیشی شود.»

«دانشگاه تربیت مدرس حدود ۴۵ میلیارد تومان بدهی به پایگاه‌های علمی دنیا دارد»؛ این رقمی است که فرهاد دانشجو برای این میزان بدهی عنوان می‌کند، این هزینه‌ها برای ثبت نام و عضویت دراین پایگاه‌ها صرف می‌شود. 

وی ضمن آگاهی و اطلاع از مشکلات دانشجویان در پی این مشکل و قطع همکاری اعتقاد دارد که این قطع ارتباط فقط مختص دانشگاه تریبت مدرس نیست؛ بلکه بیشتر دانشگاه‌های مطرح کشور مانند صنعتی امیرکبیر، اصفهان و شیراز نیز برای دسترسی به مقالات علمی به روز دنیا دچار مشکل هستند. 

به گزارش ایسکانیوز، پژوهش به‌عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای پرورش استعدادهای بالقوه و گسترش توانایی‌های بالفعل دانشجویان یا اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است؛ اما پرداخت نشدن این بدهی منجر به دسترسی نداشتن دانشجویان به نتایج علمی معتبر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =